Annons:
Etikettdatorköp
Läst 698 ggr
JohannaEkroth
10/12/17, 5:31 PM

Chromebook eller ASUS

Jag är ute efter en ny liten laptop för administrativt on-the-go arbete.

Har två alternativ jag har fastnat för:

Google Chrome OS Acer Chromebook 2990kr: https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-12tum/acer-chromebook-cb3-131-c2ew/238851.8906/

Windows 10 OS ASUS för 3490kr: https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-12tum/asus-vivobook-e203na-fd017t/246392.8906/

Har själv ingen erfarenhet av Chromebook och Chrome OS mer än att jag har bara haft andriod-mobiler och har ingen tanke på att gå på Windows mobile eller iPhone. 
Jag kör Windows 10 på den laptop jag har nu och är inte jätteglad åt det. 

Vilken hade ni valt?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Kaj
10/13/17, 8:33 AM
#1

Båda datorernas specifikationer är väldigt lika.
Windows varianten har en lite bättre processor och även grafikkort men det är marginellt.
Däremot har Windows datorn mycket bättre USB anslutningar då den har både USB 3.1 och USB-C vilket är den senaste tekniken medans Chormebook enbart har USB 3.0 - vilket iofs är bra nog för normalt arbete.

Det du skall tänka på är att i Chromebooken finns inga möjligheter att installera olika program (mer än några få som ex Skype, MS Office och några till). Detta för att Chromebook är ett cloudbaserat operativsystem - dvs det är webbläsaren google chrome som du kör allt igenom och du måste således alltid ha internet uppkoppling. Men du kan installera appar (precis som i Android) via Googles play butik men som sagt den är mer begränsad till valmöjligheter både vad gäller appar/program men också vad du kan ansluta till den - ex skrivare, scanners od.

Chromebook är absolut ett bra alternativ om du vill ha en dator där du inte kan konfigurera en massa inställningar själv och kan nöja dig med att göra det du normalt kan göra via en webbläsare men förvänta dig inte att du skall kunna installera extra saker på den.
Det gör ju även att den är relativt säker eftersom inga virus od. kan installera sig på Chromebooken som dom kan i t ex Windows, Linux, Android mfl.

Upp till toppen
Annons: