Annons:
Etikettwindows
Läst 849 ggr
andyphone
2017-12-10 20:44

teckensnitt i filnamn

I word med teckensnitt Microsoft Sans Serif  (i en PC) 

skriver jag tecknet Ę med alt 0280

Men jag kan inte med alt 0280 få tecknet Ę i ett fil-namn

Jag förstår att med polskt tangentbord kan jag skriva Ę i fil-namn med shift + altGr + E

Finns det någon metod att skapa en möjlighet med altGr på svenskt tangentbord?

(OS = Windows 10 på PC)

Lösning?

// Andy

Annons:
Kaj
2017-12-11 08:41
#1

Har du Windows 10 kan du ju installera flera språk. Du behöver så klart inte installera hela språkpaketet om du vill utan bara ta exempelvis tangentbordslayouten.
När det är klart så kommer du se nere i högra hörnet i aktivitetsfältet en liten ikon (idag bör det stå SV eller SWE där). Klicka på den så kommer du kunna växla till dom tangentbordsspråk du installerat. Det tar ca 1 sekund och du kan växla fram och tillbaka när du skriver. På så sätt kan du växla till polskt tangentbord då du vill skriva den polska bokstaven och sedan tillbaka till svenskt igen då du fortsätter.

andyphone
2017-12-11 11:15
#2

Tack Kaj

Just det praktiserar jag när det gäller Ł och Ļ samt de grekiska bokstäverna.

Men hade det funnits en möjlighet att skapa möjlighet för just Ę, Ł och Ļ att få in dessa på det svenska tangentbordet så hade det varit underlättande.

Andyphone

Jalking
2017-12-11 11:19
#3

Även om du lyckas få till ett smidigt sätt att skriva tecknet bör du nog undvika att använda det i ett filnamn. Jag är inte ens säker på att det går att använda i ett filnamn, och om det går i just din dator så är det stor risk att du skaffar dig problem om filen ska öppnas på någon annan enhet.

Kaj
2017-12-11 14:17
#4

Om tecknet är ett tillåtet tecken i filnamnet så skall du kunna komma åt det med alt + rätt ascii kod.
Ditt problem är ju att du nog inte har rätt hex värde för just det tecknet. Värdet är rätt för MS Sans Seriff men dialogrutan för filnamn använder nog vanligt Unicode och då gäller det att hitta rätt ascii-teckenkombination för den i fildialogrutan
Du bör kunna ta reda på den genom att helt enkelt börja med alt+127 sedan alt+128 tills du kommit till att den visar det tecken du vill ha. Att jag börjar på alt+127 beror på att där ligger vårt vanliga alfabet och våra andra vanliga tecken så det bör vara ovanför 127 och till och med mest troligt ovanför 255 faktiskt

Windows har en utility som heter "Teckenuppsättning" starta den och välj ex Arial och Unicode (Avancerat läge).
Där kommer du hitta din bokstav om du tittar lite (tror det är runt 228. Men sedan gäller det att få fram rätt teckensnitt som vi tror spara dialogen använder sig av och det är nog inte Arial.

Ett annat sätt är att du börjar ditt word dokument med din bokstav (alt+280)
När du väljer spara eller spara som så kommer den vara förifylld som första tecken i filnamnet.
Du kan även i ditt word dokument markera din bokstav och välja kopiera. Sedan kan du klistra in den en eller flera gånger i ditt filnamn på rätt ställen.

andyphone
2017-12-12 11:25
#5

Tack för alla tips

Jag har lagt upp alla värden på alt + 127 till alt 999 som namn på mappar, men där återfinns inte Ę (med Microsoft Sans Serif)

Tyvärr.

Jag får nog leva med att skifta mellan tangentborden

Jag får fundera på alternativet med placera Ę som första tecken - jag har det som sista tecken idag

Tackar

Andyphone

Kaj
2017-12-12 12:23
#6

Alltså - det spelar ingen roll om du lägger tecknet först eller sist i första raden. Hela den raden tas med som förslag till filnamn.

Men eftersom du kan generera Ę i ditt word dokument så leta upp ett ställe där du skrivit den bokstaven då du är färdig och skall spara din fil. Markera sedan bokstaven och välj kopiera. Klicka sedan på spara eller spara som och klistra in bokstaven i filnamnet så bör det bli Ę

Ett annat och kanske lite enklare sätt är ju att någonstans i ditt Worddokument ange det filnamn du vill ha med dina specialtecken och allt. Klipp sedan hela den texten genom att markera och ctrl+x  och gå sedan till spara/spara som och i filnamnet ersätter du vad som står där och väljer klistra in (ctrl+v) då får du det rätta namnet direkt med dina specialtecken och allt.

Annons:
andyphone
2017-12-20 00:51
#7

Tack

Det sista är en god idé att praktisera

// Andyphone

Upp till toppen
Annons: