Annons:
Etiketttillbehör
Läst 882 ggr
sossos
10/9/17, 10:31 PM

Laga sönderbitna hörlurar

Hej! Vet inte om detta är rätt grupp men testar att fråga här för ni verkar vara kunniga inom detta område.

Jo det är så att min kanin har smakat lite på mina hörlurar och undrar om man kan laga dem själv på något sätt? Det är bara vanliga in-ear hörlurar från apple och kanske skulle det vara enklast att bara köpa ett par nya, men  skulle vilja försöka laga själv ändå :P

Jag har lagat en datorladdare innan genom att klippa bort det sönderbitna, pilla bort gummit runt ledningarna, tvinnat ihop dem igen och sen isolera med eltejp, men vet inte om det funkar med samma metod på ett par hörlurar? 

Kan verkligen ingenting om teknik men tycker det är lite kul ändå så skulle uppskatta om någon vänlig har lust att förklara lite :)

(kan lägga upp bild på skadan i kommentarerna)

Mvh, Sofia

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
sossos
10/9/17, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Först fungerade de som vanligt, sedan när jag pillade lite med skadan slutade ena hörluren att ge ljud och nu även den andra, håller jag kabeln på ett speciellt sätt kan det dock komma lite ljud :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Kaj
10/10/17, 10:13 AM
#2

För det första - det kommer nog inte gå att fixa dessa lurar. Det är ju sönderbitet inte bara i själva gummeringen utan även på sladdarna inuti. Där finns som du ser flera sladdar och de har alla olika funktioner för att tillsammans få allt att fungera. Ex vissa är till för ljudet (höger och vänster sida) andra är till för hur du kan styra din musik med framåt, bakåt, hopp etc. Andra har med hur du styr volymen och göra etc …

För det andra. Har du lagat en datorladdare genom att bara sätta tejp runt omkring? Det skulle jag absolut inte rekommendera. Där kommer det ju gå starkström på 220 volt med kanske upp emot 5-20 ampere. Där har du absolut en fara för att den skall kunna börja ge ifrån sig elektriska blixtar, bli alldeles för varm mm som kan orsaka en brand i värsta fall. Den kan även vara så skadad att den överladdar din dator med risk för explosion eller brand. Även en sådan laddare har flera olika delar som styr just att ingen överladdning skall kunna ske, att inget skall kunna bli elektriskt, inte kunna bli för varm etc…
Med en sådan lagning kommer inte heller din hemförsäkring gälla om något händer och din bostad ex brinner upp eller ännu värre.

Att försöka laga elektriska saker som får ström på något sätt själv. Nej det är inget jag skulle säga till någon att ge sig på såvida man inte är utbildad certifierad elektriker.

Upp till toppen
Annons: