Annons:
Etikettövrigt
Läst 2494 ggr
[[eskils_]]
2018-02-05 16:48

"Unsubscribe" skräpmail?

Det är väl fler än jag som får en massa skräpmail i Inkorgen, med erbjudanden om presentkort, lån, rabatter, vinster etc. "Hämta din vinst inom 25 minuter - klicka här!" osv. Mailen har en logga som liknar t ex ElGiganten, ICA och andra kända företag, men avsändaren är bara en massa bokstäver och avslutas ibland med .eu.

Ibland står det Unsubscribe eller motsvarande på en länk nertill.

Jag är urtrött på dessa mail som kommer nästan dagligen, men vågar man klicka på Unsubscribe? Hur gör ni?

Tacksam för svar från någon som vet, inte bara gissar. Vägrar utsätta min dator för någon risk.

Annons:
Huygens
2018-02-05 17:06
#1

Det är nog ett bete. Om du klickar avabonnera vet boten om att det finns en människa som läser skräpmailet och kommer därför skicka mer skräp.

Har du riktigt otur laddas ett virus på din dator.

Veda
2018-02-05 17:11
#2

Jag markerar adressen som skräppost och då sorteras de bort i framtiden (oftast i alla fall).

Sindri
2018-02-05 17:55
#3

Nej, inte klicka på unsubscribe! Din mailklient kan sortera bort det åt dig.

Kaj
2018-02-06 08:19
#4

Vad har du för mail program?
De flesta bra programmen har ett skräppostfilter som tar hand om sådana mail redan från början.
Ex om du kör Microsoft outlook.com eller Googles gmail så tar dessa bort sådana skräpmail. Du måste så klart ställa in nivå själv men standardinställningen brukar ta de allra flesta så normalt behöver man inte göra något.
Att lägga in en regel för mail att alltid ta bort alla mail där titeln innehåller just denna typ av lockande ord som du beskriver så får du även bort en massa annat skräp

[[eskils_]]
2018-02-06 11:08
#5

Tack alla för svar! Då ska jag inte klicka på Unsubscribe i fortsättningen heller.

#4 Jag har Outlook-mail och de flesta skräpmailen hamnar i Skräpkorgen men inte alla. Men jag vill inte ha dem alls! Har nu spärrat mail som innehåller ordet bitcoin. Försökte också spärra avsändare som slutade på .eu men det gick inte. Det jobbiga är ju att det är olika avsändare varje gång.

Vet någon hur man får datorn att tömma Skräpkorgen oftare? Tror ínställningen är 10 dagar.

Jalking
2018-02-06 11:30
#6

Du ska nog passa dig för att spärra .eu. I och med att näthandel över gränserna blir allt vanligare och även allt annat blir mer och mer internationellt kommer du för eller senare att få epost som du vill ha från någon med eu-domän.
Det är jättesvårt att försöka spärra på egen hand. Du har spärrat bitcoin. Då slinker ändå b1tcoin, bitc0in, bitco1n, bit-coin o.s.v. igenom. Det går nog att hitta många fler sätt att "stava" bitcoin på.

Annons:
[[eskils_]]
2018-02-06 11:45
#7

#6 Tack för svar. .eu gick som sagt inte att spärra.

Finns det inget att göra då menar du?

Jalking
2018-02-06 11:55
#8

Klart att du kan försöka. Alltid gör det väl någon skillnad, men att stoppa det helt kan du nog glömma.

Jag har märkt att det går lite i vågor, i varje fall hos mig. Jag skulle tro att uppdateringarna till spamfiltret där jag har mitt mailkonto (FSData) inte sker dagligen, utan antalet spam som slinker igen ökar några dagar, sen kommer en uppdatering och det minskar ett tag till det usla folket har hittat nya sätt att kringgå filtret och hittat på nya avsändaradresser. Måste ändå säga att deras filter är ganska effektivt.

Kaj
2018-02-06 12:16
#9

#5
Skapa en regel i Outlook och bygg den på ord i titeln (med ordet/orden i ämnet). Typ alla mail som innehåller orden "vinst", "grattis", "du har vunnit" etc. Dvs på allt som du får skräpmail på idag.
I regeln under åtgärd anger du sedan att dessa mail skall tas bort permanent. Då hamnar de inte i skräppostmappen och inte heller i papperskorgen utan de tas bort helt och hållet.

Att tömma en mapp (ex skräpkorgen) kan du också göra genom att skapa en regel

Du kan även (utan att skapa en regel) se till så att Outlook alltid tar bort alla meddelanden som ligger i mappen papperskorgen varje gång du avslutar outlook. Så om du även placerar skräppost via regler dit så kan du se till att de tas bort då du avslutar Outlook
Gå till Arkiv menyn och välj Alternativ. Välj där sedan Avancerat i vänster kanten. Under rubriken starta och avsluta outlook har du valet att tömma papperskorgen då du avslutar Outlook.

Upp till toppen
Annons: