Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2066 ggr
LovePoppy
2018-01-02 23:10

Acer eller HP?

Hej! :) Ska köpa bärbar dator och står mellan dessa två: https://new.webhallen.com/se/product/272729-Acer-Aspire-Nitro-V15-VN7-572G-544Y-15-6-FHD-i5-6200U-8GB-256GB-SSD-GT-945M-2GB-Win-10 Och https://new.webhallen.com/se/product/276668-HP-Notebook-15-bw028no-15-6-FHD-A12-9720P-8GB-256GB-M-2-SSD-Radeon-530-Win-10 Jag ska använda datorn främst till bilder, word, Excel, Facebook och liknande. Kanske även kolla på film, men mest är bilder. Vilken skulle ni valt? :)

Annons:
[[eskils_]]
2018-01-02 23:18
#1

Jag skulle ha valt HP, tror det märket är bättre. Är dock långt ifrån någon expert.

(Har själv Acer och är inte så nöjd).

Kirnzy
2018-01-02 23:37
#2

Jag skulle valt HP, för att märket är bättre. Jag har haft en del acer laptops och jag gillar de verkligen inte, antagligen de sämsta datorerna jag använt.

Kaj
2018-01-03 08:36
#3

Det jag reagerar mot är att HPn endast har 802.11n och inte 802.11ac
om du kommer köra trådlöst hemma så räkna i så fall med att HPn kommer vara rejält långsammare när du exempelvis strömmar video etc. Kör du direkt med nätverkskabel så är det ingen skillnad utan där kommer det att gå fort som vanligt det är bara den trådlösa kopplingen som är långsammare på HPn (rejält långsammare)

Vad gäller prestanda är det svårt att avgöra eftersom HPn har en AMD quad core jämfört med Acer som kör en Intel 6:e generationens duo processor. Den är relativt gammal och med tanke på att det bara är en Duo skulle jag tro att HPn här presterar bättre. Men för ditt bruk lär det kanske inte spela så himla stor roll. Om du däremot skall jobba med att skapa video filmer eller koda om filmer till olika filmformat eller jobba med bildhantering i ex Photoshop eller liknande så är nog HPn den som presterar klart bäst där.
Desamma om du har för avsikt att spela spel. Där kommer nog HPn klara spel bättre än Acer datorn

Jag har ingen koll på kvalitén av Acer men vet att HP brukar ha stabila grejer.
Men trots allt, om du inte ska hålla på med spel eller avancerad video eller bildbehandling (typ Photoshop) så skulle jag nog gå på Acer. Detta för att den stöder 802.11 ac i trådlös uppkoppling över WIFI. Utan ac teknik kommer du snart tycka din dator är rejält långsam mot Internet oavsett om du tittar på strömmad film eller bara surfar mot webbsidor som har mycket grafik vilket de flesta sidor har idag. Kommer du bara köra med nätverkskabel så har ac tekniken ingen roll för dig men jag antar att du avser att köra trådlöst för annars hade du nog tittat på en billigare stationär dator i stället.

LovePoppy
2018-01-03 11:38
#4

Tack för svar! Betyder jättemycket att ni försöker hjälpa mig i denna djungel av datorer 🤣 Vad tror ni om denna: https://www.dustinhome.se/product/5011028956/250-g6 😀

LovePoppy
2018-01-03 11:38
#5
Kaj
2018-01-03 12:37
#6

Den där HPn har bättre WIFI dvs 802.11 ac teknik så där kommer du bli nöjd. Den har även en intel 7e generationens processor vilket är bland deras senaste (8e generationens är på väg ut nu) så där är även prestanda lite bättre även om det fortfarande är en dubbelkärnig (duo) processor.
Den har inget externt grafikkort utan bara Intels inbyggda Intel Graphics 620. Min erfarenhet av Intels inbyggda grafikkort från och med generation 6 faktiskt och definitivt med generation 7 är att dom räcker mer än väl för att se på film , streama (även 4K filmer kommer flyta på bra) och bildbehandling. Skall man konvertera och koda om filmer så kommer även det funka men det kan ta lite längre tid då man inte kan dra nytta av prestandan i ett externt grafikkort. Skall du spela mer avancerade spel så kan även det vara en begränsning med detta inbyggda grafikkort. 
Ett plus är att den har USB 3.1 (det har även Acer ovan) och Blue Tooth 4.2. Där kommer du få snabbare att ladda filer till och från USB minnen och externa diskar.

Jag tycker den möter upp mot Acer ovan med undantaget av grafikkortet - men det behöver ju inte vara ett problem som sagt.

Annons:
LovePoppy
2018-01-04 04:22
#7

Spel kommer jag inte använda den till direkt, utan är mest bilder, surfing och Word/Excel. Det jag blir tveksam på är att det är en TN. Har läst om de olika och visst borde jag ha en IPS?

Kaj
2018-01-04 09:35
#8

TN eller IPS - där kommer pengarna in i bilden. En IPS kostar helt enkelt mer och ja den ger en bättre bild. men jag skulle säga att om det inte är så att du håller på med just avancerad bild eller filmredigering så bör för dina behov en vanlig TN räcka.
Men det är smak och tycke. Vissa personer som ser på strömmad film på datorn tycker att en TN inte ger en bra bild utan vill ha en IPS medans andra (som jag själv exempelvis) tycker att en TN visst ger tillräckligt bra bild.

IPS ger bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinkel etc men det betyder inte att en TN skärm ger helt kassa färger eller att det är omöjligt att se bilden om man står lite snett framför skärmen.
Och andra sidan är TN oftast mycket snabbare (responstid) vilket gör att det är mindre risk för att filmer hackar sig fram om det är snabba panoreringar.

Här är en bra artikel om olika typer av bildskärmstekniker
http://www.trustedreviews.com/news/ips-vs-tn-vs-va-gaming-performance-colour-explained-2948955

Kaj
2018-01-05 09:06
#10

Tekniskt sett verkar de vara likvärdiga på de flesta delarna.

Personligen har jag ingen bra erfarenhet av Lenovo datorer. Alltid problem med drivrutiner, BIOS, UEFI etc. Beter sig inte sällan konstigt vid uppdateringar etc men det kan ju vara så att jag haft otur där.
Andra här säger ju samma om Acer.
Men jag skulle nog inte oroa mig så mycket. Båda datorerna är nog bra.

Upp till toppen
Annons: