Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1544 ggr
beem
12/3/17, 3:40 PM

Ändra till röd text Word

Man kan ju ändra färg på texten genom att markera den och sen  välja Teckenfärg.

Hur gör jag om jag vill skriva hela tiden med annan färg. De ska ju gå ändra konstant - men hur ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kattöga
12/3/17, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag vet inte om det ser likadant ut i ditt Wordprogram, men så här ser det ut i mina worddokument (se bild)

Klicka på den lilla ikonen (halv fyrkant med pil i) så får du upp en ruta där du kan välja typsnitt, färg med mera. Längst ner i den rutan kan du välja "Ange som standard", och då ska ditt val vara det som är standard när du öppnar ett worddokument.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
12/3/17, 9:12 PM
#2

Om du vill ha ett typsnitt, en färg eller annat i endast ett dokument så ställer du in det du vill ha innan du börjar skriva i dokumentet.

Vill du ändra typsnitt, färg eller annat mitt i en text, så gör du inställningarna där du har musen för tillfället, och det du skriver därefter blir så som du valt.

…. om det går att förstå min "förklaring"…. ☺️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

beem
12/4/17, 12:02 AM
#3

Jag har Office 2007 och hittar ingen inställning i likhet med den du har - ange som standard - som gäller färg utan bara teckenstorlek osv.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Veda
12/4/17, 7:54 AM
#4

Testa att ändra i formatmallen. Jag har tyvärr inte din wordversion och kan inte skriva hur du ska göra. Eller skapa en egen ny formatmall.

Kaj
12/4/17, 8:43 AM
#5

#4 har rätt.

Om du ändrar inställning i formatmallen så borde det bli standard för alla nya dokument du skapar. Det du skall göra är inte bara att ändra på det ställe där #4 skriver utan du skall välja ett av formaten (ex Brödtext) och där ändra färg, typsnitt med mera. Om du sedan har inställt på att alltid börja skriva med Brödtext så kommer texten att bli så som du vill ha det.
Du ändrar på de inbyggda formaten genom att i menyfilken högerklicka på formatet och välja redigera. Sedan dyker det upp en massa inställningar.

men jag tycker det är bäst att inte röra de inbyggda utan skapa nya formateringar i stället och sedan ställa in att en av dessa skall vara din standard brödtext.

beem
12/4/17, 1:07 PM
#6

Tack för hjälpen. Nu fungerar det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Veda
12/5/17, 1:41 PM
#7

Absolut #5, bäst är att skapa ett eget format. Jag var lite för snabb där.

Upp till toppen
Annons: