Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1346 ggr
Sindri
10/21/17, 6:09 PM

Har Asus dåliga nätverkskort?

Min Asus laptop är ca 1½ år och jag trivs verkligen med den. Men, när vi är på ställen med dåligt internet/svag wifisignal, så är den rätt hopplös. Min mans Toshiba som är 6 år gammal kan ansluta och göra massor medan jag inte kommer in på vissa nätverk.
Har Asus generellt sämre nätverkskort eller har jag fått något måndagsexemplar?
Kan man byta nätverkskort annars?

Annons:
Splatter
10/21/17, 6:28 PM
#1

Det kan bero på många anledningar, vilka prisklasser hade datorerna när ni köpte dem? Vad är det för modeller?

Sindri
10/21/17, 6:51 PM
#2

Poh! Det kommer jag inte ihåg. Inte billiga i alla fall. Min kostade nog ca 9',  makens kanske 7' för 6 år sedan.

Record
10/21/17, 10:29 PM
#3

För att svara på första frågan, det beror inte på dåligt nätverkskort, utan wi-fi' s placering av antennen i bildskärmens kant.

Wi-fi har ett antal kanaler att arbeta på, vardera en kanal för sändning och en mottagarkanal. Dessa skall då passa mot eran routers fyra kanaler, där föremål så som väggar o bjälklag och dess armeringsjärn kan blockera radiovågorna.

Dessa problem kan avhjälpas med att flytta routern närmare er arbetsplats.

Samma problem gäller även för andra platser som t.ex. ett hotell eller publikt nät, där även antalet samtidiga användare arbetar , kanske ibland på samma kanaler din dator arbetar på för tillfället. Det avhjälper du med att flytta till en annan kanal på din dator, men jobbigt om det blir för ofta.

Då kan det vara enkelt att ansluta en separat USB Wi-Fi till datorn som störs.

Hoppas du inte blandar ihop mobilt bredband med Wi-Fi, för då ökar problemen.

Sindri
10/21/17, 11:28 PM
#4

Problemet är bara när jag skall använda publika wifi, aldrig hemma eller med mobilen.

Om maken och jag samtidigt arbetar på ett publikt nät så har han jättebra access, medan jag har svårt att ansluta, ramlar ut ibland. Han kan för det mesta streama ganska OK, medan det inte funkar alls för mig.

Flytta till en annan kanal?

USB Wifi?  Innebär det ett extra sim-kort så är det bättre att jag köper till extra surf på mitt abonnemang.

[VSK]
10/22/17, 8:09 AM
#5

Ibland beroende på miljö så kan det räcka att flytta datorn 1 meter för att det skall bli stora förändringar på mottagningen. Generellt sätt så kan man i princip bara byta NIC i datorn, eller skaffa nån form av USB-Wifi. Kolla inställningarna för strömsparfunktioner för trådlöst nätverk och se om det går att ändra nåt där. 

Du kan ju alltid börja med att mäta upp vilken mottagning du får med ett program vad ni får med båda datorerna. 

Här är ett exempel på program. https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n

Sindri
10/22/17, 8:23 AM
#6

Vad är NIC?
Menas med USB-Wifi ett annat simkort man sätter direkt i datorn?

Eller fungerar den som någon sorts repeater? Extender?

Ja, vi kan mäta wifisignal, och vi märker ju att det är het olika på datorerna, men frågan är ju vad vi gör med min.

Annons:
Record
10/22/17, 9:15 AM
#7

Kanske en näsvis fråga men när ni arbetar, sitter ni vid ett bord på varsin sida och vänder upp datorns skärm mot varandra, så är det ett dåligt läge, med att datorerna stör ut varandras signaler?

Flytta till en annan kanal. Jmfr att radions P1,P2,P3 och P4 sänder på samma kanal.

På Wi-Fi köper man väl inte "surf", brukar vara fritt då tex. hotellet betalar uppkopplingen till Internet.

USB-Wifi är en dubblering av datorns Wi-fi system, om det skulle vara fel där vilket jag inte tror.

Fortfarande spökar det med en sticka för Mobilt bredband, eller hur??

#VSK, surfa på Cantenna, kanske skulle funka. 🤔

[VSK]
10/22/17, 9:25 AM
#8

#6

NIC = Network Interface Card (nätverkskort).

#7

Ja det gör det garanterat, bara man riktar den mot sändarenheten 🙂

[VSK]
10/22/17, 9:28 AM
#9

Ts, här har du en enkel och smidig lösning, samt antenn befinner sig på utsidan av datorn (så klart). 
https://www.komplett.se/product/912937/datorutrustning/natverk/natverkskort/netgear-ac600-wifi-usb-mini-adapter#productinfo

Sindri
10/22/17, 11:28 AM
#10

#7 av: Record För det mesta sitter vi i olika rum, men det har inget med placeringen att göra. Skall vi streama från Netflix eller SVT så tar vi hit hans dator och då funkar det bättre.

Jag har ingen sticka för mobilt bredband. Kör mobilen som en hotspot. Men helst inte hela tiden, då blir det dyrt.

Vi tog med vår Netgear extender hemifrån nu för att försöka använda den, men jag har inte en ledtråd ens till hur jag kommer in i den och programmerar den att ta emot och förstärka detta nätverk istället för det hemma. En av sönerna gjorde det hemma och han kommer inte ihåg hur.

Ursäkta - men nu håller vi verkligen på med wifi för dummies….☺️

Record
10/22/17, 1:18 PM
#11

Nu behöver ja inte gissa längre , förstod att det var en annan länk med i stugan.😃

Du behöver en router du kan nå med din dator för att hålla ner kostnaden o "laggandet" Vore bättre med en Raspberry o Kodi , samt en TV som är snabbare och HD-upplösning för Er applikation.

Sindri
10/22/17, 4:02 PM
#12

Raspberry? Kodi?
(Förlåt - men jag skrev ju att det var för dummies….. ☺️☺️)

Tv:n är det nog inget fel på - är samma problem om vi kollar bara på datorn.

Jag har en router, Linksys Wireless-G 2,4 GHz, 54Mbps. Kan jag komma in i den och be den hitta resp.nätverk och förstärka därifrån?

Äh - det blir för krångligt känns det som. Om en USB-sticka vore lösningen skulle det kännas värt det - vi får gynna Comviq istället.

Record
10/22/17, 9:58 PM
#13

Om er router inte har någon fast anslutning till nätet, får du se om routern har möjlighet att sätta in en USB-sticka i för anslutning av era båda datorer.

Det klarar alla problemen 👍

Annons:
Kaj
10/23/17, 9:02 AM
#14

Att byta kanaler gör man väl på Routern dvs den som sänder och inte lokalt på sin dator (såvida den inte är uppsatt som en hotspot)

När ni kopplar upp er på ställen som har dålig WIFI täckning kan det vara ett bättre alternativ att se till att du ansluter till 2,4 Ghz och inte till det snabbare 5Ghz. Detta för att 5 Ghz har sämre räckvidd men är och andra sidan snabbare. När man ansluter brukar man se både 2,4 och 5 bland de routerar man vill ansluta sig mot.
Din mans dator som är 6 år gammal har förmodligen enbart 2,4 Ghz WIFI så han anslutar automatiskt till den. Men din dator kan mycket väl ha både 2,4 och 5. Så labba dig fram emot att ansluta mot 2,4 Ghz till routern så borde det gå bättre

KODI är en gratis TV stream program som man kan hämta hem. Den kan du installera på din dator som du sedan kopplar till din TV via HDMI på vanligt sätt) förrutom att KODI klarar av att lagra och spela upp alla dina egna filmer och musik (som du sparat på din hårddisk någonstans) så har den även möjlighet att ladda ner streamade TV kanaler. Där lägger man enkelt till en app som sedan söker igenom 100-tals gratis streamade tv kanaler över hela världen.

Du kan även köpa en s.k TV Box. Det är en liten Box som du kan koppla in i TVn och som har KODI förinstallerat så man slipper göra det själv. TV Boxen måste så klart anslutas till Internet för att få alla TV kanaler.
Jag har köpt en från Banggood som är en Kinesisk webbsajt (en av världens största) som nu har ett nedsatt pris till ca 630 kr inkl frakt till Sverige. Jag kan gå i god för Banggood för jag har köpt en massa saker från dom. Blir något strul är deras support direkt på hugget och man får ersättning eller ny produkt utan krusiduller. Jag har dock bara haft problem en gång med en leverans och där skickade dom en ny produkt direkt. Det edna är väl att du får räkna med att det kan ta upp emot 1 månad innan du får dina prylar.
https://www.banggood.com/Mecool-M8S-PRO-Amlogic-S912-3GB-DDR4-RAM-32GB-ROM-5_0G-WIFI-TV-Box-p-1158353.html?rmmds=search

Använder denna för att spela mina sparade filmer och TV serier men även för att koppla upp mig och streama filmer och tvserier från hundratals tvstationer över världen. Bara klicka på appen så installeras den automatiskt.
Kvaliten är inget att klaga på, bra bild, stabilt utan hackande och enkelt gränssnitt. Dom kallar KODI för TV Center men det är alltså KODI som ligger där.
Fjärrkontrollen är även bra och du kan styra allt via den.
Detta är en Android TV box vilket innebär att du har alla andra funktioner som du har i en Android (ex din telefon). Det är Android 7.1 (den senaste släppta) och specifikationen på hårdvaran är i toppklass för en sådan här Box och priset 630 kr är oslagbart. En liknande produkt i Sverige får du lätt ge det dubbla för om inte 3 gånger så mycket.

Sindri
10/23/17, 12:38 PM
#15

Oj, mycket att ta in. Men ditt engagemang uppskattas!

Får läsa några gånger och se vad jag kan göra.
Ang. routern så är den inte inkopplad på det nätverk jag nu vill ansluta till. Den routern kommer jag inte åt. Men undrar däremot om den routern kan ta emot signaler från ett öppet wifi och förstärka till min dator?

Det där med 2,4Ghz skall jag genast undersöka däremot. Kanske det är så lätt.

Sindri
10/23/17, 12:49 PM
#16

Nej tyvärr, den kör på 2,4GHz…

[VSK]
10/23/17, 1:12 PM
#17

#15

Kolla om det finns nåt som heter repeater mode i din router.

Record
10/23/17, 2:43 PM
#18

Har tittat på den router du troligen har, men tiden räcker inte till att gå in för att läsa allt, men den figurationen ja beskrev i #13 bör fungera. Den har troligen repeter oxo.

KODI: Den självinstallerar på windows utan prut o extr kostader, helt gratis.

Kolla länken, där a ser att den har båda banden.

http://downloads.linksys.com/downloads/userguide/1224638367343/WRT54G-v1.1_ug.pdf

# Kaj, hur hanterar "Banggood" momsen? Har de filial i .de

Kaj
10/24/17, 8:36 AM
#19

#18
Banggood har en Europa del av siten  men där finns bara en begränsad del av utbudet. Den ligger i UK så vid Brexit försvinner fördelarna med EU där.
Jag gör så att jag köper från Kina direkt. Sedan sätter jag upp en utläggsfaktura till mitt bolag och får på så sätt ut pengarna. Nej det finns ingen moms. Enda sättet för dig att få moms är om tullen skulle knipa ditt paket. Då kommer dom lägga på svensk moms.
Tullen har dock aldrig tagit något paket av mig. När man beställer kan man kryssa i en ruta om att Banggood skall lägga på en anonym avsändare (så det inte står Banggoood. Dom lägger även på ett värdebelopp på paketet som är så pass lågt att det inte skall fånga tullens intresse.
Jag har köpt elektronik, optik, kläder mm därifrån och aldrig haft problem mer än att det tar upp emot en månad att få leverans om man inte väljer exporess men då kostar det.

Kaj
10/24/17, 8:55 AM
#20

KODI - om man tycker att bilden blir lite mörk i KODI beror det på att man kör med för hög konfiguration på RGB. Detta är en av de mesta delarna folk klagar på att bilden känns mörk. Det beror på att KODI är förinställt för att hantera RGB med full 0-255 färger per pixel.  Detta är utmärkt för spel men filmer och TV program kodar sina filer i  RGB 16-235. Alla färger under 16 tolkas som svart och alla färger över 235 tolkas som vitt. Ställer man inte in sin konfiguration rätt här blir bilden lite mörk och inga nyanser av svart och vitt finns - därför känns bilden mörk eftersom alla svarta nyanser ser ut som en enhetlig svart färg.
För att göra det lite mer komplicerat är det en kombination av din TV, nätverkskortet och KODI som skal behandlas för rätt RGB uppsättning. Det finns en mycket bra handledning för detta hos KODIs wiki sida.
Men din TV är rimligen redan satt på RGB låg (eftersom TV och filmer alltid går på låg dvs 16-235 färger för RGB) så där skall du inte behöva ändra något om du inte varit inne och pillrat på detta själv. Är ju lätt att man tror att hög skall vara det bästa men det är det alltså inte. En TV kan benämna detta på olika sätt som Black level, HDMI output mm.
Nätverkskortet i din TV Box eller dator kan behövas ändras. Om du har den optimerad för spel så är den på hög RGB. Men i regel kan man strunta i den inställningen.
I programmet KODI skall man se till att gå in bland inställningar, Video, Output och där ange att man vill använda RGB låg (16-235) och vips blir bilden mycket bättre. Av någon anledning finns inte denna inställning kvar i KODI 17.3. troligen har man missat den och att den kommer tillbaka i någon uppdatering. Är man tekniskt kunnig kan man sätta den i konfigfilen men det är överkurs här.

Oftast är KODI redan rätt inställd så din bild kommer bli bra direkt.

OBS! man måste sätta Settings till Expert läge för att se alla inställningar

http://kodi.wiki/view/Video_levels_and_color_space

Annons:
Record
10/24/17, 3:12 PM
#21

# KAJ,  Tack för info, ja köpte liknande från Ali-Baba, men den får inte levereras med kodi till UK. Lite OT

Vi får vänta på mail från Spanien, tillsammans med bättre väder här hemma.

Upp till toppen
Annons: