Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1302 ggr
DanneboiDator
11/4/17, 9:46 PM

är ccleaner säkert?

okej har haft ccleaner förut men tog bort det men nu installerade jag det igen men hur säkert är det? asså tar den verkligen bort allt? och den ger inte virus?

Annons:
_Fisken
11/4/17, 10:41 PM
#1

Jag har anv programmet av o till i flera år och tycker det är ok och jag har då inte fått larm från mina skydd att det är skadligt. 
Om det hade varit infekterat eller skadligt på nåt sätt så hade det nog inte varit så populärt.

[Carpinus]1
11/5/17, 7:50 AM
#2

Jag har också använt ccleaner (gratisversionen) i flera år utan att ha haft några problem. Däremot går det inte att uppdatera  nu, eftersom leverantören Piriform anvisar till download.com (CNET) och den sajten blockas som skadlig. Lite trist, eftersom sajten tidigare verkat pålitlig.

_Fisken
11/5/17, 9:15 AM
#3

Piriform får säkert bra betalt av CNET..

[VSK]
11/5/17, 12:15 PM
#4

Är väl många versioner sen de tog bort PUP ur programmet.

MonisN
11/5/17, 7:06 PM
#5

Jag har i flera år haft en PRO version, alltså betalversion, och det är inget skadligt program. Bara kör!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Kaj
11/6/17, 9:11 AM
#6

Dom hade ett litet snubbel för någon månad sedan då dom lanserade en version som innehöll ett litet tveksamt tillägg. men det var ett misstag och dom tog bort det på några timmar.

Ja det är säkert - bara kör på

Annons:
[VSK]
11/6/17, 3:50 PM
#7

#6

De hade blivit hackade och smittade fulkod, menar du 😎

JonasDuregard
11/9/17, 8:16 PM
#8

#6 Den infekterade versionen låg uppe en månad och hade över två miljoner nedladdningar. 

#0 Det är väl ingen som vet (så är det ju oftast med säkerhet). Helt klart kan det ställa till en del skada (så i den bemärkelsen är det osäkert) och nyttan med programmet är tveksam.

[Carpinus]1
12/8/17, 3:31 PM
#9

#2 Gick att uppdatera genom att helt enkelt ta bort den gamla versionen och ladda ner den senaste. Nyinstallation kommer från leverantören och inte via download.com.

Zepp
12/9/17, 8:55 PM
#10

Fick oxå en virusvarning för en Ccleaner jag hämtat hem.. och den pekade då på själva nedladdningsfilen och någon backdoor funktion?

Är inte helt övertygad om att det var något virus.. utan antagligen mest troligt en funktion de lagt till som eventuellt handlade om den betalda versionen, dvs automatisk uppdatering?

Själva programmet går jag i god för, men det skall laddas ner från någon säker sida.. oftast då Piriform.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/10/17, 9:32 AM
#11

Är tydligen endast NOD32 som hittar Win32/Bundled.Toolbar.Google.D potentially unsafe i Ccleaner (testat exakt nyss).

Men adwcleaner tar bort den om ni råkat få den om du inte har NOD32.

Zepp
12/10/17, 1:35 PM
#12

Även F-secur varnade.. det är det nya vi har på jobbet!

Dvs någon j*vla molntjänst.. och ingen lokal manager!

Oandrasian så går jag i pension om senast tre år.. så då har de ingen som håller koll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/10/17, 2:04 PM
#13

#12

Jo, det räcker ju att det kommer en ny definitionslista för att "försvarsskölden" skall flagga. Jag skannade Ccleaner på virustotals sida och där var det endast NOD32 som hittade fulkoden.

Annons:
Zepp
12/10/17, 2:19 PM
#14

Och jag brukar uppdatera Ccleaner på alla datorer jag lägger händerna på.. stänger av automatiska uppdateringar iomed att användarna inte har någon som helst koll/vet vad de skall göra.

Och märk väl det var hitintills bara en version som gav en varning.. så därefter raderar jag även nedladdningsfilen.. för att slippa springa omkring och radera den efteråt när de fått en varning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/10/17, 2:27 PM
#15

Vet inte hur andra AV funkar idag men har man NOD32 så kan man fortsätta installera själva huvudprogrammet men filtrerar bort pup vid installationen. 

Går att tweaka Windows eget städprogram så att man får betydligt mer alternativ, men det tänker jag inte tala om hur man får fram, för jag tänker inte vara support om nån gör fel. Google hittar åt den som vill.

Zepp
12/10/17, 2:45 PM
#16

Google is da shit!

Och supportforumet för det AV man har!

Technet likaså!

Aså.. om man får ett problem.. som regel om man inte är idiot utan får problem med olika mjukvaror.. så har även andra oxå fått samma problem.. sådå kan man söka på detta och läsa hur de löst sina ofta inställningsproblem.

Och då kommer vi osökt in på Ccleaner, det underlättar hur som helst min vardag iomed att det varje gång användarna startar sin dator så raderar det iallafall de flesta tempfiler!

Men.. det vore en lisa om folk faktiskt stängde av sin dator varje fredag och startade upp varje Måndag.. minst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/10/17, 2:49 PM
#17

Går alldeles utmärkt att nyttja Googles sökmotor bara man har blockat allt som hindrar Google från att sniffa. Givetvis ska man inte använda Chrome, och speciellt inte som inloggad.

Annars kan du tex nyttja denna sökmotorn https://www.startpage.com/sve/?

Zepp
12/10/17, 3:04 PM
#18

Jaaaa.. jag använder Chrome.. och det är nästan lika jobbigt att inte ha ett konto där.. likaså att man nästan blir tvungen att ha ett Microsoftkonto!

Som regel så är det mest besvär när man har en nyköpt dator?

Jag vill fucking bara kunna använda min hårdvara/dator utan att binda mig till någon speciell!

Hoppas.. hoppas iallafall att de som köper en Mac slipper samma bekymmer.. iomed att de som regel betalar dubbelt upp för samma prestanda?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/10/17, 3:14 PM
#19

#18

Chrome har dold unik ID så fort du startar Chrome. Ligger rotat djupt i källkoden denna sk funktion. Men det finns många tekniker för att sniffa ens surfvana (kommande reklam). Många tror allt handlar om cookies men det är väldans länge sen det var så.

Idag göms information i operativsystemet oxå (har varit så ett bra tag).

Har faktiskt ingen vidare koll på Mac, men generellt sett så har det väl alltid låtit så, att man betalar dubbelt upp för samma prestanda men finare design. Hur IOS funkar vet jag inte, men rimligtvis så nyttjar Google liknande sätt i IOS för att lagra information som i Windows. 

Finns sidor på nätet där du kan skanna av det din webbläsare lämnar ifrån för information. Glöm inte aktivera javascript på den sidan bara, för annars funkar det inte så bra.

Zepp
12/10/17, 3:45 PM
#20

Mm.. prexis, jag är fullt medveten om att mitt surfande hamnar både hos Google, Microsoft, FRA, F-secure, Telia och NRA.. eventuellt oxå hos GRU!

Dvs allt man gör på Internet bör betraktas som något man gör offentligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
12/10/17, 3:57 PM
#21

#20

Så är det, mer eller mindre.

Upp till toppen
Annons: