Annons:
Etikettdatorköp
Läst 529 ggr
Eioo
9/19/17, 5:55 AM

Grafik-kort eller ny dator?

Har pajjat mitt grafik-kort i min Asus essentio cg8270.

Bör jag köpa nytt grafikkort eller ny dator? Haft denna ett bra tag.

Har ingen koll på specifikationer eller på något alls vad gäller datorer, vill ha så jag kan spela och det grafik-kortet jag har i nu tillåter inte det.
Har försökt jämföra datorer med den jag har nu men jag fattar inte alls vad skillnaderna är.

Hjälp uppskattas.

Annons:
Kaj
9/19/17, 11:14 AM
#1

Ja det är lite av en snårskog. Det gäller att välja rätt processor, rätt grafikkort, rätt typ av hårddisk och rätt typ av internminne

Du bör ha en så modern processor som möjligt (intels bör du ha minst generation 6 eller 7)
Grafikkortet bör vara certifierad för de spel du vill spela och med den upplösning du avser att spela i
För att ladda spel är en SSD hårddisk att föredra
Internminnet bör vara av DDR4 modell och inte DDR3 som är långsammare.

Som tur är finns det hjälp att få. Just vad gäller spel är notebookcheck en bra site eftersom den jämför olika datorer (och även enskilda komponenter enligt ovan) med just hur bra de fungerar mellan olika spel. Det går att växla språk till svenska men många tester är bara gjorda på den engelska versionen av webbplatsen.

Den dator du har är en Intel baserad med en processor av 3e generationen. Den är väldigt gammal - Intel är nu inne på 7e generationens processorer.

Om du vill jämföra olika processorer från intel så är deras sida Intel Ark jättebra.
Intels processorer bygger på följande specifikation

  • I (n1) - (n2) (nnn3)

  • n1 = Processor typ (3-7) där 7 är den absolut snabbaste. 9 är på väg men finns inte ännu

  • n2 = Processor generation (3-7) där 7 är den senaste som Intel släppt 

  • nnn3 = modell nummer av processorn

Så en I5-7400  processor är en Intel 5 processor av 7e generationen modell 400.

Om du inte tycker att du har kunskap eller intresse av att gå igenom alla komponenter själv för att utvärdera en dator så använd notebook check ovan. Dom gör oftast ett bra jobb (både på bärbara datorer men även stationära).
Välj en dator som du tror är bra från ex Netonnet, Mediamarkt, Elgiganten … och kolla vad notebook checks tester för den ger. Många tillverkare bygger rena gaming datiorer - ex Asus ROG modellerna. På Netonnet har du denna stationära ROG dator som ligger i bra topklass för spel.

Upp till toppen
Annons: