Annons:
Etikettprogramvara
Läst 669 ggr
JonBoy
2017-12-02 11:50

För liten systemdisk

hej.

har en två i en dator som egentligen är ett tangentbord och lös skärm.

C: disken är bara 32 GB så jag köpte ett sd Micro med 128GB å nu kommer frågan..

Kan jag montera ihop dom eller lägga systemet på sd disken eller är jag dömd att alltid ha dåligt med plats på c:

Annons:
papa-bear
2017-12-02 15:23
#1

är det en padda med dockat skrivbord eller vad menar du? du får ge oss en bättre beskrivning av vad du har, annars är det svårt att hjälpa dig, att bara skriva att något är 32 och du köpt 128 ger ju inte mycket information.

Kaj
2017-12-04 08:22
#2

Det där är knepigt men det kan gå.
Du kan göra det i Windows genom att trixa och ha dig men det rekommenderar jag inte för det är bökigt och du skall flytta filer fram och tillbaka med omstarter och reparationsskivor.

Problemet är att det inte bara är att flyttta innehållet på C disken till Microkortet. En systemdisk har fått speiciell information då den skapades sdom gör den bootbar som systemdisk och det är det du måste få med dig annars kommer du aldrig kunna starta systemet.

Det finns det tredjepartsprogram som gör det du efterfrågar.
Dessa kan bl a göra så att dom flyttar över allt data, förbereder nya disken (microkortet) att bli den nya boot-disken med mera.
Jag har dock aldrig hört att någon flyttat data från en intern SSD disk till ett Microkort och vet inte om det egentligen är möjligt men jag antar det.

Här kommer ett exempel men det finns många fler
https://www.lifewire.com/minitool-partition-wizard-free-review-2624947

Till sist - egentligen rekommenderar jag inte att göra Microkortet till ny bootbar C disk. Kvalitén på dessa är väldigt gungiga och chansen att kortet pajar efter ett tag är relativt stor med tanke på att ett operativsystem skriver och läser väldigt mycket till operativsystemdisken - typ 1000 tals skrivningar läsningar per minut måste du räkna med.

Upp till toppen
Annons: