Annons:
Etikettwindows
Läst 1313 ggr
skumpan
9/25/17, 6:13 AM

DAQExp.dll saknas

När jag startar min dator så får jag upp ett systemfel: Det gick inte att starta programmet eftersom DAQExp.dll saknas på datorn. 

Vad är det? Är det något jag behöver? Försöker hitta info på svenska men är lite dåligt med det. Ska jag ladda ner det?

Annons:
JonasDuregard
9/25/17, 7:27 AM
#1

"Vad är det? Är det något jag behöver?"

Det är en del av något program du installerat som saknas. Just den här filen verkar vara en del av flera olika möjliga program. Det är inte något du behöver ifall de program du använder fungerar. Avinstallera program som du inte använder så försvinner kanske varningen. 

"Ska jag ladda ner det?"

Att ladda ner DLL-filen för sig riskerar att göra saker värre, framförallt för att det kan spridas virus på det sättet.

JonasDuregard
9/25/17, 7:32 AM
#2

Kan du skriva ner titeln på dialogrutan? Är det WSHelper? I så fall är programmet som inte fungerar från Wondershare Software (som har gjort en massa program).

_Fisken
9/25/17, 8:03 AM
#3

Kanske registret som behöver rensas?  Ladda ner CCleaner och låt det programmet städa hårddisk o register åt dig.

skumpan
9/25/17, 9:24 AM
#4

Jonas; ja det är WSHelper. Får kolla vilket program det gäller.  Tack för hjälpen. 

Fisken: Jag har fått byta hårddisken eftersom den kraschade då det är nog inte så mycket att städa. Tack i alla fall.

[VSK]
9/25/17, 9:29 AM
#5

Installera om "WS" så bör problemet vara åtgärdat.

Man kan se DLL-filer som en "trafikpolis" som dirigerar trafiken (filer) och nu så fattas den bilen (filen) DAQExp.dll.

JonasDuregard
9/25/17, 10:24 AM
#6

#4 Om du går till avinstallera program (vet inte vilken version av Windows du har) så går listan där att sortera efter utgivare. Hittar du något från Wondershare är det förmodligen det som är skurken.

Annons:
Kaj
9/25/17, 10:49 AM
#7

Ta bort Wondershare från ditt system. Många klagar på att det strular ofta och ger ifrån sig massa felmeddelanden. Är i princnip samma om man har någon produkt från Pinnacle installerad på sin dator. Skapar nästan alltid problem samt att Pinnacle kidnappar vissa delar av Windows för att få sina produkter att fungera. Har alltid varit så så min rekommendation är att ta bort dessa program om det nu inte finns en alldeles särskild anledning för att du vill ha dem installerade.

Vill du bli av med felmeddelandet men inte avinstallera dina program kan du gå in i aktivitetshanteraren och blocka så att WSHelper processen INTE drar igång vid uppstart. tryck ctrl+alt+delete - välj aktivitetshanteraren - välj fliken autostart. kolla ifall du hittar WSHelper eller något från Wondershare eller Pinnacle där. Högerklicka på dessa i kolumnen Status så dyker valet Inaktivera upp. Välj det.

skumpan
9/27/17, 2:03 PM
#8

Tack för alla tips alla.

Upp till toppen
Annons: