Annons:
Etikettövrigt
Läst 2123 ggr
mansolsson57
2/6/18, 10:25 PM

Minne och lagring

Hej!

Har lite blandade frågor. Jag har en del dokument som är skrivna på min skoldator. Dessa dokument är privata och vill därför inte ha dessa dokument på min skoldator. 

Då undrar jag, ska man lägga över dessa dokument på en extern hårdisk eller på ett usb minne. 

Men vill inte att dessa dokument ska gå förlorade. Ska man ha en extar kopia på Extern hårdisk 2.0 lika så med usb minne?

Det ni rekommenderar får ni gärna rekommendera en produkt till!

Annons:
Sindri
2/6/18, 11:13 PM
#1

Har du ingen egen dator? Jag har hela min dator kopierad till en extern hårddisk.
Har du ingen dator bör du ha två externa hårddiskar med kopior på allt viktigt.

Det finns många bra märken på externa hårddiskar, jag använder Western Digital (WD) och Seagate. 
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=produkt_betyg#prodlista

Kaj
2/7/18, 11:08 AM
#2

Om det inte är allt mycket data (typ över 5 gig) så använd en gratis molntjänst (ex Microsofts onedrive.com eller googles Drive)

Via en molntjänst så har du en garanterad backup och behöver inte oroa dig för att dina filer försvinner.

Om du har en Windows 10 dator och kopplar till ett Microsoft OneDrive konto så kommer du se dina filer i molnet på OneDrive direkt i utforskaren och du kan öppna och jobba med filerna direkt därifrån.
Om du sedan jobbar på en annan dator och loggar in på på onedrive.com och ändrar i några filer där så kommer det synkas automatiskt nästa gång du startar din Windows 10 dator. Dvs du har då alltid de senaste ändringarna tillgängliga utan att du behöver göra något.
Gratis versionen av OneDrive ger dig 5 Gigabyte data att lagra i molnet
https://onedrive.live.com/about/sv-SE/plans/

Googles Drive tror jag ger 15 Gig gratis - du kan kolla på Googles startsida

mansolsson57
2/7/18, 12:39 PM
#3

Köpte en extern hårddisk idag. Så flyttar jag över dokumenten på den externa hårddisken. Men sen om jag vill ha en kopia till min privata dator. Hur gör jag då?

papa-bear
2/7/18, 1:17 PM
#4

kunde du kopiera till den externa eller har du bara köpt den än? annars är det ju bara att koppla in den på skoldatorn, klipp och klistra från utforskaren där filerna ligger, klicka på namnet som disken fick och klistra in där, och tvärtom på datorn hemma, koppla in disken och klipp och klistra från den externa disken till en plats på din dator hemma där du tycker att det passar.

mansolsson57
2/7/18, 4:02 PM
#5

Men vill bara ha en egen ”kopia” på min egen dator och sen ska jag skriva på hårddisken. Fråga 1: Hur gör jag för att få endast en kopia till min dator? Fråga 2: hur gör jag sen för att uppgradera kopiorna med jämna mellanrum?

mansolsson57
2/7/18, 4:03 PM
#6

Tillägg fråga 2: hur gör jag samtidigt då för att lägga in de nya dokumenten?

Annons:
Sindri
2/7/18, 8:31 PM
#7

Öppna utforskaren på din dator. Nu skall du kunna se både din hårddisk och den externa hårddisken. Välj var du vill lägga dokumenten, markera dem på den externa hårddisken, markera Kopiera och sedan markerar du den mappen på datorn där du vill lägga dokumenten, klicka Klistra in. Kolla att de ligger där.

När du vill uppgradera så öppnar du dokumentet på datorn, gör de ändringar du vill göra och sparar.

Vill du ha ändringarna på den externa hårddisken så kopplar du in den till datorn och kopierar över det gamla dokumentet med samma namn.

Kaj
2/8/18, 8:26 AM
#8

Jag förstår nog inte riktigt vad problemet är. Om du bara vill skapa kopior till en annan hårddisk eller USB minne så är det ju bara att plugga in disken i datorn, öppna utforskaren och markera alla filer och bibliotek du vill kopiera och sedan gå till den andra disken och klistra in dom där.
Om du sedan vill göra om denna procedur (efter att du lagt till nya filer, uppdaterat befintliga) så gör du samma sak igen. Denna gång kommer du vid klistra in få frågan att det redan finns filer med samma namn på måldisken och alternativ vad du vill göra. Välj då att skriv över nyare filer - då kommer kopieringen vid klistra in endast ta med nya filer och filer som har uppdaterats men alla filer som inte har ändrats inte kommer med i kopieringen vilket då snabbar upp den avsevärt.
Däremot har du ingen automatik på om du tagit bort filer. Dessa kommer då fortfarande ligga kvar på kopian på din egna disk så klart.

Använder du en molntjänst såsom exempelvis Microsofts OneDrive så slipper du alla dessa problem. Då sköts hela detta automatiskt och du behöver inte bry dig.

Upp till toppen
Annons: