Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 930 ggr
powerade
10/8/17, 8:45 PM

Billig dator

Söker en billig dator till min pappa. Han ska kunna vara ute på Facebook och kunna betala räkningar med den. Alltså är kraven inte speciellt höga. Har ni något tips på dator till ett bra pris? :)

Annons:
_Fisken
10/8/17, 9:13 PM
#1

Hur mycket pengar får den kosta?  Jag köpte en för 2600kr på arrowdirect.se och installerade Linux Mint på den. Den surfar jag runt med lätt o ledigt. Datorn var begagnad alltså. Du behöver inte köpa nytt tycker jag. (Jag installerade Linux på den för jag ville det. Inte för att det var nödvändigt. Det var windows på den när jag köpte den)

Sen finns det billigadatorer.se som kan ha nån. Även billigteknik.se

Mycket sitter i pengarna. Det bestämmer ofta speeden.

powerade
10/8/17, 9:44 PM
#2

Alltså… allting är bättre än det han har haft. Tog typ 10 minuter att öppna en sida o.s v alltså riktigt seg. Han förstod aldrig varför man var irriterad på datorn så den behöver inte vara supersnabb. Bara den gör sin uppgift liksom:) Helst så liten peng som möjligt. Men man vill ju inte köpa av ett "busföretag" heller.

_Fisken
10/9/17, 5:53 AM
#3

Det är ju enerverande med seg dator. Jag räddade min dotters laptop som var superseg genom att köra Glary Utilitys på hennes dator. Den rensade ganska bra.

De företag som jag räknade upp är seriösa. Oseriösa får såna dåliga reviews så de försvinner ganska fort. 

Har han laptop nu eller stationär?

Kaj
10/9/17, 8:35 AM
#4

Clarys Utilities skall man vara försiktig med för den kan rensa upp mer än vad man förväntade sig till och med systemfiler och drivrutiner som kan få en dator att helt sluta fungera.
Skall man använda Clarys Utilities bör man veta och förstå resultatet som kommer fram så man vet vad man kan acceptera och vad man bör bocka ur vid rensningen.

Kaj
10/9/17, 8:44 AM
#5

Du skriver inget om du vill ha en stationär eller bärbar. Stationär kan bli billigare men då måste du ha en extern bildskärm etc.

Tittade på Netonnet och ser denna. Inget monster men klarar det du efterfrågar.
Jag valde den för att den har en 14tums skärm. Om det är till din pappa så kan ju storleken på skärmen vara betydelsefull beroende på hur gammal han är.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/lenovo-100s-14ibr-80r900ctmx/246446.8907/

Klarar han sig med en mindre skärm så  kan han pröva någon av dessa.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer?page=1&filter=59760102&sortOrder=10&sortBy=1

PS. en Windows dator kan ju vara bra om han är van vid Windows. Linux måste han i så fall lära om - inte svårt men måste ändå göras.
Ett alternativ är ju faktiskt en Chromebook. Där ingår Google chrome som operativsystem och webbläsare. Med en sådan kan han inte installera en massa program men ex Facebook och BankID skall gå att installera (men jag rekommenderar ändå mobilt bankid på telefonen i stället).
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/webblasarinstallningar/chrome

powerade
10/9/17, 11:15 AM
#6

Helst bärbar dator. Och ja han vill nog gärna ha större skärm när han ser lite dåligt. Tror det är Windows 7 han är van. Han behöver inte kunna installera saker. Han är bara ute på nätet. Skulle jag komma med en Windows 10 dator skulle han inte ta emot den då han inte skulle förstå vad han gör. Kollat på begagnad på billigteknik. Känns bättre köpa så än privat iallafall:)

Annons:
_Fisken
10/9/17, 6:15 PM
#7

Billigteknik är bra. Har köpt från dem flera gånger. Som du säger så se till att Win7 är installerat.

powerade
10/9/17, 7:31 PM
#8

#7 stog det på datorn vi hittade. Så vi får se om det blir köp:)

parsley
10/9/17, 8:01 PM
#9

Kolla Inregio om ni kan tänka er att köpa begagnat.

powerade
10/9/17, 8:17 PM
#10

#9 tack för tipset:)

.m.m
10/15/17, 6:08 PM
#11

Min pappa har en som ligger nerpackad. Han tänkte han skulle bli teknisk för ett par år sedan och gav sig på det 2 ggr men gav sen upp. Den är alltså endast testad. Köptes på Mediamarkt. En  lätt stationär. Tror det är Windows 7 på den. Stor bra skärm. Ingen värsting men gör det den ska. Fungerar perfekt för surfaren och räkningsbetalaren. 

Säg till om du är intresserad så kan jag kolla specifikationerna mer.  Finns i Västergötland.

Upp till toppen
Annons: