Annons:
Etiketttillbehör
Läst 621 ggr
[SarahOhrn]
2017-12-06 11:10

Köpa ny laddare, rätt volt osv

Laddaren till vår bärbara asus har gått sönder, det verkar svårt att få tag på en ny… Den gamla är 19V, 1.75A, 33W. Hittade en men då för liten för att passa i datorn med själva pluggen. Letar lite universal men svårt att hitta exakt samma V, A och W. Vilket är viktigast att det stämmer 100% och hur långt upp/ner kan man sträcka sig för det kan inte behöva va exakt samma på alla tre?

Annons:
papa-bear
2017-12-06 11:34
#1

utspänningen 19v, skulle jag tro är viktigast. resten är vad jag tror det som bestämmer hur fort den laddas, men vänta och se om någon expert svarar, annars har clas ohlson 19v laddare.

JonasDuregard
2017-12-06 11:44
#2

#0 Spänningen (19 V) ska vara samma.

Strömstyrkan (1.75 A) ska vara minst lika hög på laddaren som på datorn. Att laddaren klarar högre A än den behöver påverkar inte datorn vare sig positivt eller negativt. 

Effekt (33W) kan du bortse från. 

Däremot är det viktigt att det är samma polaritet (brukar visas med en liten symbol som anger vilken ledare som är + och vilken som är -).

Kaj
2017-12-07 08:56
#3

Det viktiga är egentligen att din dator är av kvalitet att den kan hantera om du får in för mycket ström/ampere i laddningen. Är datorn av märkeskvalitet så skall den klara det genom att tillverkaren då lagt in "bromsar" som gör att den inte kan ta emot högre värden än vad datorn och dess batteri klarar av.
Men vissa datorer (även telefoner och andra enheter förstås) har inte så bra "bromsar" för det och om du ex laddar med en laddare som kan spruta ut säg 2 ampere men din dators batteri inte klarar så högt så kan i värsta fall batteriet överhettas och till och med explodera.
Därför är det alltid bra att kolla just volt och ampere för det är där det kritiska ligger.
Köper man en laddare som ligger under dessa värden brukar det vara lugnt men då skall man veta att laddningen i stället kan ta längre tid och att det kanske inte ens går att ladda till 100% fullt batteri.

ASUS är ju ett seriöst märke så du borde kunna vara lugn men för säkerhets skull kontaktar du deras support och frågar om den laddare med de värden du ämnar köpa kommer vara kompatibel med din ASUS dator.

Ett annat sätt är även att koppla in den nya laddaren och hålla koll på att batteriet inte blir varmt under laddning men det är ju inte en vetenskaplig väg att gå för att se att datorn inte överladdas.

Record
2017-12-07 09:56
#4

Är du helt säker på att din gamla laddare har gått sönder?  Kan vara strömbegränsningen som kopplat från p.g.a fel i datorn.

Testa laddaren med en 12 V bil- lampa kortvarigt att det fungerar.

JonasDuregard
2017-12-07 10:55
#5

#3 Det där låter helt fel. Var har du läst att batterier kan explodera av att strömförsörjningen till laddaren klarar höga strömstyrkor? Det går mot enkel ellära (Ohms lag). 

Du kanske blandar ihop det med att använda en laddare med för låg strömstyrka?

Kaj
2017-12-07 11:47
#6

#5 då har jag väl fel då - det var vad jag trodde vad som hände med ex Samsungs batterier mfl om man köper fel laddare. Dvs att laddaren försöker ge för mycket laddning till batteriet.
Men jag är ingen elektriker så mitt fel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: