Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2571 ggr
Sindri
2017-12-27 16:28

Importera adressbok - varför så svårt?

Jag lyckades med mycket möda importera min gamla adressbok från Outlook Express till Windows Live Mail. Exporterade den med kommaseparation com csv- fil.

Nu stöder inte mitt webhotell WLM längre utan rekommenderar Thunderbird. Har installerat den och alla mappar och undermappar kommer in helt OK, men adressboken!!!!

Har gjort enligt konstens alla regler, söker på nätet och hittar följande:

https://support.mozilla.org/en-US/kb/switching-thunderbird

Hittar dock inte detta MoreFunctionsForAddressBook i min Thunderbird.

Ena sonen pratade om att lägga upp min lokala adressbok i molnet och sedan kopiera den därifrån till datorn. Eh???

Förresten - finns något annat bra mailprogram ni kan rekommendera? Vill ha det stramt och överskådligt, inte en massa färgpluppar. Gillade skarpt min gamla Outlook Express. Har Office och Outlook mail (Windows 10) på datorn men får inte in adressboken där heller!

Annons:
Record
2017-12-27 22:24
#1

Grattis du har gjort det helt OK! Thunderbird mail är en pärla på POP3/Imap. Det jag saknar är att lätt byta stil i texterna.

För att få med adressboken gå till fliken "Verktyg" och klicka på "importera" en bit ner i listan, markera adressbok och var du nu har den i din dator (gäller även Tian)

En sak som kan vara lite svår att hitta, är de små hakarna till vänster om "kontona" i vänstra delen, klicka på en av dessa och du kan dölja mappar/mm.

Sindri
2017-12-27 23:50
#2

Precis så är det jag har gjort - ca tio gånger!!!! 

Laddar upp en pdf så du kan se precis hur jag gjort. Var gick det fel?

Och när jag tittar på adressboken i Thunderbird så ser det ut som tomma huvuden bara. När jag klickar på ett huvud kommer den fina rutan upp du ser sist.

Allt bara i en enda röra. Kommer ihåg att det var så här när jag importerade från Outlook - men det vete fasen hur jag fick fason på det. ????

Record
2017-12-28 09:42
#3

Ser inte du har gjort fel.

Kontroll: Där du har adressboken på skrivbordet, finns dina mailadresser där?

Om ja: har adresserna rätt sorteringsföljd?

Om ja : kan det vara tian som inte vill ha ändelsen ".csv " ? Bara namnet räcker.

Kontrollera att de två andra filerna som exporterats inte är adressboken genom att klicka direkt på filen. Det verkar vara exporten av filen som är fel.

Trots din fina .pdf-file får du undersöka ovanstående innan vi går vidare.

Edit: Ser ut som att du har exporterat en tom adressbok samt importerat och sorterat denna utan namn.

På sista bladet  i pdf'en finns ett namn i blå toning, är den verklig eller en sökning av dig?

Sindri
2017-12-28 09:57
#4

Det går inte att välja bort ändelsen .csv. Om jag skriver in bara Adressbok så lägger den till det.
Varför sparas det som ett excel-dokument? Skall jag testa att spara som textdokument?

Hur menar du med rätt ordningsföljd? Menar du att de står i alfabetisk ordning?

Record
2017-12-28 10:38
#5

Ok det skall vara Exel-format där den ligger på skrivbordet. Ej textformat, det ordnar programmet själv.

Med rätt ordningsföljd, hur du vill se namnen när du skall skriva ett mail. DVS som du visar i pdf'en att du gjort. Behöver inte vara i alfabetisk ordning.

Såg du min editering av mailet?

Sindri
2017-12-28 12:33
#6

Nu såg jag ditt tillägg. Det blå är precis så det ser ut när jag markerar en "gubbe" i adressboken. 
Som du ser så ser jag inga namn, bara dessa gubbar. Klickar på en gubbe och det kommer en upp en ruta som visas, men alla uppgifter ihop, ingen uppdelning av namn i en ruta och mailadressen i en egen ruta. 

Jag vill se namn istället för gubbar, och ja i alfabetisk ordning så det blir lätt att hitta en person.

Annons:
Record
2017-12-28 13:04
#7

Verkar bra då gör du följande: Sortera om adressboken med förnamn o Efternamn först, gubbarna lägger du som "smile".

När du då skall maila och valt "skriv" trycker du första bokstaven i mottagarens namn, upp kommer då alla namn som börjar på den bokstaven, och du klickar på den, eller flera med samma princip. 

Nästa blir rubriken för mailet. Följt av "Infoga/Bifoga" bild eller fil, som hamnar på rätt plats.

Om du alltid ställer markeringen "Inkorg" på den du oftast skriver till med bifogad/Infogad - på "Inkorgen". Går du till den plats på datorn där filen ligger med(sökrutan) och söker samt  klickar högerknappen, med valet till platsen "Mail" och klick så skickas detta till mailprogrammet där du får arbeta vidare. Och Sända iväg det.

Ja tror du även kommer att gilla på vilket sätt programmet placerar Spam.

Sindri
2017-12-28 14:24
#8

Men menar du att jag bara skall se en massa gubbar i adressboken?
Och att förnamn, efternamn och mailadress står i samma ruta som på sista bilden?

Kan inte ha exporterat en tom adressbok, jag kan ju öppna excelfilen och se att allt finns där.

Kommer inte upp ett dugg när jag skriver mail och börjar med första bokstäverna i namnet.

Record
2017-12-28 21:45
#9

Ser du alla namn i adressboken, med dina gubbar först (till vänster) på raden därefter kommer namn o mailadress, så måste du flytta "gubben" till en annan plats i strängen för att inte störa, att blanda gubbar o personer i samma sträng ger fel svar vid sökning. Därför skrev ja att gubbarna kan vara på "smile" eller tag bort dem helt.

Kan du öppna adressboken inne i mailprogrammet och se namnen där, utan till att trycka på någon gubb-symbol? Försök även att skriva in en ny adress och se om du kan söka på denna.

Sindri
2017-12-29 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Men det här är det enda jag ser!

Sindri
2017-12-29 00:03
#11

Och är jag klickar på en tom gubbe så kommer detta.

Sindri
2017-12-29 00:06
#12

Allt är ju i en enda mening. Försöker jag skriva ett namn i Till-rutan på ett mail blir det bara röda bokstäver, d.v.s. det finns ingen kontakt med det namnet!

Jag vill ju gå till adressboken, välja vilka jag vill skicka ett mail till, men det går ju inte när jag inte ser ett enda namn!!!!

Sindri
2017-12-29 01:13
#13

Hmmmm - nu vet jag inte riktigt vad jag gjorde!????
Valde att lägga adressboken i One Drive, och när jag skulle importera så ville den bara välja Outlook adressboken och vips så var alla inne i Thunderbird!!!!

Grupperna är dock tomma så de får jag lägga ihop själv, men….jag fattar ingenting. Skall kolla om de senaste adresserna finns med också. 
Konstigt! 
Annars så verkar Thunderbird vara bra. Gillar stramheten och enkelheten, inget jollande med färgpluppar och konversationstrådar och sånt.

Nej, j-klar också, mina senaste adresser finns inte med. Hur skall jag  veta hur långt tillbaka jag måste gå?????

Annons:
Sindri
2017-12-29 02:12
#14

Trodde jag var smart och skulle först importera kontakterna till min Outlook.live-mail och den påstod att adresserna inte var korrekt sparade i rätt CSV-format. Det är alltså det där förb-de Windows Live Mail som inte sparar i rätt format.

Men kan jag inte komma åt adresserna från One Drive? Där ligger alla som Vcf?

Sindri
2017-12-29 09:43
#15

Men vänta nu, vänta nu! Hur kunde Thunderbird importera min adressbok från Outlook Express? Den har inte varit i närheten av min laptop?
Jag har den på min gamla stationära med Windows XP.

Om jag kan komma in i den och uppdatera den adressboken borde det gå att lägga över på Thunderbird?

Eller ännu bättre; har hittat sidor där man kan ladda ned  Outlook Express till W10.  Bl a den
https://runasxp.com/Topic-Outlook-Express-for-windows-7-8-and-10-DOWNLOAD

Är den OK?

Eller den?
https://www.makeuseof.com/tag/outlook-express-windows-10-intro/

Eller kommer problemet fortfarande att vara att WLM inte kan exportera adresserna rätt?

Record
2017-12-29 10:01
#16

Ok, då kör vi vidare från #12. De var en tom adressbok men de har du fixat bra nu.

För att skicka ett mail, väljer du "Skriv", en tom adressrad kommer upp, där bestämmer du den första med dess sökbegrepp en eller fler bokstäver, blir texten röd finns den inte, om sant kommer det en grupp av namn från sök begreppet,  samt en ny tom rad under för nästa mottagare, och så vidare. Sedan fyller du i raden med "Ämne", därefter texten samt sist en koll att allt stämmer.

Adressboken går du bara in i när du vill ta bort eller lägga till nya namn.

Har du bestämt vilken sorts trafik du skall följa?

Hämta ner mailen för att kunna läsa dem utan nätanslutning POP3/ IMAP ?

Eller s.k Webbmail, läsa från din domän ?

Tycker du kör några dagar med denna inställning, och senare tittar på hur länge du vill spara mailen i din dator, resp. ta bort dem från servern. allt går ! Nästan..

OneDrive kan vara bra om fler datorer skall ha samma adresser. Själv fick ja 89 GB utrymme vid starten, i dag är det 5GB, därefter kostar det en avgift. Du kan säkert flytta adressboken dit du vill, träning har du ju.

Record
2017-12-29 10:14
#17

#Sindri, såg inte ditt inlägg, vi skrev samtidigt.

Troligen har Thunderbird kopierat adressboken också vid första tillfället, kan den finnas sök med förstoringsglaset och testa att du ser rätt vid Exel visningen.

Det går att använda Outlook Express adresserna, men WLM har spökat förr för en del kunder.

Sindri
2017-12-29 16:29
#18

Tyvärr, jag har inte kommit någon vart som du tror. WLM sparar ner adressboken fel, det ser Outlook direkt.  Jag vill tyvärr inte ha det så som Thunderbird vill så jag kanske letar något annat program.

Jag vill trycka på Till och då hamna i adressboken för att där välja vem eller vilka som skall ha mailet. Ibland skickar jag mail till många på en gång (utan att de är en grupp) och då blir det för omständligt att sitta och skriva första bokstaven i namnet och välja sedan. Jag kan inte ens utantill vilka som skall var mottagarna, jag vill välja från adressboken.
Men, som sagt det går inte att få in adressboken i Thunderbird eftersom WLM sparar den på fel sätt.

Tack för alla svar, jag får forska vidare efter ett annat mailprogram och antagligen at hjälp för att få adresserna exporterade rätt.

Record
2017-12-29 21:34
#19

Hej, Det är klart att utgår du från en dålig adressbok kan inte resultatet bli bättre. Givetvis går det att sända gruppmail, skriv bara in gruppen med semikolon emellan eller använd musen när du gör din grupp, med dina olika "Gubbar". 🤔

Sindri
2017-12-29 23:31
#20

Nu har jag ägnat timmar åt att försöka få WLM:s adressbok i det formatet Thunderbird vill ha det. Blir ändå inte rätt. 😕
Med facit i hand hade det gått fortare att bara skriva in allt för hand!!!!

Annons:
Record
2017-12-30 10:20
#21

Hej Sindri , Kan du ange hur många fält som behövs för varje mailadress?

Ex. Så som Thunderbirds adressbok är standard.

Förnamn, efternamn, adress, telefon, ? , ?, ?, osv.

Alla med kommatecken emellan. Dvs.  ?.csv-file

Hur många namn (ungefär) i hela adressboken?

______________________________________________________

Ett specialfall av detta är: Gubbe, Mailadresser, .

Då får du ha många olika gubbar. Enstaka eller flera för (grupp). För att kunna söka.

Att söka på bild mot bild kan vara svårt att tolka, bättre med en bokstav eller siffra.

EDIT:

Vilken version av Thunderbird hämtade du? Använd Hjälp i programmet för den ver.

Ellernr 52 senaste: https://support.mozilla.org/sv/kb/nytt-thunderbird-45

Sindri
2017-12-30 13:41
#22

Jag har kollat på andra sajter som försöker supporta folk som skall flytta adressböcker från WLM och många har problem. Mitt WLM sparar allt med semikolon istället för komma. Hur jag än gör så blir det semikolon. Har öppnat i Excel och sparat om med komma, men lik förbannat blir det semikolon.

När det kommer in i Thunderbirds adressbok är det inte uppdelat i olika kolumner efter förnamn, efternamn etc utan i en mening på varje rad står som jag visar på sista bilden i pdf:en. Det står t ex ;inger.pettersson@hotmail.com;inger.pettersson@hotmail.com;

Jag vill ha Efternamn, Förnamn, Mailadress, inget mer. Inga gubbar, inga avdelningar eller befattningar. Har ca 260 namn i adressboken.

Nu flyttar jag allt till Outlook som vcf, det blir att flytta adresserna en och en så det tar sin lilla tid. Har fått tennisarmbåge på köpet, men jag orkar inte bråka med WLM längre. Vill bara bli av med skiten.

Tror sedan jag donerar till runasxp och installerar Outlook Express. Går det inte att importera adressboken dit så får det bli Outlook.

Record
2017-12-30 14:12
#23

Hej igen. om ja nu tar den "adressen du skriver, kan den inte vara så:

Inger, Pettersson, inger.pettersson@hotmail.com

Förnamn   Efternamn   Mailadress ? Du ser ju hela strängen när du väljer. Som jag skrev tidigare kommer en hake upp till vänster om Inger, ett klick på den väljer:

Till:  Kopia   Dold-kopia  Svar-Till

Alltså det finns alla möjligheter och skapa enstaka mail eller till en grupp av mottagare och till dessa knyta en helt annan adress, prova de får du se finessen. Du behöver aldrig öppna adressboken annat än vid Ta bort / Ny adress.

Det går naturligtvis växla plats på Inger och Pettersson. Men icke i mailadressen.

En gruppsöknings- symbol kan vara en siffra eller bokstav, före namnet för att underlätta.

Kanske skulle du använda ett rent textprogram (Anteckningar) när du sparar, så läser Thunderbird in och blir glad.

Sindri
2017-12-30 18:06
#24

Det där förutsätter ju att jag kan hela min adressbok utantill och vet vilka 75 eller 32 personer jag skall skicka ett visst mail till.

I Outlook får jag upp hela adressboken när jag klickar på Till och så väljer jag. Typ; "Ja, just det, Bertil skall ju också ha det här mailet. Och Eva-Lotta." 

Men….det här visste du inte:

Man kan få adressboken synlig även på Thunderbird. Klicka Visa och Kontaktsidofältet. Nu börjar det likna nåt!

Record
2017-12-30 21:24
#25

Hej Sindri, på ett tidigt stadium skrev du att du ej önskade ett program med plupp o färger, utan så enkelt som möjligt. Thunderbird är inte enkelt om man skall styra allt med klick. Det får komma senare när du lärt dig grunderna.

Kan medge att du fått problem med adressboken genom WLM, men MS vill se vilka du mailar till är orsaken.😃

De går nog bra nu när du kommit så här långt med programmet.

Sindri
2017-12-30 23:14
#26

Jag har inte kommit nånvart med Thunderbird. Det är Outlook jag håller på med nu, kopierar in 260 adresser en och en. Jättekul 🤪

Hoppas på att det sedan går att exportera från Outlook till Thunderbird.

Vad menade du med "men MS vill se vilka du mailar till är orsaken."

Sindri
2017-12-31 00:50
#27

Denna eviga följetong har nog äntligen fått sitt slut nu. Men hur många timmar har jag lagt ned…….

Tänkte jag skulle importera adresser från Outlook till Thunderbird efter att ha lagt in alla som vcf. Men Outlook gick inte att välja - det var gråmarkerat. Däremot Outlook Express - som jag aldrig har haft på den här datorn!!!!!!

I alla fall - jag valde det och döm om min förvåning när ALLA adresser jag nånsin haft kom infarande i Thunderbird! Inklusive mina allra nyaste. Som aldrig varit i Outlook Express.  Fattar ingenting! 🤔

Men nu blir det då bara att sålla lite och göra nya grupper. Sedan skall jag testa Thunderbird på riktigt. Och med adressboken klistrad vid meddelanderutan (#24) blir det nog jättebra.

Annons:
Record
2017-12-31 09:07
#28

Grattis Sindri, hårt arbete ger resultat, men ja vill inte styra för mycket av din adressbok. Förmodar att du haft webbmail, med boken i din domän. skriv in ordet script i sökrutan och med browsern där läsa dina script-filer, får du se.

Vilken ver av Thunderbird har du nu 45.1 / 52. ? och utgår ifrån?

Sindri
2017-12-31 11:41
#29

52.5.2

Nu slipper jag gubbarna, det står namn och mailadress, precis som jag vill ha det. En del är sorterat på förnamn, en del på efternamn, men de tär lätt fixat. Några skall bort och några få ny adress. 
Undrar fortfarande varifrån Thunderbird hämtade adresserna?

Outlook Express har som sagt inte varit i närheten av denna datorn, det är visserligen importerat till WLM via sticka, kanske ligger det och skräpar någonstans på C-disken? Men de adresser som jag lade in i WLM för bara några veckor sedan????

Nåja, man får vara glad för resultatet, men antagligen hade jag kunnat få det utan 24 timmars hårt arbete (och tennsiarmbåge).

Mer användarvänliga program, tack!

Sindri
2017-12-31 12:50
#30

Just det - när jag öppnar ett mail tar det upp hela skärmen, jag vill göra det lite mindre så att man fortfarande ser brevlåda och annan där bakom. Går det?

Och var går jag in och bestämmer hur länge mailen skall ligga kvar på servern?

Jag har av någon anledning tre olika Skickat-mappar med lite olika namn, men antar att det är något jag får ta med mitt mailhotell.

Sindri
2017-12-31 14:08
#31

Äh, men…..det var då själva…………… Vad betyder detta?

Record
2017-12-31 17:26
#32

Hej, det sista felet eller bilden kan ja inte läsa, för liten text. Kan du förstora texten?

Att du fick din adressbok från Outlook Express var ok, Thunderbirds sökfunktion.

Denna har du sedan använt i din domän där du arbetat med webbmail, där även dess adressbok låg, med alla konstiga tecken som strulade till det. Eller låg den i "OneDrive" ?

Linjen som skiljer textrutan och adressrutan åt kan du ställa musen på och då se en dubbelpil, tryck på musens vä-knapp och flytta upp eller ner, efter ditt tycke..

Version 52 kan vara lite fel så här i början, vi får vänta tills nästa år för att fixa detta.

Får övergå till matlagning och Önskar Alla följare och Sindri Gott Nytt År.

Sindri
2017-12-31 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nej, min Outlook Express har bara legat lokalt i min gamla dator.

Veda
2018-01-01 15:54
#34

Nu har jag inte lösningen på hela ditt problem, men jag har för mig att jag, i ett annat sammanhang hade samma problem med kolon/semikolon. Jag gjorde helt enkelt så att jag sparade ner som text, använde funktionen ersätt och bytte till kolon och sedan sparade om det till excel. Men som sagt, det var inte adressbok i outlook men väl en csv-fil.

Annons:
Sindri
2018-01-01 16:31
#35

Ja, själva adresserna har ju löst sig nu på ett helt otippat sätt. Får höra med mitt mailhotell imorgon varför Thunderbird inte vill skicka mail. Det är ju de som rekommenderat det.

Sindri
2018-01-03 10:31
#36

Nu har allt löst sig, adresserna kom ju som sagt in på ett helt otippat sätt och det vara bara att ändra i inställningarna för utgående server så kommer och går mailen precis som de skall.
Tack för allt engagemang! iFokus är verkligen en klippa!

Upp till toppen
Annons: