Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6314 ggr
micki78
2017-11-30 18:38

Externt grfikkort

Hej!

Jag undrar lite över externt grafikkort. Jag har en laptop som har ett inbyggt grafikkort ( intel), detta grafikkort har inte upplösningen 1920*1080 vilket min tv kräver. Jag behöver alltså en upplösning på 1920*1080 för att kunna kolla på exempelvis netflix från min laptop till min tv, men i dags läget går inte det, bilden på tvn är för liten. 

Nu undrar jag om ett externt grafikkort kan lösa det problemet?

Annons:
marcoz
2017-11-30 19:04
#1

Skulle jag kunna tänka mig……

micki78
2017-12-06 14:16
#2

Ingen av er som vet med säkerhet om det fungerar?

Kaj
2017-12-07 09:26
#3

Kan inte svara med säkerhet men det borde inte vara ett problem bara du ser till att det är det externa grafikkortet som är aktiverat då du kopplar dig till din TV.

Nu är det ju så att ett externt grafikkort kostar en slant. Har du funderat på ett alternativ ex en Android TV box som du kopplar till TVn via HDMI.
Sådana finns en massa av nu som har prestanda som inte skäms för sig och som dessutom ger en massa mer funktioner till dig.
NVIDA har exempelvis släppt en som heter NVIDA Shields som du kan köpa på El giganten men det kostar ett par tusen kronor.
En webbsite i china som jag använder frekvent - www.banggood.com - och som är en av världens största webbhandelsplatser har en TV Box med absolut senaste teknik och hårdvara som heter Mecool M8S PRO Amlogic S912 3GB DDR4 RAM 32GB ROM 5.0G WIFI TV Box.
https://www.banggood.com/Mecool-M8S-PRO-Amlogic-S912-3GB-DDR4-RAM-32GB-ROM-5_0G-WIFI-TV-Box-p-1158353.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Om du köper därifrån glöm inte att ange att du vill ha Europeisk ström plug. Svenska priser får du genom att växla uppe i hörnet till "Ship to Sweden" så växlar den om alla priser till svenska.

Den kostar ca 650 kronor inkl frakt till Sverige. Dock får du räkna med att det tar över en månad att få prylarna därifrån om du inte betalar extra för snabb leverans.
Den klarar av upp till 4K upplösning (dvs mer än 1920x1080) genom ett suveränt inbyggt grafikkort, har senaste amollogic 912 processorn (8 kärnor), har 3 GB av nya DDR4 minnen som är extra snabba och 32 GB intern lagring. Den är förinstallerat med Android 7.1 så även det är det senaste.
Till den kan du även koppla externa diskar (2 stycken USB uttag) och SD kort minnen om du vill.
Den har trådlös koppling till ditt internet så det är bara att köra. Kort och gott så är det en Android dator som du kan ladda med alla Android appar precis som en telefon bara att detta är en TV Box men i övrigt ingen skillnad.
Bilden är helt suverän och pga. dess starka hårdvara och prestanda så är det inga problem med laggningar etc.
Den kommer med en fjärrkontroll men du kan även koppla in trådlöst tangentbord och mus antingen via USB eller via Bluetooth.
Självklart har den webbläsare (Chrome) så du kan även surfa med mera. Ja det är en Android dator helt enkelt.

Fördelen med denna som jag länkat till ovan är att den kommer konfigurerad och klar med NetFlix appen men även med KODI som här kallas TV Center som har SVTPlay, Youtube mfl installerat och klart. När man första gången klickar på TV Centret så får man frågan om man vill installera. Klicka på ja och några sekunder sedan är KODI-TV Centret installerat och konfigurerat och klart att börja användas direkt.
KODI är ett gratis media center (kan laddas ner till Windows, Android mfl) som gör att du kan spela alla typer av media och även titta på strömmad TV via olika TV kanaler. Den har även inbyggt så du får undertexter till filmer, serier och program.
Skall inte gå in allt för långt i KODI här men exempelvis kan du lägga in ett tillägg själv som heter Retrospect. I och med det så får du automatiskt tillgång till play kanaler för SVT, TV3, TV4, TV5, TV6, TV8, TV9, TV10, TV11, TV12 samt en himla massa utländska kanaler också.
Boxen ovan kommer med hundratals online video siter förinstallerat i TV-centret så du behöver inte göra något själv. För de svenska play kanalerna som jag angav ovan krävs att du själv installerar tillägget Retrospect vilket går på ett par minuter och det finns till och med video instruktioner på detta.
Just denna box finns hos många andra webbplatser under andra namn (så är det nu för tiden - samma hårdvara som brandas av andra) men varför jag valde just Banggood är för att dom har förpaketerat den med NetFlix, TV Center (KODI) med en massa Add-Ons av TV kanaler, filmkanaler med mera så där behövde jag inte installera dessa själv - vilket iofs inte tar lång tid men ändå.

Jag har köpt denna Box från Banggood och kör en massa TV program via play tjänster men jag kan även söka upp filmer och serier från strömmande webbsiter och se dom direkt (det är förstås inte helt lagligt då det oftast är piratkopierat material men du laddar ju inte ner något utan ser bara strömmat).
Jag har även alla mina egna filmer som jag har på mina hårddiskar inkopplade i boxen och kan då titta på dom direkt på min TV. Du kan då även (om du vill) få KODI (TV centret) att hämta hem trailers, information om filmerna, posters, handling etc via en knapptryckning. När du då bläddrar bland dina filmer så kan du enkelt ta upp och se vad de handlar om, vilka skådespelare som är med etc.

Banggood har jag köpt otaligt med prylar från både teknik, kläder och en massa andra saker.  Inga problem - om något inte kommer fram (har bara hänt en gång för mig) så kontaktar men deras support och inom någon timme får man pengarna tillbaka alternativt sänder de en ny produkt. Kom bara ihåg att om du gör ett köp där bocka i att du vill ha försäkring på postleveransen (kostar bara några kronor extra) för då gäller deras garantier direkt.
Jag köper på mitt kreditkort (men paypal går också bra) för detta är en seriös webbsite - googla på dom om du vill

Banggood är förstås bara en website i china. Där finns även Alibaba och många fler.

micki78
2017-12-07 11:15
#4

#3 

Wow! Blir sugen på att köpa den här boxen, men har några frågor innan så det inte blir fel.

- Jag undrar lite över upplösningen, min tv ligger på just 1920x1080. Du skrev att den tar mer än det, passar den inte min tv bild då eller?

- Trådlös internetanslutning. Jag har internet via sladd till datorn, så man behöver alltså inte göra någonting med Android TV boxen för att få internet? Bara koppla in HDMI kabeln?

Kaj
2017-12-07 12:20
#5

#4
Inga problem med upplösningen - den ställer om till 1920x1080 via HDMI automatiskt förutsatt att du satt din TV till att känna igen signalen till Automatiskt - brukar de flesta ha som standard.
Skulle du framgent skaffa en TV med högre upplösning så klarar denna alltså upp till 4K
Jag har bara en 1920x1080 TV själv och inga problem - bilden täcker hela ytan.
Om det skulle bli lite kanter så finns en kalibrerings inställning i boxen (under inställningar) där man kan dra bilden ut till varje kant. Men jag har inte behövt detta.

Du måste koppla upp boxen till ditt Internet för att kunna se live och play sändningar från internet. Dock inte om du bara vill titta på egna filmer via en USB disk men uppkopplat är hela idén med boxen och TV Center (KODI).
Boxen klarar trådlöst (precis som när du kopplar din telefon till din router) genom att du anger routerns id och lösenord. När du klickar på sök så kommer boxen hitta din router så det enda du behöver göra är att ange routerns lösenord.
Den klarar både 2,4 och 5Ghz så med 5 Ghz går det undan av bara den genom att den då använder 802.11ac standarden.
Har din router inget trådlöst så har boxen även ett Ethernet uttag med 100 Mbits kapacitet så du klarar dig.

Och för sakens skull - det är Android så ja du kan ställa om den till svenska både vad gäller gränssnitt och även vad gäller tangentbord.

Eftersom det tar lite tid och få hem den så rekommenderar jag att du tar och lär dig lite om KODI (TV Centret) under tiden ifall du nu inte redan kan det programmet

KODI kan du installera på din vanliga dator åxå -
https://kodi.tv/  - välj sedan Download uppe i menyn till vänster och välj ditt operativsystem alternativt Download knappen till höger (beror på din webbläsare)
Om du får sidfel 404 så inga problem. Bara ladda sidan igen i webbläsaren - fast download länkarna funkar ändå.
Du kommer då få samma funktionalitet som boxen ger (fast inte upplösningen då eftersom det är din dator som styr den). Om du installerar den på din dator så är ju inget förinstallerat utan du får därefter lägga på dina valfria Add-Ons själv (det finns 1000-tals för film, TV, Serier, Program, musik, Radio ….)
Så installera på din dator och lär dig om KODI och Add-ons.
Principen är rätt enkel. (se webbadresser nedan för steg för steg instruktion)
Du läger till ADDons direkt i KODI från inställningsmenyn Add-on
Antingen letar du upp ett ADD-on på internet och tar hem som en liten zipfil som du sedan i KODI installerar på din dator (eller TV Boxen framöver)
Eller (och det är att rekommendera) så installerar du ett eller flera s.k repositories. Ett sådant innehåller en mängd förpaketerade Add-ons.
KODI själv har ett eget repository som kommer med när du installerar det. Där kommer du sedan bl a hitta NetFlix, Youtube, SVTPLAY och mycket mer.
När du installerat repostitoriet så väljer du sedan Add-ons och installera från repository . Välj sedan det repository du vill lägga till ADD-ons från (KODIS egna, Retrospect om du installerat det eller vilket annat repository som du installerat)
När du valt ett repository kommer en lista upp med alla Add-ons som det innehåller. Klicka då på exempelvis SVTPLAY och välj Install. Fortsätt med alla andra som du vill installera och välj Install.
Här kan du även lägga till AddOns för undertexter som ex OpenSubtitle org elller 7Addicted eller vilka du nu vill testa.
Funkar något av tilläggen dåligt är det bara att avinstallera tillägget så är det klart.
Exempelvis så kan vissa TV kanaler bara fungera om man sitter i det landet. Ex BBC och många engelska TV kanaler fungerar bara om man sitter på en IP adress i Storbritannien så då behöver man dom inte om man är i Sverige. Men dom gör ingen skada om dom är installerad bara man vet att vissa kanske inte fungerar av någon naturlig anledning.
Nu kommer dom sedan finnas under fliken Add-ons och du kan starta dom. Ex om du nu startar SVTPLAY så kan du se program från SVT play som finns där
I Retrospects repository (som du får hämta hem från nätet - sök på install retrospect on KODI så får du video och step by step hur du gör) kan du även lägga till andra kanaler som jag skrev såsom TV3, TV4 mfl - finns nästan alla svenska kanaler i det repositoriet.

Som sagt så gör du på din dator om du vill få in KODI - boxen har allt förinstallerat och klart - dock inte retrospect som du får lägga till själv.

Här finns hur du lägger till retrospect steg för steg.
https://flixed.io/install-retrospect-kodi-addon/

Här har du hur du lägger till repositoy EXODUS
https://thevpn.guru/install-exodus-kodi-17-krypton-setup-guide-xbmc/

Sedan förstår du nog principen för ett repository. Man behöver normalt inte så många för bara KODIs egna inbyggda< som alltid kommer med har det mesta. Det är bara om man vill ha något extra som typ de svenska play kanalerna som man måste lägga till själv och då är det retrospect som gäller.

Redan installerat på alla KODI installationer är deras eget repository
https://kodi.tv/addons gå in under brickan plugins så ser du en massa TV kanaler du kan installera därifrån bland annat SVTPLAY (typ på sidan 11), TV3 play (sidan 12), VIAPLAY (kräver abonnemang för att fungera),  Youtube  plus många andra TV kanaler och filmkanaler.

KODIS egna hemsida är mycket bra och strukturerad och där hittar du allt du behöver inkl handson, how to etc.
http://kodi.wiki/view/Main_Page

micki78
2017-12-08 11:23
#6

Stort tack för all information! Det blir nog till att köpa en box i månadsskiftet. Till dess ska jag kolla upp allt du skrev om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: