Annons:
Etikettövrigt
Läst 449 ggr
ilenna90
2017-11-21 03:18

problem med att koppla ifrån hårddisk

jag har ett återkommande problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. 
när jag ska koppla ur min externa hårddisk med säker borttagning-alternativet kommer så gott som alltid denna ruta upp: windows cant stop your ´volume´ device because a program is still using it. close any program that might be using the device, and then try again. 

men worddokumentet jag skrev i och sparade till hårddisken är nedstängt, även  bildmappar och övrigt som skulle kunna användas av hårddisken. har till och med stängt ner alla internetrutor, men med samma resultat. 
att koppla ur usb:minnen är inga problem. utan det är just med hårddisken jag har detta problem. det är inget fel på den i övrigt utan den är ganska ny också. 

det jag har hittat när jag googlat är att man kan kolla så att nån ruta med ´säker borttagning´ som standard ska vara ikryssad för själva disken. men något sånt alternativ finns inte att välja på.

Annons:
Carmarino
2017-11-21 06:34
#1

Testa att i Utforskaren öppna en mapp på den andra hårddisken. Om du öppnat ett dokument eller en mapp på den externa hårddisken, så blockerar det så att du inte kan välja säker borttagning. (Gäller även t.ex. USB-minne.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
2017-11-21 11:09
#2

det hjälpte tyvärr inte heller :/ får fortfarande upp samma ruta.

Kaj
2017-11-21 12:16
#3

Fast meddelandet är ju klart och tydligt. Något använder din disk.

Det kan vara om du installerat ett program från den hårddisken, om ditt antivirus för tillfället kör mot disken, om du ställt in disken att vara en utökning av ditt RAM-minne (men det gör man oftast bara för USB stickor), du har lagt en massa mp3 filer på den disken och låtit ditt multimedia program (ex Windows media player) indexera katalogen mfl.

Starta programmet resursövervakaren i Windows och välj DISK och sedan  DISKAKTIVITET. bläddra i listan och se om där finns en adress som börjar med enhetsbokstaven till din externa disk som du inte kan ta bort. Där har du då boven i dramat

ilenna90
2017-11-21 12:42
#4

det enda jag hittar genom det är att det står 0% på aktivitet för just G-disken (som är den externa hårddisken.) 
bläddrade även igenom hela diskaktivitetslistan och där finns inte något G med alls. 
märkligt och irriterande :o

Kaj
2017-11-22 08:56
#5

Om det inte finns någon aktivitet kan du koppla ur disken utan problem. Det funktionen "säker borttagning av hårdvara" på disk gör att den går in och säkerställer att det inte finns några aktiviteter pågående på disken.
Ex om du kopierar filer till säg en USB disk så kommer kopieringsprogrammet att skapa en cachebuffert med data som skrivs till disken. Denna cache är det inte helt säkert att den är färdig tömt då utforskaren meddelar att kopieringen är klar. Cachen kan fortfarande hålla på att slutföra skrivningen på disk och drar man då ut disken innan detta är klart kommer disken bli korrupt. Normalt är cachen bara någon sekund eller 2 efter utforskaren så att vänta ett litet tag efter att kopieringen är klar skall vara tillräckligt. Eller så kör man "säker borttagning av hårdvara" så säkerställer den att inget pågår mot disken.

Upp till toppen
Annons: