Annons:
Etikettwindows
Läst 3284 ggr
kattöga
2/5/18, 9:11 AM

Rensa systemfiler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag kan använda datorn men kan ingenting om det "tekniska"….

Igår spenderade jag lång tid med att rensa i min laptop (Lenovo Yoga 710) + gjorde en diskrensning, eftersom  jag behöver mer utrymme. Lyckades frigöra 20-25 GB.

Idag körde Windows igång en uppdatering/uppgradering (?) som tog evigheter (½-1 tim), datorn startades om många ggr vid konfigureringen. Och, självklart stal uppdateringen en massa utrymme, så jag har mindre utrymme i datorn nu jämfört med vad jag hade igår innan jag rensat… 😡

Jag jobbar med tunga filer o program (InDesign, Photoshop m m) så jag är i stort behov av utrymme. (Datorns kapacitet, endast 117 GB.)

Vågar jag ta bort allt detta som syns under Rensa Systemfiler? Eller ska jag vara försiktig med att rensa här?

Tacksam för hjälp!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Record
2/5/18, 10:13 AM
#1

Du gick nog förbi din tekniska kunskap, men låt du Windows uppgradera, men inte i evighet, kanske du klarar det, med ett utbyte/tillägg  av H-disk. 👍

Kaj
2/5/18, 10:30 AM
#2

Uppgraderingen du fick var bra.
Skulle tro att du nu har Windows version 1709 (skriv Winver i sökrutan så ser du vilken version du har)

När det sker en sådan uppgradering av Windows så sparar Windows alltid en kopia av den förra version  i en katalog som heter Windows.old så man kan backa tillbaka ifall något skulle bli helt fel med nya versionen. Denna katalog kommer automatiskt tas bort efter 30 dagar.
Men om du känner att den nya versionen fungerar och inte har några problem med program eller externa enheter såsom skrivare etc så kan du manuellt ta bort denna kopia enligt din bild ovan. Bocka i ta bort tidigare installation av Windows (denna procedur  kan ta lite tid beroende på vilken kraft du har i din dator men det är bara att låta Windows jobba på med borttagningen).

kattöga
2/5/18, 10:31 AM
#3

#1 Jag är för gammal för datortekniska frågor !  ☺️När jag gick i skolan var datorer stora som "hus"! Och datorkunskap i skolan existerade inte. 

Ja, Windows uppdaterar/uppgraderar men stjäl GB från mig. Jag sparar filer i extern hårddisk och i moln. Jag jobbar på att överföra filer till en ny hårddisk nu också. Men jag gillar inte att Windows stjäl så mycket utrymme från mig. I perioder behöver jag mycket utrymme i datorn också när jag jobbar. Därav min fråga i #0, kan jag rensa systemfilerna som syns i bilden?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kaj
2/5/18, 10:35 AM
#4

#3 läs mitt svar ovan så har du lösningen

kattöga
2/5/18, 10:36 AM
#5

#2 Tack för svar! Då känner jag mig lite tryggare! 🙂
Kan jag rensa  samtliga filer som syns i bilden? 

Vad skönt att Windows tar bort filerna efter 30 dagar, det visste jag inte (heller).

Ja, det är version 1709 jag fått nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2/5/18, 10:38 AM
#6

#3 Ditt inlägg kom medan jag skrev mitt andra inlägg. Men har läst! Och tackar igen!

🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Kaj
2/5/18, 12:02 PM
#7

#6 ja det kan du men  det är ju så små utrymmen så det är inte värt att ta bort dom.
Jag skulle bara rensa upp gamla installationer. Resten skulle jag låta vara och låta Windows hantera dessa.

Loggfiler för Windows update är visserligen 554 MB men dessa kan vara bra att ha kvar då de är till för felsökning  om en uppgradering har gått fel eller senare ställer till det för något i ditt system. Men filerna behövs egentligen inte utan är bara till för att underlätta för Windows att felsöka om något svajar vid en uppgradering.

PS du ser vad var och en av filerna är om du markerar dem i diskrensningen. Längre ner får du då en text om vad det är för filer och för vad de ev. behövs eller inte behövs för

kattöga
2/5/18, 12:06 PM
#8

#7 Stort tack igen! Jättebra hjälp! ✨

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zpookey
2/22/18, 2:34 PM
#9

Jag skulle inte radera Enhetsdrivrutinpaket.
Och de där "fjuttarna" på ett par hundra kb är inget att bry sig om att radera…de kommer varken göra till eller från.

kattöga
2/22/18, 3:47 PM
#10

#9 Tack du också! Jag tror jag har råkat radera Enhetsdrivrutinpaket vid något tillfälle, men det har uppenbarligen inte varit några problem med det.

Men nu vet jag lite mer, tack vare er hjälp i tråden! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Record
2/28/18, 9:43 AM
#11

Windows.old verkar inte försvinna efter 30 dagar, sker det intern eller av MS genom uppdatering? 🤔

[VSK]
2/28/18, 3:00 PM
#12

#11

Det är meningen det skall försvinna, men kör med Windows Diskrensning/admin så får du bort det. Ccleaner får bort det mesta men inte allt.

Kaj
3/1/18, 8:56 AM
#13

#11, men innehåller den några filer? Den kan ju vara helt tom åxå

Annons:
Record
3/1/18, 10:35 AM
#14

Den är stor och full med filer, men tänkte att mappen skulle vara en källa för MS vid uppdatering, som du skrev  #2 Kaj. Den ligger utanför indexeringen i sökrutan såg ja.

Upp till toppen
Annons: