Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4053 ggr
Martin
2018-01-28 21:34

Problem med högtalarkonfig / ljudenhet (PC/Win10)

Ett par högtalare som jag haft i massa år gick till de sälla jaktmarkerna för ett tag sedan. När jag sedan vid ett tillfälle skulle lyssna med hörlurar i hörlursuttaget på framsidan (de förra högtalarna satt på en 3,5mm på baksidan) så gick inte det. Jag tänkte inte mkt mer på det utan tänkte att det krävdes att något var inkopplat på baksidan för att de skulle funka.

Köpte idag ett par enkla högtalare (Logitech Z120) som drivs av USB (ström) och kopplas till 3,5mm-uttaget bak (ljud).

Har ett rött kryss över ljudikonen nere till höger som konstaterar "det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad".

Tycker själv inte att installationen är allt för svår. En usb-port och en 3,5mm-uttag. Lampan lyser på högtalarna och de har sprakat lite när jag satte i kontakten så någon form av kontakt finns ju.

Medföljde inga specifika drivrutioner till dem.

Min tanke är om det kan vara en krock i drivrutiner (som förvisso då skall ha uppstått innan eftersom att jag haft krysset sedan jag slängde de förra högtalarna)? Finns det någon standard win-ljud-drivrutin man kan testa att installera?

Har Real Tek Audio Driver (manager) installerat, hittar inte högtalarna där. 

Högerklickar jag och väljer uppspelningsenheter så finns "Högtalare" med grön bock och "Realtek digital output". Där verkar inte vara något. 

Vid högerklick på ljudikonen så står överst "Högtalarkonfiguration: "UNKNOWN""

Så….vad missar jag och hur löses detta. Förslag mottaget tacksamt. Tack på förhand.

mvh Martin

Annons:
Kaj
2018-01-29 08:19
#1

Mest troligt är att datorn är inställd på att gå mot de gamla högtalarna och dom finns ju inte längre.

Skriv ljud i sökrutan och starta appen
På fliken Uppspelning välj ett av alternativen tills du får ljud via 3,5 pluggen till dina nya högtalare alternativt hörlurar beroende på vad du pluggat in i ditt 3,5 mm uttag

Martin
2018-01-29 20:16
#2

Jo fast problemet är ju att jag inte hittar mina nya högtalare någonstans där. 

De funkar dock för testat dem med min iphone så det är inte fel på högtalarna.

mvh Martin

Kaj
2018-01-30 08:42
#3

Om du använder Windows inbyggda drivrutiner skall det funka att välja någon av alternativen där men endast om de nya högtalarna är kompatibla med Windows egna drivrutiner. Får du inget ljud i högtalarna oavsett vad du väljer så måste du således hämta hem drivrutinerna från Logitech eller från Realtek beroende på var felet uppkommer.
Men att du inte skulle få ut något ljud överhuvudtaget via en 3,5 mm plug verkar otroligt för den är standard. Ljudet kanske inte blir perfekt eller lika bra som om du går direkt från ljudkortet men funka borde det.

Kaj
2018-01-30 08:47
#4

Jag tror inte du kommer se dina högtalare i Windows ljudikon för du gör ingen installation av Logitech Z120. Dessa högtalare agerar bara som en vanlig hörlur men funka bör det

Record
2018-01-30 13:44
#5

När det hela fungerar på iPhone, kan det vara att du har fel 3,5mm plugg för att passa i din dator.Titta på kabeln att dess plugg har 3 sektioner och inte 4st, vilket Apple har (4st). Högtalarnas strömförsörjning sköter din USB anslutning om tror ja.

Martin
2018-01-30 21:29
#6

#3 Logitech har inga drivrutiner för den här, det är väl helt enkelt en för enkel högtalare så att säga. Har försökt med Realtek's också, utan framgång.

#4 Jo, så bör det vara. Funkar gör det dock inte.

#5 Tack, bifogar bild enligt nedan. Uppfattar det som 3 sektioner? Eller är de två olika nivåerna i den yttersta delen (utanför yttersta gröna) att betrakta som dubbla sektioner, alltså 4 sektioner?

mvh Martin

Annons:
Martin
2018-01-30 21:40
#7

Har även testat att klicka på det röda krysset över högtalarsymbolen (håller man musen över säger den "Det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad".

Efter en stunds felsökning får man nedanstående felmeddelande.

Vad det innebär vet jag inte riktigt men det innebär att felsökningen inte går att göra klar.

Funderar på om ljudkortet gett upp? Fronthörlursuttag som funkat bra tidigare (mina tidigare högtalare var också kopplade till 3,5-mm på baksidan) fungerar inte heller. Borde de inte göra det även utan högtalare inkopplade?

mvh Martin

Record
2018-01-30 22:48
#8

Bilden visar en korrekt kontakt passande, line out på din dator, avsedd att driva en förstärkare i dina högtalare. Prova med att sätta ett finger på den sektionen ytterst och även nästa, vilken gör att du får ett brummande ljud i högtalarna. =de är hela. Är det samma kontakt i båda ändarna på 3,5 mm kabeln?

"Line out" är den utgången på datorn vilken är en grön ring på. Har du någon annan högohmig hörlur du kan testa med att det finns ljud i utgången? Uttaget i fronten skall vara kopplad inne i datorn på kontakt på moderbordet.

Kaj
2018-01-31 08:49
#9

Det röda krysset säger ju att något är fel på din dator som gör att den inte konfigurerar ljudet korrekt.

Antar att du prövat högtalarna på en annan enhet - ex på din mobiltelefon så du vet att du får ljud ur högtalarna där.
Pröva även att plugga in ett par hörlurar i 3,5 mm i datorn. Skulle tro att du då inte heller får något ljud till dessa.

Kom ihåg att då du startar ljudkonfigurationen (skriv ljud i sökfältet) så är det hörlursikonen du skall använda (högtalare/hörlurar) och ingen högtalare. Dessa högtalare är bara en en hörlur fast med externa högtalare istället för öronproppar (därav 3,5 mm anslutningen)

Vad får du för svar om du kör Windows programmet DxDiag.exe?
Där kommer en analys göras av din dators komponenter (bl a ljudet)

Pröva att ominstallera ljuddrivrutinera och konfigureringen i Windows.
Bra vägledning här (skippa dock deras Driver Easy utility - den behöver du inte)
https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-windows-10-no-sound-issue/

Lite från Microsoft här
https://support.microsoft.com/en-us/help/4026994/windows-fix-sound-problems

Här är även lite hjälp av en som har samma problem som du (se första svaret på förslag)
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/cdcc1d66-8c08-49e3-9022-38e821e4e7ad/no-audio-output-device-is-installed-windows-10?forum=win10itprohardware

Martin
2018-01-31 19:53
#10

Japp, funkar med min iphone till högtalarna.

Tack för tips på förslag på åtgärder, börjar beta av dem så ser vi. Återkommer!

mvh Martin

Martin
2018-01-31 20:02
#11

#8 Har bara kontakt i ena sidan av högtalarna, den andra är inbyggd i ena högtalaren.

Men de funkar som sagt kopplade till en iphone och strömmen via usb från datorn.

Sitter i line-out, testade nu även hörlursingång på framsidan men samma resultat.

mvh Martin

Martin
2018-01-31 21:00
#12

Dxdiag:

* Problem att samla information om extraljud

I övrigt inga problem alls enligt vad den säger.

mvh Martin

Record
2018-01-31 22:34
#13

Du kan nog finna felet i din dator tror ja, kolla vad volymen står på i högtalarsymbolen ner i högersidan , aktivitetsf. Kanske är den avstängd där ? Har du någon typ av mixerprogram dessutom, så kolla detta med inställningar.

Annons:
Kaj
2018-02-01 08:35
#14

Är nog inte problem med ljudvolymen eftersom det finns ett rött kryss vid ljudkonfigureringen. Jag skulle satsa på att avinstallera ljud-drivrutinerna helt och hållet i datorn (de funkar ju ändå inte nu) och sedan göra en ny installation så att man sparkar på Windows att konfigurera ljud helt från början.

Ladda ner de senaste drivrutinerna från leverantörens hemsida som gäller för ditt ljudkort på din dator och lägg dom på ett ställe på din dator
Följ sedan denna video instruktion
https://www.youtube.com/watch?v=z7FKDzWh_Ow

PS de flesta leverantörer har idag även utilities som automatiskt uppdaterar alla drivrutiner (inkl audio). Men då behöver vi eta vilken dator-modell du har för att veta vilken utility du skall köra på datorn.

Men har du bara problem med ljudet bör förslaget och länken ovan hjälpa.

Martin
2018-02-04 22:02
#15

Tack #14 har testat det också utan resultat.

Tror mer och mer på hårdvaruproblem.

Drivisarna funkar fint enligt datorn.

Slog mig idag när jag funderade när vi använde ljud senast….;
I början på januari hade vi ett rejält strömavbrott i huset orsakat av en ljusstake som havererade och kortslöt hela huset. Den satt i samma förgreningsdosa som datorn. Datorn i övrigt klarade sig bra, och allt annat i huset klarade sig också bra efter att ha återställt huvudströmbrytaren.

Känns osannolikt att bara ljudkortet skulle tagit skada, och inte resten av datorn. Men jag kan inte erinra mig att vi använt ljud efter det, å andra sidan kan jag inte heller utesluta det.

mvh Martin

Record
2018-02-05 10:07
#17

Var dina tidigare högtalare anslutna till samma dosa? Kan misstänka att det vid överslaget har gått en hög ström genom skyddsjorden till "Line out", då är det nog dags att söka där felet ligger. Sitter Line out i moderbordet eller ett separat ljudkort?

Martin
2018-04-23 23:00
#18

#17 Sitter i moderkortet.

Problemet "löst" med Asus U3, usb-ljudkort. Den i en usb-port och högtalarna till den så rinner ljudet igen.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/ljudkort/asus-xonar-u3-usb-ljudkort-p61744

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: