Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1650 ggr
Vibeka
2017-11-22 18:55

HJÄLP! Blå skärm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min dator ser ut så här när jag slår på den och bilden stannar i kanske 20 sekunder sen slås datorn av, kommer inte in i datorn överhuvudtaget mer än att jag ser denna blå skärm med text vad jag kan göra men inget funkar av de förslagen. Vad kan jag göra?! Hjälp! 😭

Annons:
[Jarl]
2017-11-22 19:21
#1

Starta om den och Pröva och tryck F8 Direkt när den startar om?

Vibeka
2017-11-22 19:22
#2

#1 Det har jag redan gjort …

[Jarl]
2017-11-22 21:18
#3

Är ingen expert men har du bytt någon  hårdvara nyligen eller? Eller uppdaterat system varan Pröva att dra ut alla sladar och bryt strömmen.

Annars måste du ha windows cd eller något usb att starta från tror jag.

Sök på "felkod 0x0000225" Så får du mer iformation

Vibeka
2017-11-22 23:17
#4

#3 Nej inget bytt, provat att bryta strömmen och ta bort batteriet. När jag sätter in räddningsskivan cd så händer inget… 

Ok tack :)

[Jarl]
2017-11-22 23:49
#5

Hmm skumt! Det ska komma upp val att starta från  cd skiva. När man startar om. Du måste nog ladda ner någon boot fil så du kan starta från USB eller cd skiva

Skriv på ett windows forum dedikerat till ditt operativ system där får du nog bättre hjälp dom vet vilka filer som funkar.

Kaj
2017-11-23 11:52
#6

Detta fel kan du få om du har Win 8.1 (möjligen Win 10 åxå) och om dina Windows startupfiler blivit korrupta på något sätt vilket kan hända om ex hårddisken eller något annat har små fel.

För att lösa det måste du antagligen sätta in en Windows repair DVD eller USB sticka. Har du inte skapat en sådan till ditt Windows är det trist - det är det första man bör göra efter att man installerat Windows att skapa en systemreparations eller systemåterställnings skiva (skiva är här lika med DVD eller en USB sticka om minst 8 GIG).
Jag skapar ex en sådan på nytt varje gång en större uppdatering av Windows kommer (det vi tidigare kallade service pack SP)
Har du ingen sådan reparationsskiva måste du nog kontakta dom du köpte den av för att se om dom kan ge dig en.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-update/unable-to-boot-to-windows-81-error-code0x0000225/acaa2dcf-5c6e-4b53-a48c-ea147847b92d?auth=1

https://www.youtube.com/watch?v=DtVsrA1nWGk 

https://www.youtube.com/watch?v=lkJUcmDxeX8 

Ett annat alternativ är så klart att börja från början och ominstallera hela Windows. Har du köpte en licens av Windows och har en licensnyckel så skall det bara vara att hämta hem en ny Windows installationsfil från Microsoft, lägga på en DVD skiva eller USB sticka och boota upp från den.
Ett krux kan dock vara om du har Windows 8.1 och valt att inte migrera över till Win 10. Microsoft gav alla mer än 1 år på sig att göra det men dom som valde att inte göra det kan nog vänta sig problem nu eftersom det inte finns några Win 8.1 installationsfiler att ladda hem från Microsoft och din licensnyckel inte gäller för Windows 10 (hade den gjort om du valt att uppdatera)
Så om du inte har uppgraderat till Win 10  kan det vara så att du faktiskt hamnar i ett läge att du måste köpa en ny Windows licens. Tufft men Microsoft gav verkligen alla över 1 år på sig och förklarade även vad som kunde hända om man trots det valde att inte göra det. Det var sedan upp till var och en att göra så som man själv bedömde som bäst.

Annons:
Kaj
2017-11-23 11:58
#7

Såg nu att du hade en Windows  räddningsskiva.
Pröva att tryck F( när bilden kommer upp - du skriver bara att du redan gjort det men inte vad som hände. Om du fick upp en meny skall du sätta så att enheten där du har DVDn är ett av bootningsalternativen.
Händer ingenting då du trycker F8 kan det vara så att din hårddisk eller något annat helt enkelt lagt av. Då måste den bytas men svårt att avgöra ifall det är hårddisk, moderkort, cpu eller något annat men störst chans är att hårddisken gått sönder. Det som lite talar emot det i så fall är att du borde kunna starta upp från F8 och sedan din DVD såvida inte din USB buss gått sönder åxå.

JonasDuregard
2017-11-29 10:51
#8

#4 Möjligen är din dator inte konfigurerad att boota från den optiska enheten. 

Hur man ändrar det varierar mellan datormodeller (skriv gärna vilket märke/modell du har). Prova att trycka på knapparna F1/F2/F10/Delete/Esc tidigt under uppstarten  och se om någon av dem tar dig till BIOS-konfiguration. Kolla om det står "Press to enter setup" eller liknande. Väl där vill du se till att din optiska enhet finns i "Boot order" ovanför hårddisken. 

Det finns en viss risk att din hårddisk är skadad och inte kan återställas även om du får igång reparationsprogrammet, eller att samma/ännu värre fel uppstår igen efter reparationen.  Är det en laptop eller desktop?

JonasDuregard
2017-11-29 10:54
#9

En del modeller har en "Boot menu" som man når genom F12 eller någon av de tangenterna jag föreslog innan (nästan direkt efter start, tidigare än man trycker F8), där ska man kunna välja att boota från CD.

Kaj
2017-11-30 13:28
#10

#8 - i Windows 10 kommer man inte åt boot menyn på detta sätt längre som default. Orsak är Microsofts funktioner för att återstarta datorn med strömsparläge och viloläge där hela sessionen sparas i RAM (strömsparläge) och på en image (viloläge) vilket medger en mycket snabb start som gör att man knappast hinner med att trycka någon F-tangent innan datorn är i inloggningsläge.

Några leverantörer har löst detta genom att själva lägga till en liten pause i uppstarten där dom även lagt ut info om vilka F-tangenter man då kan trycka.

Annars är det så att man i Windows 10 skall gå in under inställningar och där ange att man vill ha en uppstart på annat sätt än vanligt - ex felsäkert läge, BIOS etc.
Knepigt om datorn inte ens går igång för då kan man ju inte ändra detta,
Är det en seriös datortillverkare så är inställningen i BIOS redan gjord att den alltid skall kunna starta från hårddisk, USB-minne eller ev DVD skiva.

[VSK]
2017-11-30 19:24
#11

#10

Det är både lättare och snabbare att hålla in shift och sen starta om datorn via startknappen i Windows 10 (håll in shift tills man typ ser UEFI). Normalt sett så är UEFI boot-ordning inställd på DVD/USB som första alternativ i bärbara.

Kaj
2017-12-01 08:14
#12

#11 - bra tips.
Och bara hoppas att alla som kör Win 10 numer gått över till UEFI. Om man har hemmabyggen eller köpt en dator av någon som inte är proffs så kan fortfarande gamla BIOS boot vara aktiverat vilket är bedrövligt.

[VSK]
2017-12-01 09:45
#13

#12

Hade gärna sett att gamla hederliga F8 funka igen.

Annons:
Vibeka
2017-12-17 00:45
#14

Tack för alla tips men det visade sig att det kommit in vätska i tangentbordet då tyvärr är den död.

Kaj
2017-12-18 08:11
#15

Om du låter den torka ut borde den funka igen.

Om inte kan du använda hemförsäkringen för just detta. det går på olycksfall och du får bara betala självrisken för reparation alternativt en ny likvärdig dator.

Upp till toppen
Annons: