Annons:
Etikettprogramvara
Läst 872 ggr
[Tismon]
10/23/17, 7:38 PM

Antivirusskydd

Så mitt antivirusskydd har gått ut och jag tänkte köpa nytt. Det jag använde var McAfee men jag tänkte kolla om det finns bättre virusskydd innan jag bestämmer mig för att lägga pengarna på något. Vad rekommenderar ni?

Annons:
Sindri
10/23/17, 7:50 PM
#1

Har kört med Avast i många år. Gratisversionen först men nu med Avast Pro.

[Jbgs]
10/23/17, 8:58 PM
#2

Ska inte norton va det bästa ? Dock dyrt

Kaj
10/24/17, 12:50 PM
#3

Har du Windows?
Windows defender - har även en brandvägg.

Det ingår redan ett gratis antivirus/spam skydd där så varför köpa. Det blockar allt du behöver såvida du inte är ute på en massa pirat, porr, stulna kod siter. Men då hjälper och andra sidan knappast något annat köp-program heller utan då är det bara ditt sunda förnuft som gäller.

Record
10/24/17, 3:23 PM
#4

Är verkligen Windows två virusprogram gratis? Får ständigt memo att ansluta mig till nedladdning med datapriser från MS.

Kanske är det liknande som Overdrive, I starten var det 89GB fritt, numera är det 5 GB, sedan kostar det,  med MS datapriser-tekniken.

[VSK]
10/24/17, 3:52 PM
#5

Datapriser har endast med om man är uppkopplad via 4G mm (betaltjänster). Surfar man via datapriser så får man även mindre sk "spioneri" (läs reklam och annat grafiskt lull-lull). Går att lura ehh justera Windows 10 så det tror man surfar via 4G även om man går via RJ45, har jag hört. 

Sen beror nog det på vilken version man kör med Defender. Defender numer är ordentligt utbyggt och har massor med skydd (på pappret iaf). Kör man Home eller Pro så bör det inte kosta nånting. Ska samtidigt säga att det här är endast nåt jag snappat upp, så det kanske inte stämmer till 100%. Kör med annan lösning själv.

Record
10/24/17, 10:50 PM
#6

#VSK, tror det stod "datapriser med tillkommande avgifter". Kör via markbundet nät. Ja de tror mycket. om de läser sina script.txt-filer. 😂

Annons:
[VSK]
10/25/17, 9:10 AM
#7

Fast tro ska man ju göra i kyrkan 😎

Kaj
10/25/17, 10:28 AM
#8

#4 - Ja Windows Defender och Windows brandväggen är inbyggda i Windows och helt helt gratis - inga kostnader what so ever.

[Tismon]
10/25/17, 4:46 PM
#9

Hmm ja, nu vill jag gärna kunna skydda alla mina enheter och inte enbart mina PC :) Gärna det bästa skyddet man känner till eftersom min mamma är överskeptiskt. Så om jag förstått det rätt, norton?

Kaj
10/26/17, 10:08 AM
#10

För alla

Bästa antivirusprogrammet är en färskvara. Dessa program uppdateras hela tiden med nya funktioner och skydd. Så en månad kan det vara en produkt som fått bäst i testresultat och nästa månad kan det vara en helt annan produkt.

Om man är en vanlig webbanvändare som inte är inne på en massa obskyra  webbplatser, laddar hem en massa program och filer, har för vana att alltid klicka ja på alla uppmaningar som kommer, alltid valt att köra med ett administratörskonto (för det är så bekvämt), alltid öppna bilagor i e-post utan att man känner den som sänt dom mm. så är sannolikheten att drabbas av virus väldigt liten. Det är därför det för dom allra flesta räcker med gratis versioner av programmen eller använda sig av exempelvis Microsofts inbyggda skydd Windows defender.

Klart att dom som säljer dessa produkter kommer försöka få dig att tro att just deras produkt kommer ge dig ett extra skydd. Men faktum är att om du inte kan och förstår hur virus, spam, internettrafik etc fungerar så kommer dessa program aldrig ge dig en säkerhet ändå. För att få dessa program helt skyddade måste du konfigurera dom in i minsta detalj för varje webbsida, för varje typ av hot och använda dig av en proxy server för extra skydd. De flesta av dessa program klarar inte ens av allt detta och de flesta användare har ingen aning om hur man i så fall ska göra det. Hur många har exempelvis gått in och konfigurerat Windows brandväggen med avancerade inställningar och där satt upp speciella regler för program och funktioner? Inte många skulle jag tro.
Hur många vet vad ett heuristiskt skydd är för något och hur man konfigurerar detta för att uppnå högsta möjliga skydd? Hur många vet hur ofta man skall uppdatera sin  virus definitionsfil för att vara så säker som möjligt (ditt program kommer göra det ca 1 gång per dag åt dig men det kommer säkerligen 3-4 sådana filer per dag från ditt programs leverantör).

På företag har man avdelningar som håller på med detta och deras antivirus program som klarar av att konfigureras ner på minsta detalj för att skapa ett relativt heltäckande skydd kostar kanske 100 000 kr per år eller mer.
Varför tror du till exempel att Symantecs antivirus för hemma användare kostar några 100-lappar per år men för företagsversionen får man betala många 10 tusentals kronor och mer. Samma produkt men företagsversionen har många fler konfigurationsinställningar, funktioner och skydd för man vet att företag har experter som jobbar just bara med detta. I konsumentversionen har man helt enkelt stängt av alla sådana funktioner för ingen vanlig användare skulle ändå kunna använda dom = alltså har man så klart inte samma skydd i konsumentversionen som i företagsversionen.

Så övertro INTE på att om du betalar för ett antivirus program så är du extra skyddad. Gratis program och sunt förnuft ger ett tillräckligt skydd för vanliga webb och dator användare.

Men vill man betala så varför inte, men jag kan lova att det är bortkastade pengar i de flesta fallen.
Använd sunt förnuft när du är på webben. Om något verkar för bra för att vara sant klicka ALDRIG på  sådana erbjudanden, ladda aldrig ner filer eller e-post bilagor som du inte vet vad det är för något, besök aldrig skumma webbplatser med "hacker" information om du inte vet vad du gör och slutligen - se ALLTID till att du installerar de senaste uppdateringarna för ditt operativsystem, webbläsare, e-postprogram etc. Då är du skyddad av sunt förnuft och med ett gratis program för Antivirusskydd är du så säker som du nog kan bli om du inte är expert på virus och spam förstås.

Upp till toppen
Annons: