Annons:
Etikettövrigt
Läst 858 ggr
powerade
2017-10-18 17:39

Windows 10

Hej. Har Windows 10 på datorn nu. 

Fattar ingenting av detta och jag kan inte öppna filer som jag försöker ladda ner. Jag behöver ladda mer ett cv nu då jag  ska söka nytt jobb.. Jag vill gärna ha word men det går tydligen inte att skrapa hem på ett enkelt sett. Skulle vara väldigt tacksam om någon vet vad jag ska göra:(

Annons:
Carrosh
2017-10-18 20:03
#1

Det finns flertalet gratisprogram som fungerar som office-paketet. OpenOffice och Libre Office bl.a. Vet dock inte hur väl de funkar på Win 10, har inte installerat någon av dem själv än (precis bytt dator själv).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

powerade
2017-10-18 20:22
#2

laddade ner något som gjorde att jag kunde öppna filerna iallafall. kan dock inte göra ett dokument från start själv xD

HATAR nya saker :))))

papa-bear
2017-10-18 22:51
#3

dokumentet du laddade ner, vad har det för filändelse? pdf? laddade du ner acrobat reader för att läsa det? för att skapa ett dokument från början krävs ju att du har något program på datorn typ de som carrosh nämner i sitt inlägg, eller skaffar en licens och laddar ner office till en kostnad från 65 kr/månad.

#1 har haft libre ett tag, men laddade ner open förra veckan bara för att testa, och upplever att på min dator är open lite snabbare, libre är seg att öppna, spara och stänga, men det är som sagt på min dator, en 6 år gammal dell optiplex 990.

[VSK]
2017-10-19 01:10
#4

Libre Office funkar alldeles utmärkt med Windows 10.

Kaj
2017-10-19 08:56
#5

Varför ladda ner program som kan öppna Office filer överhuvudtaget?

Skapa ett gratis Microsoft konto (som du även kan använda som inloggning i din Win 10 dator om du vill). Då får du gratis tillgång till hela Microsoft Office suiten on-line på webben utan att behöva köra något program på din dator. Visserligen är inte alla funktioner med men det duger gott för att skapa, redigera, läsa dokument som inte behöver de mest avancerade Office funktionerna.
Dessutom får du tillgång till OneDrive där du kan lagra dina dokument och andra filer (tror det är 5 Gig gratis) utrymme). OneDrive kommer du sedan åt direkt från utforskaren i Windows 10 om du aktiverar OneDrive appen som kommer med som standard.
Dessutom får du via detta microsoft konto tillgång till flera program såsom Outlook mail, kalender, uppgifter, kontakter,  Word, Excel, Powerpoint, Skype, mfl…
Http://live.com - där kan du välja att skapa ett Microsoft konto (vid installation av Windows 10 uppmanades du göra det men det var inte ett krav så du kan göra det nu i efterhand om du vill)

Win 10 är byggt för att man skall kunna ha (men inte ett krav) ett Microsoft konto.  Om man väljer att använda ett sådant (via inställningar för konton på kontrollpanelen) så kommer man hela tiden vara inloggad i molnet och alla tjänster finns då där för dig. Men som sagt man kan fortfarande välja att ha ett vanligt lokalt Windows inloggning på datorn och sedan använda ett Microsoft konto för att själv via webben logga in för att komma åt alla tjänster.

papa-bear
2017-10-19 10:04
#6

#4 jag lämnade en reservation om att det jag nämnde om libre gällde min dator som inte är w10-testad hos dell, så kul för dig att det fungerar på din dator.

Annons:
[VSK]
2017-10-19 10:13
#7

#6

Libre Office har jag kört utan problem sen den dagen Windows 10 släpptes till allmänheten.

Har Dell påstått att Libre Office inte skulle fungera i din dator eller hur menar du?

powerade
2017-10-19 10:27
#8

Första filen var ett Word dokument tror jag. Men hittade inget som va enkelt att fixa:/ laddade ner nånting jag inte minns vad det heter dom fanns gratis i appstore. Då gick det iallafall att redigera dessa dokument jag behövde. När vi skaffade detta på datorn blev jag inloggad på typ mail å skit som var svårt att få bort. Vill inte koppla ihop telefonen och datorn. Blev förbannad på Windows redan när jag behövde ett lösenord också. Sen förstår man inte vad man håller på med när man klickar runt där inne. Skitsvårt att hitta allting och man har inte grejer man är van att ha o.s.v

Kaj
2017-10-19 11:23
#9

#7
"Har Dell påstått att Libre Office inte skulle fungera i din dator eller hur menar du?"
Det har jag aldrig påstått - om det nu var mig du menade där.

Ja jag vet att liberOffice och andra Office program med för den delen fungerar. Jag ville bara nämna att det finns möjlighet att använda Microsofts produkter i molnet utan att behöva installera något. Då kan man komma åt filer och dessa program från valfri dator över hela världen.

[VSK]
2017-10-19 11:32
#10

#7

Du menar nog #6.

Kaj
2017-10-19 11:32
#11

#8 - det var för att du valde fel inloggningsmetod då du installerade Windows. Microsoft föreslår och rekommenderar ett live-konto (som jag beskrev om ovan) men valet att ha ett vanligt Windows konto lokalt var med som ett val där vid installationen. Du valde tydligen att gå på det rekommenderade och fick då ett live konto kopplat till din dator som gjorde att du kom åt alla de program och tjänster jag nämnde ovan.
Du kan enkelt växla mellan ett lokalt konto och ett Microsoft konto för inloggning på din dator. Du hittar det valet under inställningar för konto.

Man kan säga som så att ett lokalt konto (som Windows alltid haft) tillhör det förgångna nu när allt skall vara uppkopplat i molnet. Ett Microsofts-konto är ett moln-konto som du även kan använda på din lokala dator. Det är precis som du gör med en Android telefon där du kommer att uppmanas att skapa ett Google konto (i molnet) för att allt skall fungera så smärtfritt som möjligt.

men det är alltid så då något nytt kommer så tar det tid att anpassa och vänja sig.
Själv använder jag fortfarande ett lokalt konto på min dator men har ändå ett Windows-konto så jag kan komma åt alla mina tjänster och program även i molnet på valfri dator i världen.

Windows 10 bygger på ett mer renodlat gränssnitt för att göra inställningar etc (precis som Android, Apple och andra numer har). men om du inte gillar detta utseende är det ju bara att skriva kontrollpanelen i sökrutan och nå dina inställningar od därifrån - då ser det mer ut som tidigare.

Inget är svårare än vad man själv gör det till.

papa-bear
2017-10-19 16:19
#12

VSK, det jag säger är att går jag inpå  Dells hemsida och kollar upp min dator, en optiplex 990, får jag alltid en varning om att datorns konfiguration inte har testats mot W10, men den fungerar ändå, att jag upplever att libre är segt är som sagt min upplevelse, så kan vi sluta dividera om det nu?

[VSK]
2017-10-19 18:16
#13

#12

Att Libre office upplevs segt på din dator har knappast med mitt frågeställande att göra, utan snarare som så att din dator är från 1800-talet. 

Eftersom du verkar prioritera vad Dells support säger så kanske det är bättre att du hör av dig dit än att sitta här och vara otrevlig. Varför tror du att Dell inte kan ge support på tredjepartsprogram som inte är förinstallerade i en dator de säljer?

Annons:
papa-bear
2017-10-19 20:20
#14

#13 ja, jag vet att min dator är från 1893, och det har jag påpekat från början. men jag har aldrig sagt att jag pratat med Dells support om libre, varför skulle jag göra det? det enda jag sagt om Dells support är att när jag går till deras hemsida så står det där att min modells konfiguration inte är W10-testad, vilket jag skrev i #12, där jag även skrev att på min dator upplevs libre som segt, vilket är min upplevelse. sedan funderar jag fortfarande på frågan som du ställer i #7, och varför den kommer, det är ju bara att läsa mina föregående inlägg, #3 där jag svarar #1 om mina erfarenheter av libre och open office, samt i #6, där jag lämnar en reservation över min dators prestanda. sedan kan du ju visa vart jag varit otrevlig, så att jag vet vad jag skall be om ursäkt för, OM det nu finns en anledning att be om ursäkt.

Upp till toppen
Annons: