Annons:
Etikettövrigt
Läst 1306 ggr
ilenna90
2017-12-09 20:43

datorn går inte att sätta i energisparläge

hej, gjorde uppenbarligen ett stort misstag när jag lät datorn göra den nya uppdateringen som fanns. (jag har Windows 10.) energispar-läget fungerar nämligen inte längre - vilket funkade perfekt innan uppdateringen. 

viloläges-alternativet försvann av nån anledning redan med förr-förra uppdateringen, så därför har jag nu brukat sätta datorn i energisparläge när jag inte vill ha den igång men ändå inte vill stänga av den helt. nu när jag gör det så stänger den ner sig i ungefär 5 sekunder och startar sen upp igen så att jag kommer till inloggningssidan. 

jag har försökt googla och har stängt av usb/ljud/skrivare/tangentbord från att vara tillåtna att ´väcka datorn´. men inget utav detta har hjälpt. 

finns det något annat jag kan göra? :/ har läst att det är många som har problem med väldigt mycket olika saker med just Windows 10, och särskilt efter uppdateringar.

Annons:
Kaj
2017-12-11 08:23
#1

Om du fick problem med en Windows update är det viktigt att vi får veta vilken update det var. Varje månad (andra tisdagen i månaden) kommer det uppdateringar till alla windows versioner via sk. säkerhets patchar. Till det kommer det även större uppdateringar av hela Windows med nya funktioner och buggrättningar. Det är oftast de som kan ställa till det. Därför brukar Windows update inte ta hem dessa förrän Microsoft klarmarkerat just din dator modell och det kan ibland ta månader efter att en sådan uppdatering släppts.

Så ta reda på vilken version av Windows du har (kör programmet Winver från startmenyn) där bör du se att du har Windows version 1607, 1703 eller till och med den senaste 1709.

Om du sedan vet att sista gången då Windows update kördes att det då tog lite extra tid så har du antagligen fått en uppdatering (alltså din version av Windows har fått ett högre nummer nu).
Om det blev problem med just dina energisparlägen då så pröva att göra en systemåterställning till en tidigare punkt innan den uppdateringen.
Då kommer Windows backa tillbaka till en tidigare version. Låt sedan Windows update sköta när den vill uppdatera din dator igen för det som kan ha hänt sist är att något gick fel på vägen och att några filer blev korrupta. Därför kan en ny uppdatering av Windows update då fixa dessa problem.

Sist vilken typ av dator har du - bärbar eller stationär? Alla energisparlägen i Windows kommer inte finnas tillgängliga på alla typer av datorer.

Här kommer en liten beskrivning om de olika lägena som jag satt ihop

Skillnaden mellan olika start/avstängnings alternativ i Windows 10

Strömsparläge

Windows sparar hela Windows sessionen och alla dina program och sessioner i RAM minnet samt går in i ett väldigt strömsnålt läge för att hålla RAM minnet levande

Om Windows upptäcker att batteriet håller på att ta slut kommer Windows spara hela ditt RAM minne och alla dina program och sessioner i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys) för att säkerställa att du skall kunna starta upp igen utan att förlora data eller aktiva program

Uppstart kan aktiveras genom att trycka på tangentbordet eller röra musen

Uppstart går snabbt eftersom allt redan ligger i RAM minnet – typiskt runt max 5 sekunder

Vid uppstart kommer både Windows och program och sessioner som var igång att återställas

Om batteriet har tagit slut måste image filen (hiberfil.sys) från disk läsas in – typiskt runt 15-20 sekunder på en SSD Disk

Man får inga Windows uppdateringar i detta läge då Windows tolkar datorn som igång

Stänga av (ersätter Viloläge på de flesta bärbara datorer)

Windows stänger alla dina pågående sessioner och program.

Windows sparar därefter hela Windows sessionen i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys).

Uppstart går relativt snabbt eftersom imagefilen (hiberfil.sys) från disk med hela Windows sessionen läses in – typiskt runt 15-20 sekunder på en SSD Disk

Vid uppstart kommer inga program och sessioner som var igång att startas upp utan det är enbart Windows som startas upp snabbt från image filen(hiberfil.sys)

Man får inga Windows uppdateringar i detta läge då Windows tolkar datorn som igång

Starta om

Windows stänger samtliga program och hela Windows.

Vid uppstart måste hela Windows initieras från början med uppstart av alla tjänster, laddning av alla DLL:er och drivrutiner mm.

Vid uppstart kommer Windows laddas från Windows installationskatalog och ingen imagefil (hiberfil.sys) används utan detta är en kallstart av Windows

Uppstart tar typiskt ca 45 – 60 sekunder på en SSD disk

I detta läge får man nya Windows uppdateringar. Detta är default uppstartsläget då man kör Windows update och väljer att installera uppdateringar

Viloläge

Windows sparar hela Windows sessionen och alla dina program och sessioner i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys) och går därefter in i ett extremt strömsnålt läge (till och med mindre än strömsparläge)

Uppstart kan aktiveras genom att trycka på tangentbordet eller röra musen

Uppstart går relativt snabbt eftersom imagefilen (hiberfil.sys) från disk med hela Windows sessionen och samtliga aktiva program och sessioner läses in – typiskt runt 15-20 sekunder på en SSD Disk

Vid uppstart kommer både Windows och program och sessioner som var igång att återställas

Man får inga Windows uppdateringar i detta läge då Windows tolkar datorn som igång

Om viloläge inte stöds för en viss datortyp (oftast bärbara datorer) kommer Viloläget att agera som Strömsparläge.

Upp till toppen
Annons: