Annons:
Etikettövrigt
Läst 823 ggr
[SonjaG]
1/12/18, 2:29 PM

Röda underskrykningar

När jag skriver på min dator så blir nästan varje ord understuket med rött. Även på denna sida. Det uppstod för 4-5 dar sen, innan dess har det aldrig hänt.

Jag har varit inne o kollat om språkinställning o dyl men inte hittat ngt som kan vara fel, enligt vad jag förstår. Kan nån hjälpa mej med tips att få bort det?

Annons:
Carmarino
1/12/18, 2:43 PM
#1

Det har med stavningskontrollen att göra. Har själv samma problem här på iFokus, för jag har inte hittat var man stänger av stavningskontrollen generellt. (Har dock inte letat så jättemycket.)

I Office får man leta upp inställningarna för stavning och stänga av automatisk stavningskontroll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
1/12/18, 3:10 PM
#2

Åh är det så? Då får vi hoppas att ngn hör av sej ang var denna kontroll finns!

annia1
1/12/18, 3:22 PM
#3

Ni skriver inte vilken webbläsare det gäller. För det är i den egna webbläsaren man får titta.

I chrome så kan man högerklicka vart som helst i skrivrutan och då får man upp en liten popup. Välj stavningskontroll där och titta vilket språk det står på som jag förstår så ska de två svenska vara iklickade. Går som jag förstår det även att där stänga av stavningskontrollen helt. Man kan om man vill i rutan välja att gå in på språkinställningar och där gå på stavningskontroll och  kika vad som är påslaget där.

I Internet explorer 11 så högerklicka på ett rödmarkerat ord och välj språk i rutan där ska man då se att det står svenska (sverige). Men man kan även kontrollera genom att i rutan välja hantera inställningar. Där till vänster så ser man stavningskontroll och sen får man kika till höger att det står svenska sverige. Vill man inte ha stavningskontroll där så får man klicka ur rutan som finns lite längre ner. Aktivera stavningkontroll.

Om ni har edge så vet jag inte, men man borde kunna få fram stavningskontrollen med ett av alternativen.

.

Carmarino
1/12/18, 3:40 PM
#4

Har inget alternativ som bara heter språk, och inget alternativ Hantera inställningar. De enda alternativ som finns är dessa:

Lägg till i ordlista
Ignorera
Hantera språk…

Väljer jag då hantera språk så kommer jag till Ändra språkinställningarna, men det finns ingen ruta Aktivera stavningskontroll där.

Till vänster står följande:
Kontrollpanelen - Startsida
Avancerade inställningar
Ändra datum-, tids- eller talformat

Teckensnitt
Plats

Under Alternativ för Svenska finns följande:
Visningsspråk för Windows
Aktiverat
Inmatningsmetod
Svensk          Förhandsgranska
Lägg till en inmatningsmetod
Handskrift
Anpassa handskriftsinställning

Inget av dessa innehåller något alternativ för att avaktivera stavningskontrollen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/12/18, 3:45 PM
#5

Däremot hittade jag en annan variant nu när jag testade:

Öppna Inställningar och välj Enheter. I vänsterspalten finns alternativet Inmatning. Där kan man avmarkera om man vill att felstavade ord rättas automatiskt och om felstavade ord ska markeras. När man ändrat där så måste man stänga ner webbläsaren. Därefter ska man slippa de röda understrykningar. Det funkade för mig åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
1/12/18, 4:16 PM
#6

Tack så mycket, det funkade det annia1 skrev. Utmärkt. ❤️

Annons:
annia1
1/12/18, 5:43 PM
#7

När i stort sett alla ord är rödmarkerade så brukar det vara att man har fel språk iklickat nånstans. Så det gäller ju att hitta vart det är fel. 

Carmarino det verkar som du har edge för det där känner jag inte alls igen och jag har inte edge så kan inte kolla.
Eller så beror det på att det ser annorlunda hos dig att du har win 10 och den har inte jag utan win 7. Men tycker att IE 11 ska visa lika.

.

Carmarino
1/12/18, 6:05 PM
#8

Nej, jag har inte Edge. Kör oftast IE 11 men ibland Chrome. Edge använder jag aldrig. Det stämmer att jag har win10, och där finns det mesta under Inställningar. Lite konstigt dock att IE 11 är annorlunda. Som du skriver så borde de ju vara likadana.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
1/13/18, 12:56 AM
#9

Jag har kollat på min win 7 för att se om jag kan hitta det du tagit upp, men det mesta hittar jag inte. 

Jag har ett svagt minne av att i win 10 kan man välja mellan vanligt skrivbord och nåt annat, som jag inte kommer ihåg vad det kallas. Och gissar då att dom har app-anpassat IE 11 därför som det ser annorlunda ut.

Men jag tycker att det borde finnas så det går att kontrollera ordentligt att man har rätt språk på stavningskontrollen för det är som jag sa oftast fel språk nånstans när man har många rödmarkeringar.

.

Kaj
1/15/18, 8:49 AM
#10

I Chrome går du till inställningar
Välj sedan avancerat längst ner
Lite längre ner där har du nu Stavningskontroll under rubriken Språk
Här kan du lägga till ett eller flera språk som skall användas vid stavningskontroll

Internet explorer gå till Internetalternativ
På fliken Allmänt har du en knapp längst ner som heter Språk
Där kan du sedan välja språkinställningar som tar dig till kontrollpanelen i Win 10
Här kan du nu ställa in olika alternativ för språkkontroll

Carmarino
1/15/18, 12:07 PM
#11

#10 Man kommer till samma inställningar i IE om man högerklickar på det markerade ordet och väljer "Hantera språk…" (se #4).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: