Annons:
Etikettövrigt
Läst 847 ggr
Sphynxy
2017-10-24 09:49

Skulle ni anlita en programmerare som inte gått ut gymnasiet?

Jag ska gå i gymnasiet i 3 år och de lär endast ut grunderna för programmering, vilket jag redan kan. Med allt skolarbete hinner jag inte studera programmering på min fritid. Jag skulle få mycket mer erfarenhet och kunskap om jag lärde mig programmering hemma i några timmar varje dag istället för att fortsätta gå på gymnasie. Men när man söker jobb, hur viktigt är erfarenhet och kunskap jämfört med gymnasieutbildning?

Annons:
Maria
2017-10-24 10:00
#1

Jag tror att en gymnasieutbildning i det stora hela väger ganska tungt. Det gäller ju allmänbildning också.

Du har språk till exempel som jag gissar är viktigt i ditt område.

Sedan antar jag att inte ens gymnasiet räcker för att jobba som programmerare utan du får nog utbilda dig vidare på universitetet men det är som sagt bara vad jag tror.

Erfarenhet och kunskap är givetvis stort men man ska kunna "bevisa" det också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-10-24 10:21
#2

Erfarenhet och kunskap är mycket viktigare än gymnasieutbildning! Det viktiga är ju att du får in din fot någonstans och får något att visa upp. Om du bara har erfarenhet och ett tidigare bra jobb att visa upp så spelar det ingen roll att du inte gått gymnasiet. Men å andra sidan vill du kanske gå utbildningar som kräver gymnasiebehörighet? Men mycket går att plugga på egen hand. Man kan också läsa gymnasiet senare om man ändrar sig. Viktigt med passion och motivation för det man gör. Om du satsar helhjärtat på programmering kan du gå långt. Men du kan behöva någon mentor och något ställe att praktisera på för att pröva dina färdigheter. Viktigt att bli bedömd av proffs och inte bara avgöra själv om man gjort ett bra jobb eller inte.

Gymnasieåldern är en gyllene ålder för inlärning och det kan vara riktigt smart att göra så som du föreslår här. Men slarva inte bort åren, jobba hårt och lägg upp en plan isåfall. Försök hitta en mentor!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-10-24 10:26
#3

Dessutom kan din nivå av utbildning ha stor påverkan på din lön. Å andra sidan får du fler år att höja din lön ifall du börjar jobba tidigare, och dessutom inga studielån att betala. Och i längden är det din kunskap som är avgörande. Men du kommer kanske få jobba hårdare med att bevisa dig själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2017-10-24 10:28
#4

Se det som så att du har dina kunskaper på papper när du väl gått gymnasiet. Sen om du vill pyssla med detta konstant så måste du nog komplettera med studier på universitet. Och dit kan man inte komma utan att ha gått gymnasiet. När man söker jobb är det bra att ha på papper att man har gått en utbildning och genomfört den. Och sen är det bra om man har faktiskt haft praktik/jobb inom det du söker till. Så tror att om du skiter i gymnasiet så blir det otroligt mycket svårare för dig än om du går gymnasiet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

papa-bear
2017-10-24 10:42
#5

du har ett bra självförtroende om du tror att du kan det som gymnasiet lär ut redan innan du börjar. har tittat på skolverkets hemsida över ämnet programmering, och dess 3 kurser, 100 poäng var, är ingen "walk in the park".

att söka jobb med erfarenhet och kunskap inom ett område, det får du nog vänta med i minst 10 år inom branschen, oavsett bransch, om du inte startar eget och visar med din kunskap där, att du är värd att satsa på, typ UF, om de har det på din kommande skola.

OlgaMaria
2017-10-24 11:01
#6

Programmering 3 är nog inte möjlig att läsa för det mesta på gymnasiet. (Kursen får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.)

200 gymnasiepoäng är extremt lite programmering för tre års heltidsstudier.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Kaj
2017-10-24 12:48
#7

Aldrig.

Jag har anställt tjogvis med programmerare och it folk i mina dagar. Utan minst en gymnasieutbildning skulle jag aldrig anställa dom. Man får en mognadsgrad när man går i gymnasiet som du sällan eller aldrig kommer kunna hämta in bara genom att jobba i arbetslivet.
Faktum är att jag till och med kräver en eftergymnasial utbildning för den ger ännu mer mognadsgrad vad gäller omdöme, beslut, se perspektiv med mera.

Jag har anställt nya exade gymnasieelever och nyexade eftergymnasiala elever.
Till och börja med märks skillnaden ganska lite men efter något år eller så seglar de eftergymnasiala eleverna iväg långt för de som bara har gymnasial utbildning. Det gäller alla områden såväl teknisk kunnighet inom programmering men även inom ansar, ledning, omdöme mognad, tolerans, stresstålighet …..

Därför satsa ALLTID på utbildning och gymnasial nivå är ett minimum men för min del skulle du behöva en universitets utbildning åxå.

JonasDuregard
2017-11-01 07:52
#8

#0 Nej, det skulle jag inte. 

Gå ur gymnasiet och sedan högskola är mitt tips. Får du tråkigt i gymnasiet kan du gå på föreläsningar på högskolan innan dess. Är du fullt upptagen med gymnasiet så är det ju inget problem heller. 

#3 "Erfarenhet och kunskap är mycket viktigare än gymnasieutbildning!"

Vad baserar du det på? Har du själv anställt programmerare? Har du av någon annan anledning specifik inblick i branchen?

OlgaMaria
2017-11-01 08:01
#9

#8 Flera personer i min familj är programmerare och det var nära att jag valde den yrkesbanan själv också när jag var ung.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Greta G
2017-11-01 09:12
#10

Kan man verkligen kalla sig programmerare när du enbart läst baskursen på gymnasiet? Jag kallar mig ju inte historiker för att jag läst baskunskaper plus en termin historia på universitetet. Det är idag alldeles för liten utbildning. Det finns ju mängder med människor som har läst basprogrammering och den kunskapen kommer inte att efterfrågas i framtiden. Min syster läser sin master i systemutvecklare/programmerare och hon måste hela tiden hålla sig uppdaterad med det senaste. Det kommer finnas folk med så mycket mer kunskap och utbildning än du om du inte ens har gymnasium så jag skulle absolut råda dig att gå klart det och sedan fortsätta utbilda dig för du kommer nog inte så jättelångt inom it-branschen med bara ett gymnasiebetyg.

Kaj
2017-11-01 10:13
#11

Det OlgaMaria skriver är helt fel. Inga seriösa större företag anställer folk som inte har gymnasial utbildning minst framför allt om det gäller arbete som innebär ansvar, ställningstagande, beslut, omdöme vilket en programmerare behöver.
Det är bara så - visst kan man få jobb utan gymnasieutbildning men då har man bara tur.
Att det gick lättare förr i tiden kan stämma men idag. nej aldrig. Som jag sa jag har anställt hur många programmerare som helst och skulle aldrig anställa om man inte har minst gymnasie eller helst högskolenivå. Detta oavsett om det verkar vara en duktig programmerare. Jobb som programmerare innebär inte bara att skriva kod som jag skrivit om ovan. Det innebär så mycket annat och den mognaden får du på högskoleutbildning och den skaffar du dig inte med arbetslivserfarenhet - inte på ett sådant yrke som programerare.
Det är klart att det kan finnas undantag men dom är så få att få om ens några arbetsgivare kommer chansa på det.

OlgaMaria
2017-11-01 10:34
#12

Många programmerare arbetar som konsulter eller via mindre företag där kontakter och faktisk kunskap är långt viktigare än utbildning (alltså bevis). När ett företag tar in konsulter för olika projekt kollar de inte på utbildning utan på vad som gjorts tidigare. Min äldsta bror t ex har pluggat på KTH men det mesta han kan inom programmering har han lärt sig på egen hand. Han har jobbat hårt för den kunskapen både genom egna studier och arbetslivserfarenhet. Det ÄR ju också utbildning men inget han har formella bevis på. Klart det är en tuffare väg att gå att inte gå gymnasiet, men i slutändan är det relevanta vad du kan, om du har förmåga att lotsa dig fram i arbetslivet. Givetvis finns det massa chefer och företag som inte skulle anställa om man inte har gymnasiebetyg. Många som inte gått gymnasiet startar egna företag… då bygger man sitt eget varumärke på vad man faktiskt kan. De flesta kommer ju säga att självklart ska man gå gymnasiet och gärna högskolan också och det är såklart bra, men det måste inte vara det bästa för alla, och man kan helt klart bli framgångsrik i livet utan att ha det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JonasDuregard
2017-11-01 11:01
#13

#12 "När ett företag tar in konsulter för olika projekt kollar de inte på utbildning utan på vad som gjorts tidigare."

Och om svaret är "suttit hemma och övat" så får man inget konsultjobb. 

Du kommer inte heller anställas på något konsultföretag på de meriterna, och även om man skulle få det kommer det nog inte bli något långlivat företag.

"Min äldsta bror t ex har pluggat på KTH men det mesta han kan inom programmering har han lärt sig på egen hand.

Så är det i nästan alla jobb, det betyder inte att man kan få de jobben utan utbildning!  

"Klart det är en tuffare väg att gå att inte gå gymnasiet, men i slutändan är det relevanta vad du kan, om du har förmåga att lotsa dig fram i arbetslivet."

Men du känner alltså ingen alls som blivit programmerare utan att gå ur gymnasiet? Det låter som du bara säger hur du tycker det borde vara utan någon insikt om hur det faktiskt är. 

"Många som inte gått gymnasiet startar egna företag… då bygger man sitt eget varumärke på vad man faktiskt kan."

Jasså. Hur många? Jag skulle snarare säga att det är ett extremt fåtal. Jag undrar om det finns någon som gjort så inom programmering och om det finns det skulle jag gissa att flertalet av dem ändå ångrar valet att skippa gymnasiet och att de lyckats betydligt bättre om de valt annorlunda. 

Det finns så klart många som vinner på lotto också, men det är definitivt inte en karriärväg jag skulle rekommendera någon alls att försöka ta.

.

På det hela taget tycker jag det är oansvarigt av dig att ge råd i viktiga frågor på områden som du uppenbarligen inte har någon kunskap om.

Annons:
papa-bear
2017-11-01 11:11
#14

har du något som kan backa upp dina kunskaper om du inte gått utbildningsvägen, som referenser till projekt du deltagit i, har väl det en viss vikt, men genom utbildning och att gå som "lärling" får man insyn i branschen som man kanske inte får som självlärd. jag har försökt att lära mig själv när jag var yngre via böcker, men insåg snabbt att de bara skrapade på ytan, åtminstone de lite billigare som du köper via bokhandeln, det är ju lite mer än if then else man skall kunna.

OlgaMaria
2017-11-01 11:16
#15

Tycker jag gett bra råd utifrån scenariot att personen väljer bort gymnasiet - skaffa en mentor och det går att ångra sig senare och läsa in gymnasiet. Alla andra säger ju - gå gymnasiet. Kan väl vara värt att få lite andra perspektiv också. Jag har suttit och jobbat på ett konsultföretag och jag vet faktiskt inte vilken utbildning folk hade. Men jag vet att våra kunder INTE intresserade sig för det utan bara kollade på tidigare projekt, och sen var det ju folket på konsultföretaget som bestämde vem som skulle göra vad - företaget som beställde jobbet beställde det av konsultföretaget, inte individer, och på konsultföretaget var det kontakter och faktisk kunskap som spelade roll. Själv jobbade jag med webbdesign och hade inte mycket kunskap om programmering, men hade fått jobba mer med sånt om jag tog på mig att lära mig det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

papa-bear
2017-11-01 11:48
#16

nu börjar faktiskt kaj och jonas att bete sig som lättkränkta småpojkar, det olgamaria beskriver är hennes verklighet, ni har era egna, så var vänlig och tagga ner några steg.

Greta G
2017-11-01 12:05
#17

#15 Jag tror det är för att man tar för givet att en programmerare måste ha en eftergymnasial utbildning för att få kalla sig programmerare , du måste alltså gått färdigt ett program och fått examen i ämnet och då kollar de ju inte upp betygen de vet bara att de gått utbildningen. Då jämför man ju vad de gjort i sin karriär och tittar på arbetsprover och dylikt. Tror inte när jag kommer söka jobb inom HR att de ber att få kolla min betyg men de vet att jag har en adekvat utbildning för jobbet.

Kaj
2017-11-01 12:18
#18

#16 lättkränkt kallar du oss samtidigt som du hänvisar till att olgamaria bara beskriver sin verkligehet. Jag beskriver min verklighet sedan mer än 30 år i branschen där jag anställt programmerare inkl konsulter. Och även som konsult själv där min erfarenhet är vad jag skrivit. Men kanske min erfarenhet inte gäller lika mycket som olgamarias.
Jag har varit chef på olika företag med 100-tals miljoner i budget, med upp emot 100 anställda och konsulter, med utvecklingsprojekt som sträcker sig över flera år. Jag har varit inom statliga som privata sfärer.
Jag har haft egna företag i över 20 års tid med upphandlingar i ramavtal och projekt och där är minimikrav på konsultprofiler alltid varit minst högskolenivå.

Men vad vet jag

JonasDuregard
2017-11-01 16:21
#19

#16 "nu börjar faktiskt kaj och jonas att bete sig som lättkränkta småpojkar, det olgamaria beskriver är hennes verklighet, ni har era egna, så var vänlig och tagga ner några steg."

Om du tycker det är otrevlig stämning i tråden är det kanske inte bästa sättet att desarmera situationen att du börjar kasta förolämpningar omkring dig 🙂.

För övrigt är jag inte kränkt och jag ber om ursäkt om jag gav det intrycket. Jag tror inte OlgaMaria är illvillig på något sätt, bara oförsiktig. 

Sist vill jag inflika att det bara finns en verklighet (verkligheten). I alla fall är det så i  min verklighet, så kom inte och ifrågasätt det 😛.

papa-bear
2017-11-01 17:49
#20

okej, skryt och lite ödmjukhet som svar till att de borde tagga ner, nice. tyckte bara att ni gick lite hårt åt olgamaria.

Annons:
Upp till toppen
Annons: