Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1040 ggr
[AnimeV4]
2018-01-09 10:30

Bra extern hårddisk

För flera år sen köpte jag en Seagate Backup Plus, men den är inte speciellt bra att använda då bilder blivit förstörda i den och så har den glapp efter ofrivillig misshandel i form av misstänkt trampolycka.

Önskvärda egenskaper för ny hårddisk:

  • +1 TB

  • Gärna ett annat jack än USB 3.0

  • Max 600 kr om möjligt

  • Gärna ifrån en svensk sida eller i butik

Annons:
papa-bear
2018-01-09 11:18
#1

har du tur hittar du en 2.5" för under 600 kr, men då är de nersatta i pris, i övrigt så startar de prismässigt, på dustin i alla fall, på 750 kr för 3.5".

Kaj
2018-01-09 11:29
#2

Du får nog speca lite mer vad du vill ha.
Om du vill ha en disk som bättre kan garantera att filer inte blir förstörda så kan du glömma 600 kr - du måste då upp i pris.
Vad menar du med annat jack än USB 3.0? menar du SATA (finns som extern SATA) eller menar du USB 3.1 eller senare eller menar du Thunderbolt eller Firewire eller något annat?
Driftsäkra diskar är oftast via SATA. Vilket normalt är diskar som skall byggas in men man kan idag köpa en sådan och sedan en Extern docka som kopplas till USB. Man sätter in disken i dockan och behöver då inte öppna datorn utan disken blir som en extern hårddisk
Vill du ha en 2,5 tums eller en 3,5 tums?
2,5 är mer portabla men kan vara känsligare än 3,5 tums (som även har större kapacitet - typiskt mellan 3 - 8 Terabyte)

Vad gäller kvalitet på sådana diskar så kan du ex ta och jämföra Western digitals serier. Dom har olika diskar för olika ändamål som dom namnger efter färg som talar om vad diskarna är avsedda för (se nedan från billigaste till dyraste)
Green/Blue
Everyday use (7200 rpm) - Green kan ibland ha 5400 rpm vilket ger mycket sämre prestanda

Black
Maximum performance (7200 rpm) 5 year high availability

Red
NAS - samma som NAS men bättre skydd mot förlust av data och tystare

Är det en renodlat extern hårddisk så får du räkna med att kvalitén inte är lika bra men idag är de oftast OK och bör klara minst ett par år med frekvens läsning och skrivning till diskarna.

Netonnet har externa 2,5 tums diskar här att jämföra med (obs det är inget chassi du skall ha för dom innehåller inga diskar i listan)

Sedan har du utländska siter som banggood.com, alibaba.com, wish.com mfl.
Då kommer du ner i pris men får oftast hålla tillgodo med kinesiska märken och det kan vara svårt att avgöra kvalitet.

[AnimeV4]
2018-01-09 11:42
#3

Jag är helt körd på tekniska grejor och känner mig jättekorkad. Rena grekiskan😐Dock så ska jag främst ha anime på den här hårddisken, så det är inga livsviktiga saker såsom bilderna som blev förstörda.. Kanske blir en likadan ändå och så får jag spara till en ordentlig att ha bilder och viktiga saker på..😕

Tack för svar iallafall!

Kaj
2018-01-09 12:49
#4

Då föreslår jag att du följer länken till Netonnet ovan. Den ger dig deras externa hårddiskar med 2,5 tums vilket nog är vad du vill ha. Där är det bara att plugga in i USB uttaget i datorn och köra. Där kan du även hitta modeller runt 600 kr.
Du kan sedan jämföra på prisjakt om det finns billigare någonstans.

[AnimeV4]
2018-01-09 13:01
#5

Ska kika! Tack!

papa-bear
2018-01-09 15:19
#6

vad hände med "kassettskatten", det skulle ju bli så dyrt när den höjdes. sedan vart pengarna som copyswede drog in tog vägen, är det någon som vet det?

Annons:
Kaj
2018-01-10 12:53
#7

#6

Såvitt jag vet så är det skatt på alla usbminnen och hårddiskar som vi köper men det är inbakat i priset (baserat på antal gigabyte)

Dessa pengar går till upphovsrättsinnehavare.
Men i vanlig ordning - först krävde dom det. När dom sedan fick det så vill dom så klart ha mer - nu är det så att säga "bortglömt" att dom redan får ersättning på detta sätt. Trots det vill dom spärra så man inte ska kunna skapa kopior av köpt material (annat än på egna media) ex genom DRM skydd etc
Ex skyddet på DVD skivor (som folk ju knäckte på en grisblink) och sedan det mer svårknäckta skyddet på BlueRay skivor som är hårdkodat. Men även där lyckades man knäcka det och göra det mjukvarubaserat. Därför finns det rip program i dag som kan rippa skyddade blueray skivor men det kräver att man tar hem en sådan rip programvara (bygger oftast på att man har dll filer för detta till sin programvara - ex VLC -VIDEO LAN. Dllerna heter libblueray och libaacs)

papa-bear
2018-01-10 13:29
#8

jag reagerade bara på att det inte är så dyrt att köpa en extern disk som det menades på när avgiften höjdes, tror tom att den jag har, 1 tb, var dyrare än de som har större lagringsmängd nu.

[AnimeV4]
2018-01-11 04:58
#9

Får liv i min hårddisk med lite strul med att lägga den rätt i förhållande till sladden, så det funkar ju om man ska föra över en del filer till en annan dator, vilket gäller i mitt fall.

Det är en buckla precis ovanför jacket och jag tror att det på något vis skedde en omedveten trampolycka för att orsaka detta..🤐

Vad ligger dock en bra extern hårddisk på? Jag antar att det aldrig finns garanti vad gäller att filer inte blir korrupta, men vad ligger en BRA hårddisk på om man vill vara säker på att ha sina viktiga bilder osvosv säkra där?

Och jag minns inte om jag har gjort en tråd om korrupta filer här, men är det hårddiskens fel om det sker? Om man bortser ifrån ofrivillig misshandel😛

Kaj
2018-01-11 08:42
#10

Vill du vara riktigt säker så är det diskar som klarar av NAS och RAID (finns flera varianter beroende på vad man vill ha). Litet exempel hur dessa kan fungera. Du köper en 1 TB disk RAID. Egentligen är det 2 stycken diskar om 1 TB vardera men ser för dig ut som om det är en disk om 1 TB. Varje gång du skriver till disken så sker skrivning till båda diskarna utan att du märker något. För dig ser det ut som om du har en disk på 1 TB bara. Sedan sker interna kontroller på disken att data är korrekt och om ett fel uppstår korrigeras det så att den felande diskens data skrivs om med den rätta diskens data. På så sätt har RAID diskarna ett säkerhetssystem så att det nästan i alla fall finns korrekt data på någon av diskarna och för dig som användare är det transparent dvs du ser bara att du har en disk och datat är alltid korrekt (i teorin kan ju båda fela så klart).
Det finns RAID diskkonfigurationer med 4 diskar också för att göra det hela ännu säkrare.

Men RAID kostar så klart eftersom det ju är dubbla diskar du köper samt att de är monterade i en RAID låda. Så räkna med många tusenlappar.

https://www.netonnet.se/Search?query=raid

Men normalt skall en vanlig extern USB hårddisk idag klara av många 100 000:tals läs och skrivningar så det bör inte bara ett problem att köpa Terabyte diskar för runt tusenlappen.
Se till att köra Windows diskkontroll på diskarna då och då. Dessa rapporterar om det finns fel och korrigerar genom att ta blocka dessa delar på disken för nya filer. Börjar man få många sådana fel (säg efter att disken är 3-5 år gammal eller så) kan det då vara bra att köpa en hy disk och lägga över allt på.

Sist om du vill vara säker så har du ju även molntjänster. Då lagrar du dina filer direkt i molnet hos någon leverantör som garanterar att filerna inte försvinner eller blir korrupta (dom kör med RAID system och en jävla massa kontroller)
De flesta sådana har ett begränsat utrymme gratis åt dig och vill du ha mer får du betala.
Exempelvis har Microsoft OneDrive detta. Om du köper en OFFICE 365 licens som kostar ca 650 kr per år så får du HELA Microsofts Office paket med Word, Excel, PowerPoint, Outlook med mera (alltid senaste version och automatiska uppdateringar) samt även OneDrive med 1 TB data.
Kör du Windows 10 så kommer u ha OneDrive kopplat direkt i din utforskare. Så du lägger in dina filer i din OneDrive genom utforskaren. Där kan du även strukturera dina filer i mappar precis som om de låg lokalt på din dator.
Du behöver då aldrig logga in på OneDrive manuellet utan du når dina filer direkt från din dator precis som om det är vanliga mappar som ligger på din hårddisk.
Om du inte har tillgång til din dator så kan du ändå nå dina filer på OneDrive genom att logga in på ditt Microsoft konto (som du antingen har eller skapar om du köper en Office365 licens) från vilken dator som helst - https://live.com

Det finns så klart andra molntjänster än Microsofts såsom dropbox mfl.

[AnimeV4]
2018-01-11 10:40
#11

Det ser fortfarande ut att vara grekiska i mina ögon, dessvärre.. men då är det alltså flera tusen för även den simplaste RAIDen?

Jag har kollat min hårddisk flera gånger och den har aldrig haft något problem när jag har felsökt. Det står alltid att den funkar korrekt.

Hur lättåtkomliga blir filerna för en tredjepart om man lägger dem i en molntjänst?

Datorn har Windows 8 och är inte min. Har även verkligen 0 användning eller pengar för OFFICE 365 heller för den delen.

Vissa lägger bilder på en vanlig CD-skiva.. Funkar det OK?

papa-bear
2018-01-11 11:07
#12

åtkomligheten ligger i styrkan i lösenordet, sedan om du menar att du vill dela ut grejerna till någon arbetskamrat/annan individ vid en annan dator, så handlar det väl om att den personen kan logga in på tjänsten med dina uppgifter, det är samma sak för dig, du gör något hemma, lägger upp det i molnet, och istället för att ha något usb-minne som du kan tappa på vägen, loggar in på platsen du är på away from home, och kommer åt grejerna.

cd-skiva, visst fungerar det, om du förvarar skivan så att den inte blir repad eller spegelskiktet blir skadat eller avskrapat. skillnaden i hembränt och fabrikspressat ligger i att du bränner på utsidan, du ser spåren om du tittar på den, medan en köpt film eller musikskiva pressas på insidan, och tål mer stryk.

Kaj
2018-01-11 13:09
#13

Säkerheten i en molntjänst (som sagt det finns flera än Microsoft och de kostar olika) är säker. Det är just molntjänstleverantörernas styrka att de garanterar att de är privat för dig och garanterar att ingen dataförlust kommer ske.

Men för din del - att spara t ex bilder etc. Om du inte har råd med en molntjänst som kostar en slant varje år så skulle jag lätt gå på en vanlig extern USB hårddisk av något märke (glöm RAID här). Dessa är tillräckligt säkra idag för att kalra 100 000:tals läs och skrivningar som jag sa. Men visst man kan ju alltid ha otur med ett måndags ex. Därför är det bra att köra diskkollen på dom med jämna mellanrum och när dom börjar komma till att få en massa fel och kanske är på väg att lägga av så köper man en ny disk då och lägger över på den och börjar som sagt om livscykeln.
Sedan kan man ju med en extern disk ha oturen som just du haft att man tappar den i golvet, råkar trampa på den eller så. Det finns inget skydd för sådant så klart

Välj bland dessa så går det nog bra
https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/harddisk-25-tum?page=1&filter=69455189&sortOrder=10&sortBy=1

Att bränna till CD skivor - njae - CD eller DVD skivor har inte så lång livscykel som man kan tro. Det beror även på vilken brännare du har till din dator - billig så kan det bli sämre kvalitet.
Men typ 10 år bör nog en CD/DVD hålla men mer än så skulle jag inte garantera.
För många år (ca 10) sedan brände jag en massa musik CDn och inga av dom fungerar idag utan de bara hackar om de ens kommer igång någon musik på dom

Annons:
Kaj
2018-01-11 13:14
#14

Du har ju även alternativet USB minne av typ modell större. Dom har inga rörliga delar som en extern hårddisk har. Det är oftast de rörliga delarna som gör att disken går sönder med tiden (en snurrande disk inuti, ett läshuvud som skall röra sig fram och tillbaka över disken.
På ett USB minne har du inte det utan all läsning sker mot ett fast kretskort.
USB minnen är såklart dyrare och de största är typ på 128 GIG idag så det blir ju många sådana för att nå upp till en Terbyte

Sedan har du även SSD diskar. Dessa har precis som USB minnen inga rörliga delar utan läs och skriv sker direkt mot minneskretskortet.
Men SSD diskar är rejält dyra idag (finns i modeller som externa diskar över USB, inbyggda diskar i en dator, inbyggda diskar i en bärbardator (M2 diskar)

Är ekonomi viktigt för dig vilket jag förstod så glöm SSD disk och förmodligen USB minnen. men du kanske kan köpa något USB minne och spara de viktigaste till. Men som sagt jag tror en vanlig extern disk räcker bra för dig

[VSK]
2018-01-12 00:06
#15

Har svagt minne av att man inte skall köra NAS-HDD i raid ö.h.t (gäller antagligen inte raid1)

De är inte gjorde för det och kommer garanterat att haverera. 

HDD = grammofonskiva

Upp till toppen
Annons: