Annons:
Etiketthårdvara
Läst 835 ggr
DanneboiDator
11/4/17, 9:44 PM

hur förlänger jag hållbarheten på min dator?

Okej tja jag köpte en Taurus dator från inte för 6månader sen och den fumkar kanon och vill att den ska fortsätta göra det hur gör jag så att den håller i många år till ?

Annons:
Kaj
11/6/17, 9:09 AM
#1

Beror ju på vad du menar med "hållbarheten" - hårdvara är ju fysiska komponenter som kan gå sönder. ju mer du använder datorn ju mer sliter du så klart på hårdvaran även om dagens komponenter är tillverkade för att hålla i många många år.

däremot att hålla på och installera en massa program, spel och annat kan göra din dator instabil. Dvs där är det inte hårdvaran som är problemet utan att dåliga program inte är helt kompatibla med ditt operativsystem som gör att du får systemkrascher.
Du skriver inget om vilket operativsystem du har men tänk på följande som gäller för alla operativsystem.

  • Installera inga program på datorn utom när det absolut behövs. Verifiera då först att programmen verkligen är certifierade för ditt operativsystem och din hårdvara (speciellt viktigt om det gäller spel som brukar "ta över" vissa delar av hårdvaran.

  • Håll alltid din dator uppdaterad med den senaste säkerhetsuppdateringarna som kommer - hopa inte över några för att det känns bekvämt.

  • Besök aldrig suspekta sidor på nätet och ladda ALDRIG ner något som du inte verkligen vet vad det är och från vem de kommer ifrån.

  • Klicka aldrig på länkar i e-post eller webbsidor som du inte vet var dom går någonstans eller vad dom gör. Hovra över länken så ser du vad den går till och gör sedan en bedömning om du tror det är en legitim länk eller inte

  • Använd aldrig datorn med ett användarkonto som har adminrättigheter. Skapa ALLTID ett vanligt användarkonto som du använder datorn med. Ett adminkonto använder du BARA då du behöver göra en systemändring - ex installera något etc och var då verkligen uppmärksam på att det är just du som triggat detta och inget annat.

DanneboiDator
11/7/17, 6:43 PM
#2

 #1 men kan  man byta ut dem fysiska komponenterna? har Windows 10 men hur ska man minska systencrashar?

Kaj
11/8/17, 8:38 AM
#3

#2 om man är lite kunnig så går det absolut att byta ut fysiska komponenter. Det krångliga är väl om man måste byta C disken dvs operativsystem disken. Men här finns en funktion i Windows som gör att du efter installation (och sedan när du vill) kan skapa en installationskopia och lägga ut på ex. ett USB minne. Skulle du sedan få en systeminfarkt på C disken kan du alltså installera en ny C disk och sedan boota upp från USB minnet och starta en installation av Windows igen. Den får då samma läge som då du skapade reparationsskivan (som det heter i Windows 10). Om du håller på med en massa installationer od kan det vara bra att skapa nya reparationsskivor så slipper du göra om dessa installationer efter du skapat om ditt Windows 10.

Sedan är det så att man nog inte skall vara onödigt rädd för systemhaverier. Dessa sker väldigt sällan på hårdvara om inte hårdvaran är defekt från början och då gäller garanti. Ex en SSD disk har ju många 100 000-tals skrivningar och läsningar per sektor så det bör ju räcka i ca 10 år och mer med råge.

Men just speldatorer brukar jag höja ett varningens finger för om man håller på att installera en massa kringutrustning till dom. Är spelen inte "bra" skrivna och officiella spel, vet man aldrig vad de kan ta sig för. Spel har en tendens att vilja ta över mer dedikerat minnesutrymme för just periferi enheter såsom, möss, tangentbord, speldon etc. Det gör att man om spelutvecklaren  "knyckt" adressutrymme för andra I/O enheter lätt kan få systemkraschar i form av blåskärmar etc. Orsaken är att man i Windows (och andra datorer) skall hålla sig till de adressutrymmen som ex en mus, tangenbort, speldon etc har fått dedikerat av Windows. Men dåliga spel tenderar att knycka till sig lite extra utrymme från andra enheter och då kan operativsystemet haverera eftersom det då blir en minnesläcka med en exception handler som triggas.

så rekommendationen är att hålla sig till seriösa spelutvecklare och spel och undvika  ej kända spel.

DanneboiDator
11/8/17, 3:51 PM
#4

#3 a jyg brukar ju ladda ner spel från steam det är väl en säker plattform? men jag är väldigt rädd om min stationära dator så hoppas den funkar pch inte börja krångla . 😃

Kaj
11/8/17, 4:17 PM
#5

Jag har ingen aning om vad steam är eftersom jag aldrig använder spel själva. Men som exempel kan anges att äldre spel i regel kräver att man inkräktar på andra periferienheters adresspace för att få med alla funktioner.
Ta ex om du har ett spel som har en avancerad mus med en massa olika funktioner. I ett operativsystem har en periferienhet (ex en mus) fått en viss förutbestämd mängd adressutrymme som utvecklare skall hålla sig inom. Men ibland räcker inte det utrymmet till för just deras spel. Då brukar mindre seriösa spelutvecklare  "knycka" utrymme från någon annan typ av periferienhet t ex kamera eller något annat som dom bedömer som osannolikt att man kommer använda samtidigt. problemet är bara att Windows upptäcker detta och tolkar det som ett brott mot adressreglerna och kan då i värsta fall crasha Windows.
Det krångla kan då vara att få bort det programmet/spelet eftersom de nästan alltid lämnar spår efter sig.

Det man kan göra är att se till att alltid skapa en återställningspunkt innan man gör installationer av dessa spel och sedan göra en systemåterställning.

Men tyvärr är det så att om du håller på att tanka hem en massa spel som du installerar och avinstallerar så måste du räkna med att få problem över tiden. Det är därför som jag säger att se till att skapa en system-reparationsskiva. Om ditt Windows blir totalt sabbat så kan du återställa Windows till  samma läge som då du skapade reparationsskivan. Det jobbiga är att du måste ominstallera allt du eventuellt installerat och vill ha kvar efter att du skapade reparationsskivan.
Så är det med spel tyvärr - allt för många amatörutvecklare som inte förstår sig på operativsystem och hur de fungerar internt under huven.

Numer finns även lösningar där man kör program i en "sandbox" lösning och då kan dom inte påverka stabiliteten för operativsystemet eller andra program. Det krävs dock att man installerar en sådan produkt och sedan kör igång den sandlådan och sedan gör sina installationer av spel där. Då är du garanterad att ditt operativsystem är orört. Allt du gör i sandlådan påverkar bara sandlådan och inget annat. En sandbox lösning är till exempel helt säker att till och med installera elaka virus i för dessa kan inte sprida sig utanför sandlådan och skada ditt operativsystem

DanneboiDator
11/8/17, 9:52 PM
#6

#5 men asså men i allmänhet är Windows ett bra operativsystem?

Annons:
Kaj
11/9/17, 9:59 AM
#7

#6 ja det skulle jag vilja påstå. Mer stabilt än tidigare då det numer även finns vissa "självreparerande" funktioner i Windows som kan lösa upp vissa problem automatiskt som tidigare orsakade haverier.

Upp till toppen
Annons: