Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1689 ggr
Tobbe_490
10/10/17, 1:50 PM

Utrymmet på C: försvinner snabbt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har en dator med Windows 8.0 och sedan en längre tid har jag haft problem med att utrymmet på C: har minskat snabbt när jag använder datorn. Jag har kört diskrensning, skaffat CC Cleaner men det har bara hjälpt temporärt. Igår hade jag plötsligt bara 0,5 GB kvar och datorn varnade. Jag skaffade Windirstat och hittade en massa underligheter. Vad jag kan utröna är Onedrive boven. Hittade 2 stora filer, aria-debug-xxxx.log som jag tog bort (utan att riktigt veta vad jag gjorde). Fick tillbaka utrymme men fortfarande återstår frågetecken. Kan någon tala om för mig vad filerna under OneDrive betyder? Onedrive har här 19,1 GB. Varför? Kan jag ta bort Onedrive och hur? (Jag har en del viktiga filer i molnet). Snälla hjälp!

Annons:
Kaj
10/10/17, 2:41 PM
#1

Använder du OneDrive överhuvudtaget?
OneDrive är ju Microsofts gratis molnlagring som kommer med om du har ett Microsoft konto. Där har du då alla Office applikationerna gratis (web versionen) samt OneDrive och några till applikationer. OneDrive kan du då komma åt genom att logga in via webben på https://live.com

OneDrive appen på en windows 8 eller Windows 10 dator är en koppling direkt till ditt OneDrive konto. Appen på din dator gör att du kan använda utforskaren i Windows för att komma åt dina filer precis som om dom låg lokalt hos dig. Du kan då även dra och släppa nya filer och skapa nya mappar dit så synkas det upp till din OneDrive i molnet hos microsoft.
En funktion som OneDrive Appen på din dator har är att du kan skapa en lokal kopia av dina filer. Det innebär att allt som du lagrat i molnet på din OneDrive även finns sparat som en kopia på din dator lokalt. Det innebär att du lokalt kan jobba med dina filer, ändra, lägga till och ta bort filer lokalt utan att vara uppkopplad mot internet. När du sedan kopplar upp dig sker en synkning automatiskt upp till OneDrive molnet.

Du kan så klart avinstallera OneDrive appen lokalt på din dator. Då kommer du inte via Windows kunna nå din OneDrive utan då måste du logga in via webben mot den vilket du alltså gör via https://live.com eller via https://onedrive.com

Tobbe_490
10/10/17, 4:47 PM
#2

Hej,

Tack för ditt svar. Filerna jag har nu i molnet är filer jag sparar som jag vill komma åt när jag t.ex. inte har tillgång till min dator hemma, jag har det också också som en sorts säkerhetskopia av dessa filer. Jag har i nuläget inte något behov av synkning mellan min (hem)dator och molnet.  Jag kan ju inte ha något som äter upp hela mitt hårddiskutrymme! Hur gör jag för att få bort OneDrive på min hemdator men ändå ha kvar filerna i molnet?

felixhaljeskog
10/11/17, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Följer din tråd lite å skriver lite själv så slipper de va två trådar om liknande ämne. Mitt "tillfälliga filer" minne har gått från 0-16gb på några timmar nu. och det verkar vara det på bilden som håller på att jävlas, vad är det?

Veda
10/11/17, 7:58 AM
#4

Man kan gå in i varje fil i Onedrive och ställa in att filen inte ska vara tillgänglig offline, dvs, du kommer inte åt den när du inte är uppkopplad till internet. Det sparar massor med utrymme. (Om du är uppkopplad märks det ingen skillnad.)

Minns inte om man måste göra det ifrån Onedrive (i molnet) eller om man kan göra det via egenskaper i datorfilerna. Kan kolla det senare när jag är inloggad på min egen dator.

Men som sagt, du måste göra det för varje fil, det räcker inte med att göra det med mapparna.

Kaj
10/11/17, 1:19 PM
#6

Det kan vara så att OneDrive har blivit korrupt. Vet att på Win 8.1 så var det si och så med OneDrive appen.
Börja med att göra en reparation på OneDrive appen (inget data skall förloras)

tryck Windows knappen och R samtidigt
Skriv %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset

Vänta någon minut eller så och låt Windows reparera appen OneDrive.

Kolla om diskutrymme frigjorts (om inte ta bort alla tempfilerna enligt era bilder ovan.
håll koll på ifall OneDrive återigen börjar skapa debug och tempfiler.

#2
OneDrive appen på din dator är egentligen bara till för att du enkelt från en Windows dators utforskare skall kunna komma åt dina filer i molnet, skapa nya filer direkt i Windows och lägga dom i OneDrive mappen etc. Dessa kommer sedan att synkas med dina filer i molnet. Lägger du till eller ändrar en fil i din OneDrive mapp på datorn kommer den att överföras till molnet. Tar du bort en fil på din dator tas den även bort i molnet osv. Samma sak gäller om du gör dessa saker i molnet så kommer samma ändring ske i din OneDrive mapp på datorn.
Som sagt det var (kan kan fortfarande vara) stora problem med detta och Win 8.1.
Jag har Win 10 och där funkar det klockrent.
Om du vill ta bort din OneDrive app på datorn så högerklicka på OneDrive ikonen och välj Avinstallera. Inga filer i molnet skall försvinna såvida ingen synkning pågår men det tar jag för uteslutet.
Om du nu skall komma åt dina filer i molnet måste du gå via en webbläsare och logga in med ditt Microsoft konto vilket du alltså gör via https://live.com eller via https://onedrive.com

Annons:
Tobbe_490
10/13/17, 9:56 AM
#7

Hej,

Tack för råd om OneDrive. Tyvärr går det varken att reparera eller avinstallera OneDrive. Försöker jag reparera enligt dina anvisningar säger den bara att "försök igen senare". Högerklickar jag på Onedrive ikonen och väljer "avinstallera" händer ingenting. Konstigt!

Kaj
10/13/17, 12:23 PM
#8

#7 - du måste köra som administratör annars går det inte.
Antingen loggar du in på datorn som admin eller så går du till sökrutan och skriver cmd. Högerklicka på den och välj kör som administrtör.
Klistra sedan in %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset 
Tryck Enter

Samma gäller avinstallationen men där borde Windows komma upp med en uppmaning att du skall ange ditt adminlösenord. - Om inte kan du ha stängt av det via UACn. Då måste du logga in på datorn som administratör och välja att gå in under program och sedan avinstallera den.

felixhaljeskog
10/13/17, 7:29 PM
#9

Jag följde detta tips som jag fick, och har inte haft problem sen dess.

Öppna notepad och klistra in Detta och gör filen till en .bat, kör sedan det så avinstallerar det onedrive åt dig, kan va så att du manuellt får gå å radera filen som tar upp utrymmet, men efter jag gjorde detta så har jag inte haft problem igen.

Upp till toppen
Annons: