Annons:
Etikettwindows
Läst 1010 ggr
Jalking
2017-12-23 12:18

Tack för den julklappen Microsoft :-(

Jaha, nu drabbades jag av en stor "uppdatering" från diktatorsföretaget Microsoft igen! Självklart varnade de inte för att de skulle rumstera om i min dator och förstöra mina viktiga justeringar. Självklart fanns alternativen "Uppdatera och starta om" och "Uppdatera och stäng av" men inte "Stäng av utan att uppdatera".

Nu sitter jag här med en iskallt blå skärm och en som tonar kraftigt i diarrebrunt. Mina skärmar som jag efter den förra"uppdateringen" från MS har lagt ner ett enormt jobb på att justera för att kunna redigera foton på. Jag överdriver inte om jag skriver 15-20 timmar, och det blev ändå inte riktigt bra, bara acceptablet. Jag hade innan den "uppdateringen" kalibrerat med hårdvara från X-rite, men Microsoft såg i sin överlägsenhet till att färgprofilerna därifrån inte längre fungerade.

Det är så uppenbart att Microsoft skiter fullständigt i vad användarna vill och kör sitt eget race i deras datorer.

Den enda anledningen till att jag fortfarande har kvar det usla Windows i någon dator är att jag är helt beroende av Lightroom, men nu skiter jag snart i det! Microsoft har helt förstört nöjet med att fotografera för mig. Jag hoppas att Adobe tar fram en Linuxversion av Lightroom och det kvickt.

Jag betraktar fortfarande Windows 7 som det bästa operativsystemet genom tiderna. Då gillade jag verkligen Microsoft och skulle inte kunna tänka mig att köra något annat. Sen började de med olika skojarmetoder att både lura och tvinga folk att byta till W10. Redan där upphörde mitt förtroende för Microsoft. När jag sen såg vilket skit Windows 10 faktiskt var började jag verkligen sky MS som pesten, men tyvärr har jag inget alternativ om jag ska ha Lightroom. (Har inte pengar till en bra Mac.) Jag har slängt ut Windows ur både jobbdatorn och den andra datorn här hemma och kör det utmärkta Ubuntu där. Tyvärr är inte Linuxmotsvarigheten till Lightroom, Darktable,  alls på samma nivå som Lightroom.

Jaja, jag får väl ägna jul åt att justera skärmarna så att de i alla fall blir uthärdliga.

Är det någon här som ska köpa ny dator eller sitter med ett annat operativsystem och funderar på att uppdatera till Windows 10. Undvik, undvik, undvik! Köp en Mac, installera Ubuntu eller någon annan Linuxdistribution. Vad som helst  men inte Windows 10. Har du Windows 7 så behåll den för allt i världen! Windows 10 är det värsta skit du kan få in i en dator! Får du in det så upphör din möjlighet att själv bestämma i din dator, hur den ska se ut och vad den ska göra.

Annons:
Mooniq
2017-12-23 12:26
#1

Jag övergav Microsoft för många år sen till fördel för Ubuntu Linux, jag är en normal-användare - alltså ingen superutbildad person  men hittar det jag vill ha i Ubuntu och  de flesta program finns i Ubuntu-version - förhoppningsvis även ditt. Jag spelar heller inga spel - då jag har förstått att Ubuntu inte funkar, men till vardagsbruket är jag supernöjd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jalking
2017-12-23 12:39
#2

Ubuntu är ett utmärkt operativsystem helt utan diktatorsfasoner. Man bestämmer själv i sin egen dator. Det är inte svåranvänt alls vid normal användning, bara lite ovant i början.
Jag använder Ubuntudatorerna för normal dokumenthantering, surfar, hanterar e-mail, allt jobbrelaterat inklusive navigation. Det senare krävde lite mer mickel  att få till, men inte värre än att det gick att googla och får igång utan att på något vis vara datorexpert. Det var förresten just navigationen som gjorde att Windows åkte ut från jobbdatorn. Microsoft ansåg nämligen att jag inte längre behövde det i mitt jobb som skeppare och såg till att gps-mottagaren upphörde att fungera efter uppdatering till Windows 10. Jag slängde ut Windows och nu flera år senare använder jag fortfarande samma GPS-mottagare och den fungerar bättre än den någonsin gjorde med Windows.

[VSK]
2017-12-23 16:39
#3
Jalking
2017-12-24 12:02
#4

Sitter och plockar med färgprofiler. Tydligen har de haft riktigt roligt hos Microsoft och hittat på nya spännande sätt att ställa till jävelskap för sina användare. Jag hittar alla de gamla färgprofilerna men de som jag har gjort för den bärbaras skärm kan jag bara välja till externa skärmen och tvärt om. Inte till den skärm de är avsedda för. Alltså, hur löser jag det här på ett enkelt sätt?

Sånt skit Windows 10 är!

Jalking
2017-12-24 12:03
#5

Nästa problem… När jag provar olika profiler kan jag bara göra det en gång per skärm. Då byter den blixtsnabbt. För att testa en annan färgprofil måste jag starta om datorn….

Aldrig, aldrig, aldrig mera att jag skaffar en Windowsdator och jag varnar alla jag känner för det.

Jalking
2017-12-24 12:13
#6

#3 Jag skulle hemskt gärna återställa datorn till Windows 7. Det här var en helt underbar dator när jag köpte den. Då var W8 det som såldes med nya datorer men den här levererades med W7 eller W8 efter eget val. W8 fick jag nog av när jag läste om det.
Problemet är att jag inte vågar mig på ett OS-byte nu. Det skulle vara ett jättejobb och jag är rädd att jag skulle förlora de hundratals timmar jag har lagt ner på att justera och tagga foton.
Dessutom är mitt förtroende för Microsoft så lågt så jag vill inte ha något alls med dem att göra om det går att undvika. Inte ens det underbara Windows 7 skulle jag våga lita på. Den tiden är förbi. Jag kan mycket väl tänka mig att dagen närmar sig när Microsoft har "uppdaterat" världens alla Windows 7-datorer till Windows 10 utan förvarning och utan valmöjligheter. Det är lömska jävlar dom där!  Så blir det ett OS-byte i den här datorn så blir det inte till en annan Windowsversion.

Annons:
[VSK]
2017-12-24 12:56
#7

Orkar inte ta skärmdump nu men där du ställer in profilerna. I den rullgardinsmenyn så kan du ju välja skärm och sen lägga till profil. Funkar det inte eller bryr sig W10 inte om dessa inställningar?

Vad hände med dina andra sparade profiler, går de inte att installera igen eller vad?

Jag är relativt nybörjare på färgprofiler så du får ha överseende med det. Har Spyder 5 Pro tror jag den heter och håller själv på att småbråkar lite men i mitt fall så beror det på att jag inte har korrekt ljus i rummet. Min Whiplash gör att jag kan få huvudvärk i tid och otid, och vill helst ha så ljussvagt omkring mig som möjligt (även skärmens ljusstyrka). 

Är det endast för skärmen du irriterar dig gällande profil eller är det även för utskrift?

Jalking
2017-12-25 12:01
#8

Jag har hittat var jag ställer in profilerna både i den nya svarta "Windows-Inställningar" (jag vet att man kan välja att ha den ljus) och i den riktiga Kontrollpanelen (som de har gömt undan). Finns det fler ställen?
Men, som jag skrev i #4 och #5, vill jag ändra för t.ex. den externa skärmen har jag bara profiler jag tidigare har jobbat fram för den interna att välja på. Väljer jag en av dem sker ändringen på den externa. För att testa en annan måste jag starta om datorn.

Alltså, varför kan inte Microsoft respektera mina inställningar vid en uppdatering, utan de ska tvinga på mig sina åsikter om hur MIN bildkärm ska se ut?!

Jalking
2017-12-25 12:18
#9

Jag upplever också att en del text har blivit tunnare (inte mindre) och svårläst, t.ex. kalenderposter i Google Kalender (använder den hela tiden, så den är viktig för mig). Funderade på om det kan ha med Clear-type att göra och letade efter den inställningen utan att hitta den. Om den försvann i den här uppdateringen vet jag inte, jag har inte haft anledning att använda den på länge.

[VSK]
2017-12-25 12:39
#10

#8

Jag undrar verkligen om du gör på rätt sätt. Du kan välja exakt vilken hårdvara som skall ha valfri profil.

Vad har du för kalibreringsverktyg till dina datorer? Jag kan i mjukvaran till mitt kalibreringsprogram (kalibreringspuck) välja att aktivera eller inaktivera profilen och då ser jag skillnad på en gång aktiv eller inaktiv färgprofil.

Helst av allt ska man kalibrera om en skärm 3-4 ggr per år (hemmabruk) och jobbar man professionellt så bör man kalibrera om betydligt mer ofta än så + att man måste ha korrekt ljus i det rum datorn står i. 

Har jag förstått dig rätt så är det endast två profiler du vill ha. En för inbyggda skärmen i bärbara och en för extern skärm?

Sen har du inte svarat vad jag kan se, om du jobbar med att skriva ut.

Vet inte hur det är för billiga skrivare för femhundringen men oftast så skall man kunna tala om för skrivaren att den skall använda samma profil som datorns skärm har.

Antagligen så kan du ta bort alla profiler förutom de två du behöver, men spara de andra i en mapp i din backup utifall.

Först och främst så bör man ha senaste drivrutiner till datorn. Har du skärm som klarar av 10 bit eller mer, så måste du antagligen aktivera denna funktion i grafikkortets kontrollpanel. 

Berätta för mig hur du gör när du installerar profilen och sen ställer in allt. Gärna med skärmdumpar. Så skall jag försöka hjälpa dig så gott jag kan. 

Gällande din bärbara. Jag gissar att en bärbar är just bärbar, och kanske flyttas på då och då. När man flyttar en kalibrerad dator till annan ljuskälla så gäller ju inte den profilen mer. 

Spelar liksom ingen roll vilket operativsystem man har då. 

Alla icke proffsskärmar brukar ha en standardinställning för skärmen och den är sällan rätt. På extern skärm så får man försöka att ställa in den så gott det går och sen så håller sig de inställningarna i skärmens chip. Mjukvaruprofilen man har i själva datorn bygger på skärmens egenskaper och runtomkring ljusets karaktärer.

Hur det funkar på bärbara vet jag inte för jag har inte brytt mig om att kalibrera den skärmen då den datorn endast är till för lättare uppgifter. Antar en profil för bärbar är mer viktig än stationär skärm (beroende på inställningar man själv kan göra).

Av ren nyfikenhet så undrar jag vilka "skärmkepsar" du använder samt om du kan rekommendera nån då jag själv är intresserad.

Jalking
2017-12-25 13:08
#11

Oj, missade frågan om utskrift. Jag skriver väldigt sällan ut fotografier, i stort sett enbart dokument och enklare grafik, så den delen är inget problem just nu vad jag vet. (Senast jag skrev ut foton var nog de jag kom etta och trea med i Googles fototävling "Wiki loves monuments, fartyg" 2013.)

Jag gick in i enhetshanteraren och kollade drivisarna för grafiken och enligt Windows har jag de bästa möjliga. Men det är Windows det… Men man tycker ju att det i alla fall borde klara av att jämföra datum och se att jag har de nyaste.

Det kalibreringsverktyg jag har är X-rite i1/Display Pro. Det har tidigare varit ett utmärkt verktyg, men efter den stora Creators update blev det inte bra. Jag gjorde säkert 25-30 kalibreringsförsök på varje skärm med olika parametrar och antecknade hela tiden vad som hände. Lyckades ändå inte få skärmarna lika bra som innan den uppdateringen. Nu ids jag inte ens försöka laborera med det, utan jag har försökt använda de profiler som skapades då. Men, som jag skrev, Microsoft har bytt skärm till profilerna. Vad vitsen med det ska vara vet nog bara utvecklarna hos Microsoft.

Kanske ska ge kalibreringsverktyget en chans till…

…och testa att skriva ut något och kolla så att inte vitt papper blir rosafärgat eller grönt.

[VSK]
2017-12-25 13:33
#12

#11

Vet du vart du ställer in vilken profil som skall gälla till respektive hårdvara? Det är ju viktigt att du inte blandar ihop flera profiler för samma hårdvara. Tänkte mest på din skrivare nu.

X-rite är inget jag känner till, men antar det är nån form av kalibreringspuck. Vet inte om det stämmer, men har läst flera fotografer säga att en kalibreringspuck är färskvara och håller inte hur länge som helst. För mig låter det konstigt för jag tycker ju att funkar den så funkar den, men säger de så så får man nästan tro på det.

Du måste ju oxå ha i åtanke att MS inte kan ha support för all gammal hårdvara hur länge som helst. Tyvärr så bygger det på att man måste köpa ny hårdvara emellanåt. Däremot så är en färgprofil en färgprofil. Hur har du ställt in din externa skärm? Kör du med default inställningar eller vad?

Tänk på att skärmar ändrar karaktär ju längre de använts, precis som en tv. Kan inte svara exakt på detta då det är specifikt hårdvaran.

Än en gång, hur ställer du in din datorns respektive hårdvara (skärmarna) och vilken profil de skall ha?

Jalking
2017-12-25 13:46
#13

Annons:
Jalking
2017-12-25 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Oj vad liten bilden blev… Testar att bifoga istället.
Här syns också att för Benq-skärmen har jag Lenovons profiler att välja på.

[VSK]
2017-12-25 13:51
#15

#13

Så där stark syn har inte jag, men känner igen rutan iaf. Ser inte vad du valt i rullgardinsmenyn men det var inte lite profiler du har för vad jag antar är en skärm. Varför så många profiler för en skärm? Har du aktiverat rätt profil som default på respektive skärm?

Jalking
2017-12-25 13:58
#16

Anledningen till de många profilerna står i #11. Men jag borde nog städa bort en del.
Rätt profil finns ju inte längre eftersom jag kan ju inte använda rätt profil till rätt skärm! Bara till fel skärm.  Microsoft har gjort något mycket märkligt här.

[VSK]
2017-12-25 14:18
#17

#16

Normalt sett så kan du bara ha en profil aktiverad som default för skärmen i sig i operativsystemet. Men frågan är ju om du har samma profil i det bildredigeringsprogram du har. Kan ju skilja en del beroende på program som sagt.

C:\Windows\System32\Spool/Drivers/Color

Där har du alla installerade profiler. Ta bort alla du installerat själv utom de två du vet funkade förut och prova aktivera rätt profil för rätt skärm i den rutan du ovan visade.

Sen vet jag att det kan strula om bildredigeringsprogram är inställd på annan profil än systemets (om du installerat rätt i os) och lika dant gäller för skrivaren. Ska du skriva ut från tex PS så måste du tala om för skrivaren att profilhantering är avstängd (skrivarens egna profiler) och ställa in i PS vid utskrift att PS väljer färgerna. Och så där måste din egengjorda profil synas.

Så har jag förstått det hela. Är ju nybörjare på det här med färgprofiler som sagt var.

För att installera en profil så är det bara högerklicka på den sparade profilen och sen ställa in allt. 

Har läst en del inlägg om fotografer som haft liknande problem och då har det visat sig att flera profiler skapat konflikter med varandra. Så städa bort alla dina egna profiler än de två du skall använda. Det absolut bästa är om du kör kalibreringspucken igen (med statiskt ljus i rummet, men inget direktljus på skärmen) och skapar nya profiler.

Microsoft lär knappast få för sig hyss att skriva om färdiga profiler.

Prova ovan tips, och jag håller mina tummar och tår.

Kaj
2017-12-27 12:31
#18

Eller så läser du in dig på Microsofts licensavtal där det står att uppgraderingar numer kommer ske automatiskt. Vill man inte ha det så skall man slå av automatiska uppdateringar - hur man gör finns det tonvis med länkar till på nätet.

Så det är ingen julklapp från Microsoft utan bara "Function As Design" precis som med Android och andra operativsystem som även de uppdateras automatiskt.

Jalking
2017-12-27 12:47
#19

Jag vet att andra operativsystem också uppdaterar, men de andra jag har haft att göra med klampar inte bara in och förstör. De respekterar mig som användare.

[VSK]
2017-12-27 13:29
#20

#19

Tror knappast MS skulle göra nåt undantag enbart för dig. 

Om nu Windows 10 vore så korkat så borde man kunna läsa var och varannan dag om detta problem du har, kan man ju tycka.

Har du gjort alla mina tips ovan nu?

Annons:
JonasDuregard
2018-01-03 13:23
#21

#19 Det handlar inte om respektlöshet eller att de vill tvinga på dig några "åsikter om hur din skärm ska se ut". Jag vet inte om du försökt programmera ett eget operativsystem med automatiska uppdateringar och stöd för i stort sett alla datorer i världen. Det är inte helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: