Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1272 ggr
_Fisken
2017-10-17 13:13

DVD storlek??

Jag har några iso-filer som ligger mellan 6.5-7.2 Gig och som kommer av ett programvarupaket som jag vill göra backup på. Men vad är det för teknik som används? Större DVD:er? Annan brännare? Vanliga DVD:er ligger ju på 4.7G?
Kopiorna har tagits av imgburn och skapat en stor ISO och en MDS-fil.

Vad göra?

Annons:
Kaj
2017-10-17 14:57
#1

DVD skivor kan ligga på upp emot 9,4 Gig. Dom du köper filmer eller programvara är nästan alltid på 9,4 Gig och kan dom vara eftersom dom skrivs på båda sidorna (varje sida är således på  4,7 Gig). Egentligen är dom bara på 8,5 Gig men det är för att det behövs lite utrymme för själva tekniken åxå

När du köper tomma DVD skivor är de normalt bara 4,7 Gig för du kan bara bränna data på ena sidan av dom. Men det finns double layer DVDs att köpa som kostar lite mer som klarar av att bränna på båda sidorna och då får du plats med 8,5 Gig.
MEN det krävs att du har ett brännarprogram som klarar doubble sided (image burn klarar det) samt en DVD brännare som klarar det - det är mer tveksamt om du har - där måste du kolla in specifikationerna på din DVD spelare/brännare.

Här är exempel på DVD skivor med dubbelkapacitet (OBS det är inte rewriteable utan du kan bara skriva en gång till dom
https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/cd-dvd-bluray-skivor?page=1&pageSize=96&filter=60419139

Ett annat alternativ är ju förståss att skriva din backup till en BluRay skiva som ju innehåller mycket mer utrymme (ca 25 Gig i single layer och ca 50 Gig i en doubble layer) men dom är ju mycket dyrare och dessutom kräver det en BluRay brännare.

Sedan kan du åxå fundra på att skapa en ISO fil som du lägger på ett USB minne där du billigt kan komma undan med stora volymer till billigt pris. Men om du skall kunna boota från USB minnet så måste du formatera det på ett visst sätt och då med specialprogram Rufus är ett sådant gratis program som klarar det men det finns flera - bl a har Microsoft ett som gör att du kan ladda hem stora ISO filer för Windows och lägga på ett USB minne som är minst 16 Gig och boota från dom

_Fisken
2017-10-17 15:32
#2

Kaj. Då förstår jag läget. Jag visste inte av detta med DVD:erna.  

Jag ska prova med en USB-sticka först. Har använt mig av Boot-program både från "3e-part" och MS:s egen. 

Tack

Upp till toppen
Annons: