Annons:
Etikettdatorköp
Läst 794 ggr
musculus
2018-01-04 19:47

Uppgradera min PC

Hej! Jag börjar hamna i den sits att min dator behöver uppgradera lite prylar. jag märker främst utav det när jag tittar på mina gopro filmer som jag filmat i 1080p 50fps, bilden blir typ laggig och "hackig", jag har provat olika program men samma resultat. Har försökt läsa mig på vad de olika delarna har för uppgift och egenskaper, men som allt annat som är nytt är det svårt att bestämma vad som funkar bra och inte. 

Intel core i52310 2.9GHz 4kärnor. 

4Gb RAM

nvidia GeForce 560 GTX

Windows home premium 

C disk SSD 52GB

D disk barracuda 3TB

500W nätagg

Datorn är sedan 2012 så den har sina år. Jag tänker mig en lättare uppgradering men ändå hyfsat bra i dagsläge.

8GB i RAM och ett kraftigare grafikkort vore ett lyft men klarar de andra komponterna utav det? Datorn används sällan till spel utan främst till nätsurfing, redigera film, och spotify. Den används inte så ofta heller så jag vill inte lägga ut för mycket pengar på den. 

Något jag har glömt?🤔

Annons:
Zepp
2018-01-04 21:43
#1

Testa med Speccy och kolla vilka komponenter som går varma!

https://www.piriform.com/speccy

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

musculus
2018-01-04 23:42
#2

#1 Intressant program!

 obelastat så ligger CPU runt 35-40C grafikkortet kring 35C och moderkortet 30C 

Belastat: CPU: 60C. Grafikkortet 70-80C och moderkortet 40C

Vet inte vad som är rimligt men jag tror att grafikkortet får jobba en hel del

Zepp
2018-01-05 00:15
#3

Ju rödare stapel ju varmare!

Ju varmare ju mer får komponenten jobba i princip.

Oså kollar du även i aktivitetshanteraren hur belastningen ligger pocentuellt på olika hårdvaror när den laggar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2018-01-05 08:55
#4

Oj att uppgradera den datorn är inget jag skulle rekommendera faktiskt.
Den är End Of Life från Intel. Processorn är av deras generation 2 (som kom 2011 och är EOL - End Of Life). Idag levererar Intel 7e generationens processorer och den 8e generationen är på väg ut i nyare datorer.
Visst kan ett nytt grafikkort göra så att filmer flyter på bättre men ett grafikkort kostar bra med pengar och det är inte ens säkert att ett nytt sådant är kompatibelt med en så gammal processor.
Hur som helst klarar din processor inte av så mycket även om den är 4-kärnig på  upp till 3,2 Ghz. En 7e generationens 2-kärnig med inbyggd grafikkort av idag är säkerligen ett par hundra procent snabbare i ALLT.

Så konklusion: Du kommer antagligen få problem att hitta ett grafikkort med mer kräm i som passar denna dator.
Även om du gör det så räkna med problem efter att du installerat det (olika slag av inkompatibilitet etc)

Spara dom pengarna och köp en ny dator även om det kostar lite mer. Du skriver att du "sällan" spelar spel. Det gör ingen skillnad om du bara spelar en gång per år. Om det skall gå bra att spela även sällan behöver du kanske ett bra grafikkort.
Du skriver även att du redigerar filmer etc. Även här kan ett grafikkort vara av intresse men mer för prestandan. Ex om du vill koda om en 1080p film i H264 på säg 2 timmar till 1080p X265 för att få ner storleken så kommer det ta ett par timmar om du inte har ett bra grafikkort. Men på Intels 6e och 7e generationens inbyggda grafikkort så skulle jag tro att du kan göra det jobbet på säg 3 timmar (det brukar det ta för mig och jag har en 6e generationens processor (I5) med Intels inbyggda grafikkort)
Med Intels inbyggda grafikkort kommer du INTE få några problem med att titta på filmerna oavsett om det är H264 eller X265 och ända upp till 60fps och 4K. Det flyter på utan laggning. Jag kör som sagt själv så hemma utan problem även för de mest krävande filmerna med många snabba panoreringar. Och upplösning, färgåtergivning med mera är utan anmärkning. Så klart skulle det bli bättre med ett externt grafikkort men för mina behov (som verkar vara lite som dina) så är det inte värt pengarna.

För dina behov bör en dator i prisklassen 4-6 tusen räcka bra. Beror lite på på om du vill ha en bärbara eller en stationär.
Vilket generation processor ser du på modellbeteckningen
I5-Nxxxx = en I5a. N anger generationen och xxxx anger modellen
Så för din dator i5 2310 2 så är det alltså en I5a 2a generationen med modell 310 2

Läs mer om Intels processorer på deras hemsida. Här ser du vad de klarar och vad prestandan är

PS det finns ju inte bara Intel utan även AMD mfl att titta på men jag har bara positiva erfarenheter av intels processorer så det är dessa jag rekommenderar här men det är så klart min preferens.

musculus
2018-01-05 10:59
#5

Tack Kaj för ett bra och lättläst inlägg!🙂

Nu förstår jag lite mer. Man ska kanske lägga mest krut i en ny processor och sedan mindre i grafikkort och RAM minne? 

Angående SSD, har fått tag på ytterligare information, jag har ett Corsair SSD Nova series 2 60GB.  Antagligen gammalt men hur stor roll i burken vet jag inte. 

 Har kikat runt och kommit fram till att en i7 är mest lämplig om jag ska hålla på med redigering och diverse. tänker mig en 7e generation vore lämplig. därefter kan man köpa till ett grafikkort i den mindre prisklassen. 

Mainboard MSI H61MU-35.  Hur skulle den funka ihop med en 7e generationens Intel processor?

Jag vill helst behålla mitt stationära datorchassi  (Cooler Master Elite 430 Black) om möjligt.

papa-bear
2018-01-05 13:03
#6

vad är det för något i speccy exe:t som nod32 inte gillar?

win32/bundled.toolbar.google.d

ok, man blir kidnappad av annonser, verkar det som, typiskt cnet-crap som följer med gratisversioner.

Annons:
Zepp
2018-01-06 13:53
#7

Vet inte.. men man bör hämta från tillverkarens egen sida!

Sen så brukar man hur som helst bli hänvisad till någon annan för nedladdning.. de är då mest troligt säkrare utan Bundling?

Googlar man random så får man upp flera olika siter som är villiga att låta dig hämta hem programmet du vill ha?

Tillverkaren är mest intresserad av att du laddar ner deras program.. eventuellt köper en fullversion, och jag misstänker att de inte hänvisar till siter som bundlar övrigt skräp, det är dåligt för tillverkarens affärsmöjligheter?

Oså på det.. vid instalation så får man som regel en hel del erbjudanden om andra bra programvaror.. typ olika bars, de skall man bara kryzza ur.

Dvs finns nog någon överenskommelse mellan tillverkaren och nedladdningssiten om vad de får lägga med och vilka erbjudanden de får bundla?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2018-01-06 21:05
#8

jo men, jag gick ju vida länken som du la in till piriform, och där får man välja 2 olika nedladdningsställen om man vill prova gratisversionen, dels filehippo och piriform, men bägge hade det där i sig, så jag vet inte om nod32 är överkänsligt när det kommer till toolbar bundles.

Zepp
2018-01-07 13:30
#9

Dels kan det vara NOD som är extra känsligt.. men kanske oxå någon bugg som den reagerat på?

Fick backdoor varningen en gång på Ccleaner.. och det var då själva nedladdningsfilen/instalationsprogramet som jag inte tagit bort.

Och om jag inte har helt fel.. så ingår i nedladdningsfilen någon form av bar, som jag alltid kryzzar ur, vid instalation!

Såå.. jag kan personligen gå i god för Piriforms programvaror.. det lilla jag vet.

Iallafall så reagerade F-secur på själva instalationsprogramet.. inte på Speccy eller Ccleaner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-01-07 18:01
#10

NOD detekterar för både potentiell oönskade program och potentiellt osäkra program, därav så blockar det tex Ccleaner. Man kan om man vill stänga av dessa funktioner i NOD32 eller temporärt inaktivera NOD32 när man laddar ned, men sen aktivera NOD32 före installationen.

Zepp
2018-01-07 18:15
#11

Jag tror.. inte med erfarenhet av NOD32 men av andra antivirusprogram att man kan vitlista vissa  program som får lov att köras!

Dvs Piriforms program.. gäller även andra program som man hämtat hem är som regel avsedda att dels kika på systemet, dels mickla med  detta!

Och jag fick f*ckin godkänna att F-Secur får tillgång till mina olika delar av min nyköpta Smartphone!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2018-01-08 08:50
#12

#5
Jag är ingen hejare på att bygga datorer så har lite svårt att avgöra ifall detta funkar men troligen.

Har du funderat på en intel NUC dator kanske. Då får du visserligen byta ut ditt chassi men en NUC dator är liten typ 15 cm x 15 cm x 5 cm
Intel NUC finns dels färdigkonfigurerade med minne, disk, operativsystem och allt men du kan även köpa den som ett skal där enbart Intels processor (inklusive integrerat grafikkort och ljudkort) och sedan själv köpa till RAM minne, Disk, ev. externt grafikkort operativsystem etc. Allt vad du vill ha.

Jag kör en Intel NUC av 6e generationens I5 och den går som tåget  utan problem. La bara till 8 GIG RAM och en 120 Gig SSD samt Windows 10 och sedan var det bara att köra. Grafik och ljud är mycket bra.
Köper man en Intel NUC idag med säg I7 och 7e generationens  processor lär du inte bli missnöjd.

Kaj
2018-01-09 08:17
#13

Och nu till våren kommer Intels nya NUC baserat på 8e generationens processor och med  Radeon Vega externt grafikkort

Den lär gå på ca 7 000 kr (sedan får man lägga till för Operativsystem, disk och minne. Så lite dyrt blir det men ett riktigt kraftpaket som är mindre än ett mjölkpaket.

https://www.anandtech.com/show/12226/intels-hades-canyon-nucs-with-radeon-graphics-are-official-799999-shipping-in-spring-2018

Annons:
papa-bear
2018-01-09 10:50
#14

#13 finns det adaptrar så att man kan behålla skärmen som bara har vga och dvi-anslutning? eller bör man skaffa en skärm med hdmi eller displayport för att kunna använda grafiken fullt ut?

Kaj
2018-01-09 11:02
#15

Det finns adaptrar mellan VGA/DVI och HDMI men du kommer sumpa upplösning.
För maximal upplösning bör du ha en extern skärm som stödjer Display port (DP) eller HDMI.
Sedan skall ju  skärmen ha en hyfsad upplösning också så klart för att dra nytta av grafiken. Minst 1080p (1920x1080) skulle jag rekommendera i så fall.
Till och med högre idag för 1080p börjar bli lite gammalt.

papa-bear
2018-01-09 11:07
#16

thank you, då vet jag, vinna på lotto nästa då för att slanta upp för det här. 🥵 och där vinner jag typ 22 kr halvåret.😟

Upp till toppen
Annons: