Annons:
Etikettwindows
Läst 2043 ggr
KarinJ46
2017-10-25 15:37

Från Windows Xp till .........vad?

Nu måste jag tyvärr byta mitt älskade Windows XP till ett annat operativsystem på grund av att flera av mina program inte fungerar under XP längre.

Frågan är, till vad?

Jag är ingen datamänniska och våndas oerhört för att behöva ge mig i kast med detta jättearbete, och hur kommer det att gå med alla program som är installerade?

Annons:
Niklas
2017-10-25 16:15
#1

Vad är det framför allt du använder datorn till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KarinJ46
2017-10-25 16:47
#2

Spel typ WoW, spela musik, släktforskning. surfa

Sindri
2017-10-25 17:54
#3

Du sitter i samma sits som jag gjorde för ett drygt år sedan. Envis som en get höll jag fast vid XP så länge det gick. Jag HATAR verkligen att vara tvungen att uppdatera och krångla, lära sig helt nya interface och funktioner etc.
Men jag tog tjuren vid hornen och tog den senaste, Windows10, man måste ändå uppdatera nångång och då är det lättare ju färre "steg" det är emellan.

Efter ett och ett halvt år är jag fortfarande inte riktigt bekväm med allt, de ger en så många finesser man verkligen inte frågat efter eller vill ha. 

På köpet måste man ofta byta andra maskinvaror som scanner, skrivare etc. Urjobbigt!

KarinJ46
2017-10-26 06:41
#4

Jag pratade lite med sambon om det igår, han är ännu mindre datorintresserad än vad jag är, men han använder dator mycket på jobbet.

Han föreslog Windows 8, då den fortfarande påminner om Windows XP.

Han har själv Windows 10 på jobbet men den är tydligen helt annorlunda uppbyggd i utseende och funktion.

Just nu känns det bara som att jag vill ha kvar denna dator som den är och skaffa en till dator för t ex spel och andra program som inte längre funkar i XP!! 🤪

Niklas
2017-10-26 09:38
#5

”Just nu känns det bara som att jag vill ha kvar denna dator som den är och skaffa en till dator för t ex spel och andra program som inte längre funkar i XP!!”

Kan du inte göra det då? Då blir det som en långsam övergång till något nyare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kaj
2017-10-26 15:19
#6

Windows 8 supporteras inte längre annat är för vissa säkerhetspatchar.

Klart du skall gå till Windows 10. Så himla stor skillnad är det inte. Visst inställningar od ser lite annorlunda ut rent grafiskt men du har ändå allt via en kontrollpanel precis som Win XP om du vill. 

Och alla som har problem att hitta i Win 10 (hur man nu kan ha det när det bara är att skriva i sökrutan vad man vill ha) kan ju skapa en GodMode ikon och lägga på ex skrivbordet. Där hittar ni alla inställningar som bara går i Windows. Den har funnits sedan Win XPs tid och finns fortfarande i Win 10.
Skapa en tom mapp på skrivbordet.
Döp direkt om den till följande namn - den skall heta exakt så bokstav för bokstav
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

När du sedan klickar på den ikonen kommer du till en sammanställning av alla inställningar du kan göra i Windows

Annons:
KarinJ46
2017-10-27 09:17
#7

Nu har jag bestämt mig!

Jag ska åka och titta på en kraftfull laptop med lite större skärm och Windows 10 installerat. Då kan jag börja med att ha den till spel, musik m m och sen gradvis flytta över saker från min stationära dator.

Så får det bli, tack för input och trevlig helg 🙂

Zpookey
2017-10-27 15:52
#8

#4

Windows 8 är väl ändå den version som skiljer sig mest från XP.
Windows 7 liknar XP mest, följt av Windows 10.

I Windows 8 gjorde man om den grafiska layouten helt och hållet vilket gjorde att många sparkade bakut eftersom att startknappen, med tillhörande menyer,  var borta.

Windows 10 är alternativet idag….inte minst pga av alla säkerhetsåtgärderna som tillkommit.
Att köra på ett gammalt operativsystem är inget jag skulle rekommendera. Speciellt inte i dessa virus/ransomeware-tider.

KarinJ46
2017-11-03 18:46
#9

Nu skriver jag första inlägget från min nya dator med Windows 10.

Det blir nog bra det här, bara jag får lite tid på mig att hitta saker.

Nu saknar jag ett bra e-postprogram som kan hantera POP/IMAP.

Helst skulle jag vilja ha ett "Office-paket" typ Windows Office med Outlook då det är det programmet som jag har kört i alla år på min gamla dator.

Jag har en egen hemsida med egen domän hos one.com så jag behöver kunna koppla ihop mailen med detta.

Hoppas att ni duktiga människor har något förslag att komma med :-)

Sindri
2017-11-03 21:02
#10

Jag kör Windows live mail som jag tror ligger förinstallerat i Windows. Har också en egen domän och IMAP och min leverantör föreslog det. Jag lyckades importera alla gamla mail och kontakter till Windows Live Mail. När jag försökte göra detsamma i Outlook mail gick det inte alls. Dessutom har jag ett live.se-konto och jag vill verkligen hålla isär båda dessa mailboxar.
Det sorts Outlook som fanns i gamla Officepaket finns inte längre.

Record
2017-11-03 22:34
#11

Föreslår Thunderbird mail, vilket kommer från Mozilla, lätt att få med föregående adressbok o mail  POP3/IMAP .Hittar nästan helt själv inställningarna. Gratis men gillar även bidrag. 😉

Sindri
2017-11-04 00:45
#12

Kanske något för mig att prova. Windows Live kopplar "oväntat ifrån servern" lite väl ofta, skickar inte alla mail, lägger skickade mail i två olika skickat-mappar, hittar på att lagra mappar och är allmänt olydig…..

[VSK]
2017-11-04 06:47
#13

#9

Opera mail

Annons:
Record
2017-11-04 10:20
#14

Thunderbird mail har även en liten "dagbok" för påminnelser o.d. i en flik

Olika typsnitt  är det dåligt med, jämfört med MS-varianterna. Att bifoga bilder och filer är bra i kombination med Windows 10 sökruta.  Om du har flera mailadresser är det bra uppdelat även när det gäller spam-mail. 👍

Sindri
2017-11-04 10:38
#15

Varför jag ogillar de flesta mailprogram är de där färgglada blafforna och konversationstrådarna. Känner mig som ett dagisbarn. Vill ha struktur och minimalism när det gäller administrativa grejer. Möjlighet att göra ett oändligt antal mappar med undermappar för att få struktur. Ta bort förhandsgranska-rutan, lätt att bifoga filer mm.
Ser att Outlook har en betaversion där man lagt in såna glada färgpluppar. Tar väldigt onödigt mycket plats och blir oöverskådligt. Har för mig att jag testade Opera på min platta och det var hur rörigt som helst.

Veda
2017-11-04 21:01
#16

#11 vad menar du med att Outlook inte finns i office-paketet? Nu har jag visserligen inte Windows 10 utan 8.1 men jag har Outlook i Office365 och det är som förut.

Sindri
2017-11-04 23:35
#17

Jag menar den som hette Outlook Express som jag gillade, nu finns bara den som heter Outlook och som jag inte kunde importera min adressbok till. Den har dessutom tre olika Skickat -mappar och jag har inte lyckats lista ut enligt vilket system den lägger in skickade mail i vilken mapp.
Kör den  dock ibland när Windows Live-mail krånglar.

Veda
2017-11-05 15:00
#18

Åh, då förstår jag.

KarinJ46
2017-11-05 17:49
#19

Nu har jag laddat ner Thunderbird och det gick jättesmidigt! 

Jag tror jag kommer att trivas med den då den påminner mycket om den Outlook som jag hade i Office-paketet i min gamla dator.

Nu ska jag bara försöka kopiera över adressboken + samt alla gamla mail från Outlook till ett USB-minne och sen få det överfört till Thunderbird. Jag håller på med släktforskning så jag har massor med korrespondens som jag behöver spara för framtida bruk 🙂

Record
2017-11-05 22:43
#20

Gå in i Outlock Express och där exportera adressboken till exelformat, vidare kontouppgifter  och mail till .iaf-filer, allt tror ja då kommer ligga i mappen dokument/outlookdata. Där du då går intill din thunderbird mail och importerar.

Hoppas att du förstår min beskrivning, för då har du det bästa programmet för POP3/IMAP mail,för oss släktforskare.👍

Annons:
KarinJ46
2017-11-06 08:20
#21

Hej Record,

Jag har aldrig använt Outlook Express, jag har använt den Outlook som fanns i Windows Office 2006. Jag hoppas att det funkar likadant med detta.

Ska bara vakna till lite först och sen ge mig i kast med detta.

Kaj
2017-11-06 09:25
#22

Som Sindri och andra skrivit det finns en e-post klient på din Windows 10 dator som heter just E-post. Den är en delmängd av MS Outlook fast bantad och anpassad som just klient. Den stödjer IMAP och POP utan problem.

Du kan även prenumerera på Office 365 (ca 650 kr per år) och då får du hela office paketet som du kan installera på din Win 10 dator plus på en valfri platta/telefon. Där ingår fullversionen av Outlook.

Sedan har du gratis versionen av Outlook (och alla andra MS Office programmen). Det får du genom att registrera dig på live.com. Du fick även det förslaget då du installerade din Win 10 dator. Om du loggar in med en Windows epost adress är du redan klar. Valde du i stället valet att logga in med ett lokalt konto (som man alltid gjort i alla tidigare versioner av Windows) så kan du skapa ett gratis konto på live.com. Sedan kan du logga in på ex. outlook.com så kommer du åt din nya e-post i molnet. Därifrån kan du sedan via molntjänsten starta alla MS Office programmen dock i bantade molnversioner).
Om du skapar ett live.com konto och sätter upp din e-post hos Microsoft i molnet (ja du kan även koppla egna konton hos en annan epost leverantör via IMAP/POP där) så har du sedan flera alternativ att få dom direkt i din Win 10 dator utana tt behöva logga in via outlook.com. Dels har den inbyggda e-post klienten möjlighet att visa och sända dina mail direkt från  Windows 10. Bara klicka på den appen, välj skapa nytt konto och välj valet microsoft konto (outlook eller hotmail) så fixar programet nästan allt av sig själv sedan).
Dessutom kan du om du vill via Micosoft store hämta hem appen Outlook. På samma sätt kan du där sedan knyta dina outlook.com e-post uppgifter och få in allt där på samma sätt som den inbyggda e-post klienten i Windows 10. Är bara en smaksak vad man väljer.

PS. Windows 10 tillåter att du använder ett lokalt konto eller ett Microsoft live konto för att logga in i din dator. Du kan enkelt switcha mellan dessa alternativ fram och tillbaka hur mycket du vill under kontoinställningar på din Win 10 dator. Använder du ett lokalt konto är allt som i tidigare versioner av Windows. Använder du i stället ett Windows live konto så är du hela tiden inloggad i molnet och alla dina inställningar mm är synkade. Windows live konto är precis som Androids gmail konto som man skall uppge då man installerar en Android enhet. Inget konstigt - har sina för och nackdelar.

Veda
2017-11-06 20:38
#23

Om man har ett hotmail-konto så funkar det att använda.

Sindri
2017-11-07 00:02
#24

Men om man vill kunna läsa mail utan att vara uppkopplad så är det bra med ett mailprogram som  låter en ladda ned mailen till datorn så att man kan kolla på vissa saker utan att ha tillgång till wifi.

KarinJ46
2017-11-07 17:08
#25

Hej vänner,

det här med att flytta över personliga mappar i Outlook från den gamla datorn till Thunderbird i den nya datorn var inte inte så enkelt som jag trodde.

Jag installerade Thunderbird i den gamla datorn och lyckades exportera de personliga mapparna från Outlook till Thunderbird och det ser korrekt ut.

Men jag går bet på hur jag ska flytta över de personliga mapparna från den gamla datorn till den nya datorn, då jag inte kan hitta någon exportfunktion i Thunderbird i den gamla datorn. Det är massor av korrespondens, jag hade tänkt försöka exportera över den till en extern hårddisk för att sen importera i den nya datorn. Några förslag på hur jag ska gå tillväga? 🤔

Kaj
2017-11-08 08:08
#26

#24
Win 10 inbyggda e-postklient samt Outlook appen tankar båda ner mailen lokalt till din klient. Sedan kan du koppla bort wifi och ändå läsa mailen.
Och självklart om du köper Office365 så kommer du kunna installera fullversionen av Outlook på idn dtor som tidigare och även där har du mailen off-line.

Kaj
2017-11-08 08:13
#27

#25
BlueMail är en e-post klient som gör jobbet utmräkt med att importera. Jag installerade den på min Android ASUS Zenfone 4 Pro. Vid installationen av BlueMail angav jag min nuvarande e-post (extern leverantör med en massa egna indelningar av mappar od.) den hämtade själv hem alla inställningar och tankade ner hela min mappstruktur inkl. alla mailen där. Sedan justerade jag bara för ut-ingående IMAP men mest för att jag ville göra det.

Den finns för Android (play.google.com) och iOS men är på väg för både Windows och Mac också när som helst. Just nu finns den snart i Beta och ladda hem.

https://bluemail.me/desktop/windows/

Annons:
Sindri
2017-11-08 08:21
#28

#27 av: Kaj

Hur blev det med adressboken?

Kaj
2017-11-08 08:39
#29

Jag har inte adressboken hos min externa leverantör utan bara i min Android. BlueMail hittade genast min Android adressbok då jag skriver nya mail.

Record
2017-11-08 10:00
#30

#25

Dina personliga dokument i din gamla. för du över via ett USB-minne till "tian" de tillhör inte Thunderbird mail annat än de du bifogat i dina mail, de finns där.

Sedan använder du sökfunktionen för nästa gång du vill bifoga något som finns i Dokument. När du hittat de du söker högerklickar du, där du använder höger igen, för att ta "Skicka till" --> mail, Då kan du gå till Thunderbird och där ligger då filen, klar till att bestämma "till vem?"

Det finns två sätt att placera bild i mail Bifoga / Infoga, beroende vad du vill ha dem.

KarinJ46
2017-11-09 11:36
#31

#30

Jag kanske var otydlig, jag menade alltså inte mina personliga dokument som ligger i mappen "my documents", dessa har jag flyttat över via en extern hårddisk och det var inga problem.

Jag menar alla mappar med gammal e-post som ligger i Office Outlook 2007.

Jag lyckades ju importera in dessa i Thunderbird i den gamla datorn (fast jag var tvungen att installera en mycket äldre Thunderbird-klient som fortfarande hanterade Outlook och inte bara Outlook Express)

Jag har även identifierat mappen i Thunderbird/gamla datorn som innehåller de importerade e-postmapparna från gamla Outlook, och flyttat över dessa till en extern hårddisk.

Kruxet är att när jag försöker importera i Nya Thunderbird i Windows 10 så går det inte att importera från den externa hårddisken, Thunderbird talar bara om för mig att det inte finns något e-postprogram att importera ifrån.

Record
2017-11-09 15:14
#32

#31

Om du först ser på den raden där ditt mailkonto står, till vänster finns det tecknet "<" klicka på det så får du alla mapparna som tillhör dig och de kontot.

Kan tänka mig att i mappen "Sent" finns de, om det fanns i Outlook alternativt nederst i "Inkorgen" där mina gamla mail låg vid den tiden med Thunderbird ver 43.. , det finns även en flik med "Spara", när du skriver ett mail som du vill spara.

Jag har många kunder som numera använder programmet, och är mycket nöjda. alla de bifogade/Infogade dokumenten finns säkert kvar i dina dokument, trots att du använt dessa direkt i mail. "tian" är kritisk i bland vid sökning dokument.

Ett särfall när du sparar dina Forskningsuppgifter väljer skrivstilen i någon Kyrkobok ? 😃

Edit..

Spara -fliken heter numera Arkivera,

Upp till toppen
Annons: