Annons:
Etikettwindows
Läst 875 ggr
beem
2017-12-16 17:50

Installera i mappen Program vs Program(x86)

Under C. finns två mappar för installation av program - Program och Program (X86).

När jag installerar program väljs ofta mappen automatiskt. Hur ska jag tänka här. 

--- Vad skiljer dessa 2 mappar - vad ska i resp.  mapp ?

---  Vad påverkas om jag lägger något i "fel" mapp ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
2017-12-16 18:41
#1

Välj det förvalda!

Och om jag fattat rätt så läggs 32-bitars i x86.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2017-12-18 08:09
#2

Korrekt.  Program som är 32 biatars version skall ligga i x(86) mappen och om det är 64 bitars versionen av program skall dom ligga i Program. Windows ska hantera detta själv men det kan ju vara bra att slänga en titt på det när du installerar.

Mig veterligt gör det egentligen ingen skillnad ur Windows perspektiv utan är mer en ordningsfråga så man vet vilka program som är 32 eller 64 bitars. Men även om dom hamnar fel kommer det fungera. du kan ju till och med välja en helt egen mapp att installera i om du vill.

beem
2017-12-18 14:26
#3

#2 Det var ett bra förtydligande. Då behöver jag inte fundera över det vid nyinstallaltion av program utan att det sköter sig själv……..med liiite övervakning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2017-12-18 23:29
#4

Liiite övervakning är rätt bra, främst för att man då har liite koll på vad man gör och vart saker o ting hamnar!

Det  är därför som jag hade på känn att 32-bitars läggs i X86!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2017-12-19 13:54
#5

#4 Visst har du rätt i det. Ju mer man har koll på - och frågar - ju mer lär man sig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2017-12-19 15:17
#6

x86 är för 16-bit och 32-bit program och det har med själva hårdvarans (processor) stöd att göra. Numer i Windows 10 så kör man i kompatibelt läge om man vill köra äldre mjukvara med 64-bit processor (lite förenklat sagt), men den funktionen går att stänga av och på så sätt boosta datorns prestanda lite (även något bättre batteritid på bärbara, beroende på).

Det går alldeles utmärkt att installera ett 32-bit program vart som helst mer eller mindre då operativsystem håller koll på vad som är kompatibelt eller inte.

Tex så installerar sig Google Chrome 64-bit i Program x86. Så exakt varför Windows 10 64-bit har både program och program files kan man klura på, men gissningsvis så har det hängt med då Windows 10 inte är helt ny kod från scratch. 

Annars utöver det så är det mest stödet för bättre prestanda och mer total mängd arbetsminne samt bättre säkerhet som gynnar 64-bit. 

Ja, nåt sånt…….

Annons:
Kaj
2017-12-20 08:03
#7

#6 jag tror det finns program x86  och program files kataloger för att man enkelt skall kunna se att man har 32 eller 64 bitars program (ivf de äldre som man tagit med sig från tidigare operativsystem som automatiskt hamnar i x86)
Då vet man att det kan vara bra och se om det inte finns nyare 64 bitars versioner av dessa.
Sedan beror det nog på att Windows 10 kan fås som både 64 bitars operativsystem likväl som 64 bitars operativsystem.
Då är det alltså ett sätt för Windows själv att kategorisera programmen.

men visst Windows är inte nytt inte ens Windows 10. Den bygger fortfarande på många äldre delar i kärnan från 70-talet faktiskt. Microsoft tog ju över många tekniker och utvecklare från Digital Equipment i början av 80 talet när man skulle bygga Windows NT.  Digitals operativsystem hette på den tiden VMS.
Microsoft kopierade stora delar av koden med hjälp av dessa utvecklare som ju gjort VMS och sedan gjorde man (enligt rykten) en högerflytt på namnet med en position så VMS blev WNT - Windows NT.
Så i Windows i dag ligger fortfarande mycket kod kvar som ursprungligen skrevs på 70-talet faktiskt även om mycket är utbytt mot nytt under åren.

[VSK]
2017-12-20 08:07
#8

#7

Jo jag vet varför man har program och program files, men undrade varför då programmen funkar lika bra med valbar sökväg vid installationen. Dags att uppdatera Windows lite. Förstår att det är som det är då Windows i mångt och mkt är ett lapptäcke. 

Är fortfarande fundersam på varför 64-bit Chrome lägger sig i x86-mappen.

Kaj
2017-12-20 08:17
#9

Jag har aldrig förstått varför Microsoft envisas med att hela tiden bygga på samma kärna från 70-talet. Det finns så många saker som ligger med i Windows Core som troligen inte används idag men ingen på Microsoft vågar ta bort dom för källkoden saknas och man vet inte riktigt vad alla delar gör.

Varför avdelar inte Microsoft några 100 utvecklare som designar och utvecklar ett helt nytt operativsystem för kan man ju undra. Det kan man göra i lugn och ro under några år (för vanliga Windows finns ju där under tiden).
Man kan då utveckla ett operativsystem med helt nya förutsättningar för dagens tekniker - det har ju hänt en massa vad gäller teknik, processorer, minnen med mera som man i dagens Windows (och för den delen Linux mfl som även de bygger på 70-tals teknik i botten) inte enkelt kan dra fördel av.
Det skulle kunna ge Microsoft ett toppmodernt operativsystem helt skrivet efter dagens förutsättningar och möjligheter.
Den kostnaden har Microsoft råd med men ingen vågar ta beslutet för det är komplicerat att bygga ett operativsystem helt från scratch och inte använda kärnan och delar från redan befintlig kod (till och med Google vågade inte bygga Android från scratch utan utgick från Linux kod).

[VSK]
2017-12-20 08:42
#10

#9

En vild gissning är att man väljer att köra allt från en grundbas, konsument eller server. Ska iofs säga att jag har totalt noll koll på Windows Server efter 2003 faktiskt. 

Så där får viss "hårdvarutillverkare" oxå göra, dvs använda samma grundbas för olika ändamål (läs AMD som ett exempel) men MS har betydligt större ekonomiska resurser, så jag kan inte annat än hålla med dig till 100%. 

Nu när AMD introducerade CPUér med + 8 kärnor för den "dödlige" så måste MS haka på tåget, för vid 8 kärnor eller mer så drar Linux ifrån prestandamässigt rejält med samma hårdvara. 

Hur som, så tycker jag Windows 10 är ett helt okej operativsystem trots allt. Tror vi har 9 apparater här hemma med nån form av Linux kärna i sig, kanske mer än så. 

Skulle all mjukvara jag har funka i Linux, så hade jag säkert försökt köra med det nu. Är många år sen jag provade Linux i bärbara men blev så besviken på hur batteritiden försvann så det fick bli Windows igen. Hade varken lust eller vilja att ta reda på om det var bugg i OS eller taskiga drivrutiner. Var mest ett ryck jag fick och ville testa.

Upp till toppen
Annons: