Annons:
Etikettövrigt
Läst 1743 ggr
[Nillan83]
11/8/17, 2:28 PM

säker mail?

Hej

Vet nån här om en väldigt säker mail? Använder hotmail och har även haft gmail men dessa blir alltid hackade hur jag än gör.. extremt irriterande!

Helst vill jag att det ska vara gratis men kan tänka mig att betala lite för en seriös och säker mail.  Hittade en som heter Zoho nån som har erfarenhet av den?

Annons:
Kaj
11/8/17, 3:52 PM
#1

Säker mail är båda dessa (hot mail eller outlook.com som det åxå heter och gmail).
Med hackade antar jag att du menar att du får en massa skräp mail till dina konton. Det beror nästan alltid på att du angivit din e-post på olika webbsiter etc. eller att du har din e-post synlig på egen webbsida eller så.
Jag använder både outlook.com och gmail. Till min riktiga adress skapar jag olika aliases som jag använder på webbsidor där man måste ange en webbadress men där jag egentligen bara vill titta lite. Sedan tar jag bort aliaset. På sås sätt anger jag bara min "riktiga" e-post på seriösa sidor som t ex min bank, skatteverket etc som inte sprider eller säljer e-postadresser vidare.

Både gmail och hotmail-outlook.com har intelligent avsökning av inkommande mail där dom har en databas med uppgifter om olika spammail adresser, spam titlar, etc och lägger då mailen i en mapp som kallas för skräp.
Man kan själv "trimma" reglerna för det genom att gå in i avancerade inställningar och tala om hur mycket osäkra mail som skall tolkas som spam. Risken om man sätter den för högt är ju att den då även tar riktiga mail så man brukar få pröva sig fram ett steg i taget tills i princip alla spam mail filtreras bort men riktiga mail kommer fram.

Men som sagt om du är synlig med din e-post adress på nätet så räkna med att få spam. Använd då hellre alias som du sedan kan ta bort.

[Nillan83]
11/8/17, 4:05 PM
#2

Nej det är verkligen någon som kommer in i mailen och jag får gå igenom alla säkerhets kontroller och återställa kontot. Väldigt irriterande..

Men hur skapar du alias till mailen?  Det verkar ju väldigt smart..

Ska kolla lite mer på dom avancerade inställningarna :)

Kaj
11/8/17, 4:28 PM
#3

Om någon kommer åt din mail och kan logga in med ditt konto så måste det bero på att du har ett för svagt lösenord eller helt enkelt givit ut lösenordet.
Jag har haft e-post konton i över 20 år på hur många externa leverantörer som helst och aldrig blivit hackad. Men mina lösenord är ju åxå ordentligt långa och komplicerade.

Skapa Alias i Outlook.com (hotmail)
https://support.office.com/sv-se/article/L%C3%A4gga-till-eller-ta-bort-ett-e-postalias-i-Outlook-com-459b1989-356d-40fa-a689-8f285b13f1f2

Skapa Alias i gmail
https://support.google.com/mail/answer/22370?hl=sv
eller https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_3620355579&feature=iv&hd=1&src_vid=NAiJfXS3rjM&v=5JrSz1cZsLI

[Nillan83]
11/9/17, 11:43 AM
#4

Jo så kanske det är.. men det är svårt att komma ihåg långa och komplicerade lösenord.. nåt tips för hur man gör ett riktigt svårt lösenord?

Nu har jag bara ett ord och några siffror och en stor bokstav..

Ok men detta med alias, jag måste alltså skaffa olika e-post konton och sen lägga till dom i det mailkontot jag använder mest?

Veda
11/9/17, 12:11 PM
#5

Man kan t.ex. formulera en lång mening med många ord, men själva meningen är lätt att komma ihåg. Sen använder man bara en bokstav från varje ord och lägger till siffror och andra tecken och låter några bokstäver vara stora och några små. Eller så nöter man helt enkelt in en lång rad med slumpmässigt valda tecken.

Lojs
11/9/17, 12:25 PM
#6

Ett sätt att komma ihåg ett lösenord kan vara att ta refrängen från en favoritlåt och använda de första bokstäverna i varje ord, plus några siffror.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Kaj
11/9/17, 1:33 PM
#7

man skall inte använda riktiga ord eller meningar. Hackare använder sig av ordlistor i sina program som först och främst kollar just vanliga och ovanliga ord.

Sätt ihop ett lösenord som är tillräckligt komplicerat men ändå för just dig lätt att komma ihåg. MINIMUM 8 tecken men helst över 10 och man skall blanda bokstäver siffror och specialtecken.

#4 nej du behöver inte skapa flera NYA e-postadresser.
Ett alias fungerar så här. Du har en riktig epostadress - säg abc@xxx.se
Den adressen använder du normalt då du sänder och tar emot mail.
När man skapar ett alias så skapar man bara "skugg-adresser" som man kopplar till abc@xxx.se. Skugg adresserna fungerar så att då dom kommer in till din e-postleverantör (ex gmail eller outlook.com) så översätter dom skuggadressen till den riktiga abc@xxx.se - men det sker internt i deras system och är transparent för dig.
Du kan således ange en alias (skugg) adress till en webbsida. Om dom sedan börjar sända mail till dig med detta alias så kommer det när det kommer fram knytas till ditt riktiga konto abc@xxx.se. Skulle du nu tycka att det blir för mycket spam på ditt alias konto går du bara in i e-postprogrammet och tar bort aliaset. Ditt riktiga konto abc@xxx.se är fortfarande kvar och intakt.
Hos dom flesta e-postleverantörer kan man skapa nästan hur många alias konton som helst, ta bort dom när man vill etc.
Ditt riktiga konto abc@xxx.se är fortfarande aktivt och det är det kontot du skall använda mot dina vänner och seriösa webbplatser såsom din bank, skatteverket, webbhandelssidor som du vet inte säljer e-postadresser vidare (om jag skall ge några exempel så ex CDON.se, apotea.se, ginza.se mfl). Du måste själv bedöma om du tycker dom verkar seriösa nog för att ange ditt riktiga e-postadress eller om du vill ange ett alias dit i stället. Ett Alias kommer att fungera på samma sätt som ditt riktiga e-post konto men det kan ju så klart bli svårt att hålla reda på vilka alias du angivit var om du skapat många alias till olika ställen.
Om du angivit ett alias till en webbplats och glömt bort det kan du inte ange ditt riktiga konto abc@xxx.se dit för den webbplatsen har ingen koppling mellan ditt alias och ditt riktiga e-postkonto. Det är hela finessen.

JonasDuregard
11/15/17, 9:05 AM
#8

#0 Om din mail hela tiden blir hackad beror det på att datorn du använder har något virus (eller möjligen att du har ett extremt svagt lösenord), inte att mailtjänsterna du använder är osäkra.

[Nillan83]
11/15/17, 9:47 PM
#9

#7 vad är specialtecken? är det sådana här: €#!(° 

Kan man använda dom i lösenord? 

Kan man ha samma lösenord till flera sidor om man kommer på ett riktigt svårt?

JonasDuregard
11/16/17, 8:36 AM
#10

#9 "Kan man använda dom i lösenord?"

Ja, de flesta. Men det kan variera mellan olika sajter. 

"Kan man ha samma lösenord till flera sidor om man kommer på ett riktigt svårt?"

Det är riskabelt. Det är lätt hänt att någon kommer över en databas med din mailadress och ditt lösenord och sedan kan de med ett program automatiskt logga in på alla tjänster där du använder lösenordet. 

Fundera på om du kan ha någon enkel variation till exempel att du lägger till ett eller ett par tecken som beror på namnet på tjänsten du registrerar dig på. Typ gm för gmail och fb för facebook.

Kaj
11/17/17, 12:42 PM
#11

#9 ja det är dessa som är specialtecken.
Går som Jonas sa nästan alltid att använda dessa. Men t ex Tele2's hemsida om man skapar ett konto där för att se sina räkningar så har dom löjliga krav på lösenord. bara a-z, A-Z och siffror. 
En bra site ska naturligtvis klara av minst alla tecken på tangentbordet och då även ta i beaktning att man kan ha olika språk-tangentbord som ex spanska så man skall kunna ange deras special tecken

[Nillan83]
11/18/17, 11:58 PM
#12

Har läst lite mer om alias nu och läste detta på microsoft sida:

  • Du vill ha ett alias som inte kan användas för att logga in på ditt konto, så att du kan lämna ut det till företag eller andra personer och vara säker på att de inte kommer åt din information.

Ska jag då använda ett annat alias till banken m.m. och inaktivera inloggning på det aliaset?

Kaj
11/20/17, 8:13 AM
#13

Det är upp till dig. Jag använder det riktiga e-post konto (det som inte är alias) till alla seriösa sidor såsom min bank, skattemyndigheten, seriösa e-handelsplatser som Apotea, CDON, Adlibris mfl.

Så fort jag är osäker på om det är en seriös webbplats och en som inte delar e-postadresser vidare till reklam med mera så använder jag ett av mina alias. Om det skulle visa sig att jag nu helt plötsligt får en massa reklam pga denna webbplats deletar jag helt enkelt mitt alias. Då kan dom alltså inte längre sända någon e-post dit för den adressen finns ju inte längre.

inloggningen till din e-post kan du alltid använda din primära adress för (även om det går att använda alias även för inloggning men det är det ju ingen vits med).
Se ett alias som något du vill lämna ut till någon men där du inte vill uppge din riktiga e-postadress.

Annons:
Zpookey
11/20/17, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Långa lösenord behöver inte vara svåra att komma ihåg.

[Nillan83]
11/20/17, 6:46 PM
#15

#14 Så det första lösenordet är lätt att lista ut men det andra med 4 namn i är svårt?

Trodde det var tvärtom..

JonasDuregard
11/21/17, 7:04 AM
#16

#15 Beräkningarna ska man ta med en nypa salt. Det är främst avsett som humor. 

Jag tror det värsta praktiska problemet med ett sådant lösenord är att det tar tid att skriva och att man lätt skriver fel.

JonasDuregard
11/21/17, 7:12 AM
#17

#12 "Ska jag då använda ett annat alias till banken m.m. och inaktivera inloggning på det aliaset?"

Om din mail hela tiden hackas beror det sannolikt på att din dator har ett virus (tänk något i stil med ett program som spelar in allt du skriver och särskilt noterar när det är lösenord på kända mail-tjänster).

Om du har alias eller inte spelar ingen roll i så fall.

Zpookey
11/21/17, 8:28 AM
#18

Bruteforceattacker testar idag även kombinationer, så har du lösenordet f0tb011 så kommer den att kombinationerna fotboll, f0tb0ll, f0tbo11 etc.

Det är lite svårare att knäcka flera sammansatta ord som inte hör ihop…och gärna med siffror mellan. Som Gurka32Cykel….mycket svårare för en dator att knäcka än f0tb0ll.

Zpookey
11/21/17, 4:18 PM
Upp till toppen
Annons: