Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 860 ggr
beem
12/3/17, 8:04 PM

Ta bort kantlinje, bg i Word

Ibland när man kopierar ett dokument med bilder   och klistrar in i Word  är det gjort med kantlinjer och en bakgrundsfärg.  Man kan ta bort det genom att högerklicka på bilden och välja Kantlinjer och Fyllning. Det borde ju gå att markera detta med automatik så man inte behöver upprepa det varje gång.

Frågan är hur man gör det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
12/4/17, 8:27 AM
#1

Den standardinställningen tror jag inte du kan göra annat än att skriva ett macro som du lägger i din uppstarts-mall (dotx filen som skapar nya tomma dokument).
Macrot skriver du lätt genom att helt enkelt spela in ett macro på en bild där du gör detta. koden du får är sedan tillämplig på din eller dina bilder.

Men om du går in under Arkiv, Alternativ, Avancerat, och under rubriken Klipp ut, kopiera och klistra in så har du ett par alternativ om hur bilder skall hanteras. Du kan ju pröva dig fram där men jag tror inte du hittar det du eftersöker

beem
12/4/17, 1:09 PM
#2

#1 Det finns inga alt. som jag söker under Klipp Ut.

Jag måste kolla mer å¨detta med att skriva ett macro. Det låter som en bra lösning.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Veda
12/5/17, 1:46 PM
#3

Makron är super, när man ska göra samma sak flera gånger. Det finns i någon av menyerna "spela in makro". Sen gör man allt i den ordning man vill att det ska göras. Därefter klickar du på "stoppa inspelning" och makrot är klart. 

När man testat lite med inspelning kan man vilja rensa i det inspelade makrot och lägga till vissa saker, som måste skrivas. Då finns det exempel på nätet som man kan plocka ur och en hel del böcker i ämnet.

Kaj
12/5/17, 2:36 PM
#4

Om man skall komma åt Macro menyn så måste man först via inställningar (arkiv, alternativ,  anpassa menyfliksområdet) aktivera Utvecklar fliken genom att i högre delen av fönstret där bocka i valet Utvecklare

Veda
12/5/17, 9:41 PM
#5

#4 Utvecklare-fliken fanns inte i Word2007. Om jag minns rätt så heter menyfliken Visa.

Upp till toppen
Annons: