Annons:
Etikettövrigt
Läst 4374 ggr
Eda
2/7/18, 2:28 PM

Kan nu inte göra inlägg på andras Facebookssidor

Rutan överst på andras facebooksidors tidslinjer saknas nu, där det stod Skriv något (på sidor jag tidigare skrivit Inlägg). Om jag klickar på Inlägg kan jag se ”Inlägg från besökare” också mina egna, men alltså inte skiva några nya.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Honestyisdead
2/7/18, 3:06 PM
#1

Den här flyttats längre ned bara

Eda
2/7/18, 3:15 PM
#2

Jag ser bara "lägg till din kommentar" ingen ruta för inlägg någonstans.  Vad menar du med att den har flyttats?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Honestyisdead
2/7/18, 3:17 PM
#3

#2 Men det är ju där du gör inlägg på någon annans vägg

Eda
2/7/18, 3:24 PM
#4

Det är skillnad på kommentarera ett tidigare inlägg och skriva ett nytt inlägg. Förut fanns bägge funktionerna.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Honestyisdead
2/7/18, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hos mig ser det ut som.vanligt.

Kaj
2/8/18, 8:32 AM
#6

Det är väl inte så att du besöker en sida som du antingen inte är medlem på eller där ägaren slagit av nya inlägg?
Normalt brukar man behöva vara medlem på en facebook sida innan man kan göra nya inlägg

Alla sidor jag är medlem i så finns inläggsrutan överst.
Men om jag besöker ex Tele2:s sida så finns den inte där för Tele2 har spärrat så det inte ska gå att göra inlägg. Dom ser sin FB sida som ett forum att informera om men vill inte ha inlägg från användare där.

Andra FB sidor kräver att du först ansöker om att bli medlem på sidan. Efter att deras administratör godkänt dig (kan ta någon dag) så kommer fältet för nya inlägg att dyka upp men inte innan dess.

Till sist finns det helt öppna FB sidor där inget medlemskap behövs utan man kan göra inlägg ändå rakt av.

Detta gäller vanliga sidor likväl som personliga sidor med tidslinje. En person kan alltså på sina inställningar på sin personliga FB sida välja vem som får göra inlägg. Alla, vänner eller vänners vänner.
Gå till din egen FB sida. Högst upp till höger bredvid rutan med Visa aktivitetsloggen har du en liten ruta med 3 punkter i. Klicka på den och välj tidslinjeinställningar. Här kan du ställa in vilka som får se och göra inlägg på din personliga FB sida.

Alla dessa varianter bestämmer administratörerna över hur de vill att FB sidorna skall fungera

Annons:
Eda
2/8/18, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej, tack för svar. Jag har tidigare gjort hundratals inlägg på olika FB sidor utan att jag varit medlem. Jag bifogar ett exempel där jag tidigare gjort inlägg men där det inte går längre. Jag vet om att det finns många FB sidor där det inte går att göra inlägg. 

Kan det vara någon annan inställning som ändrats? Jag har även prövat på min mans dator men han har samma problem.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Honestyisdead
2/8/18, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag kan skriva på anhörigas riksförbund trots att jag inte är medlem.

Verkar som om du blivit hindrad från det.  Vilket inte är konstigt om du är inne och fiskar läsare till din blogg utan att ens vara medlem/gilla/följa sidan.

Eda
2/8/18, 10:27 AM
#9

1.     1. Det tror jag inte är fallet eftersom Anhörigas Riksförbund länkar till båda mina bloggar, se http://anhorigasriksforbund.se/lankar-2/

2.    2.  Min man som aldrig gjort något inlägg på Anhörigas Riksförbund kan inte heller lägga in något på denna sajt på sin dator.

3.     3.  Det finns många FB-sidor, där man kan göra inlägg utan att vara medlem, på ingen av dessa kan för närvarande vare sig min man eller jag göra några inlägg, bara svara på kommentarer.

4.  Problemet är inte om någon vill ta in mina inlägg eller inte, problemet är att raden ovan ”Skriv något på sidan” inte kommer upp längre på vare sig min eller min mans dator.

1.      (För övrigt så gillar min blogg Handikapptips Anhörigas Riksförbund på Facebook)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Honestyisdead
2/8/18, 10:30 AM
#10

Låter märkligt. Är ju knappast någon inställning om det gäller olika datorer. Och som sagt fungerar det för mig.

Kaj
2/8/18, 2:44 PM
#11

Jag kan inte heller skapa inlägg där.
Men pröva och bli medlem. Det kan vara så att dom ändrat sin policy nyligen

Honestyisdead
2/8/18, 2:52 PM
#12

#11 Det kan ju inte bero på sidan eftersom jag kan skapa inlägg där trots att jag inte är med på sidan.

Eda
2/8/18, 5:53 PM
#13

På en urgammal surfplatta jag har, som jobbar extremt långsamt har jag testat med FB och där kommer raden ”Skriv någonting på sidan” med, men däremot inte på de tre datorer vi har i hemmet.
Vad jag kom att tänka på, kan det ha något med cookies att göra? Jag är inte närmare bekant med cookies och skulle det bero på dessa vet jag inte vad jag skall göra.

Det mest konstiga är att det tidigare inte varit några problem med FB-inlägg med min dator.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
annia1
2/9/18, 1:52 AM
#14

Jag har inte facebook så jag kan inte kolla. Men om jag tittar på vad som skrivits här.

Eda och kaj kan inte skriva på sidan från datorer.
Eda och hera får upp skrivrutan med mobil/platta.

Så det verkar ju som facebook ändrat på nåt då speciellt när det gäller att skriva från datorer.

Sen är ju bara frågan vad, om det bara gäller sidor där man kan skriva utan att vara medlem på sidan eller om det gäller datorer med specifikt OS eller om det är mer generellt.
Eftersom facebook verkar ändrat på nåt så kan det ju vara så att varje öppen sida måste ändra i sina inställningar så att icke medlemmar kan skriva från datorer igen. Så du eda kanske kan kontakta deras sida och höra om de måste ändra på nån inställning för att icke medlemmar ska kunna skriva från datorer igen.

Facebook har väl nån sorts support sida så ni som har facebook kan ju kika där om det står nåt om ändringar. Eller om de har nån blogg där de skriver om nyheter.

.

Eda
2/9/18, 8:19 AM
#15

#14 Tack för svaret!

Det låter logiskt det du skrivit, jag skall skriva till Facebooks hjälpcenter och fråga.

Jag håller nu på med att googla om frågan och hitintills har jag inte hittat något relevant svar.  

Jag tror inte att det har något med medlemskap att göra för problemet finns på alla FB-sidor t.ex. SOS Barnbyar och Läkare Utan Gränser, i båda dessa föreningar är jag dessutom medlem.  

Vad jag tycker är konstigt är att inte fler reagerat på detta problem att det inte längre skulle gå att göra inlägg på datorn, bara att kommentera.

Om jag  jämför med Instagram så kan jag där bara göra inlägg på surfplatta/mobil inte med datorn, men däremot går det att göra kommentarer och gilla från datorn – märkligt.  

Men för att återgå till Facebook så är det konstigt om de tar bort funktioner som tidigare fungerat.

Jag återkommer om jag kommer till något resultat.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Kaj
2/9/18, 10:00 AM
#16

Så här skriver Facebook om inlägg
"Du ser bara alternativet att göra inlägg på sidor som har tillåtit besökarinlägg"

https://www.facebook.com/help/www/424946150928896?helpref=search&sr=19&query=inl%C3%A4gg

annia1
2/9/18, 9:02 PM
#17

Det du kaj skriver/länkar till så ska det inte vara nån skillnad mellan mobil och dator.

Eda de sidor du inte ser skrivrutan är det företag/föreningar eller är det även vanliga personliga sidor. För de sidor du nämner här i tråden är ju företag/föreningssidor. 

Företag/föreningar har väl oftast en så kallad offentlig sida. Så undrar om facebook har ändrat nåt på just offentliga sidor när det ska skrivas från dator. Personliga sidor brukar väl inte vara offentliga, i alla fall inte på samma sätt. Och att offentliga nu då måste ändra igen nånstans eller om det helt enkelt är så att facebook försöker styra över människor till att använda mobil/plattor.

Anhörigas som du nämner den går ju att läsa för vem som helst utan att vara medlem på facebook, men man kan ju inte skriva. 

Var in på facebooks hjälpcenter och hittade en som har ett liknande problem, skrevs för ungefär en vecka sen. Den har ett företag, men den kan inte längre skriva på sin egen sida från datorn, men från mobilen fungerar det.

.

Eda
2/9/18, 10:44 PM
#18

Tack Annia för ditt svar!
Till de som jag är personliga vänner med på Facebook kan jag fortfarande skriva till från min dator, men till föreningar och liknande går det bara från min surfplatta.

Idag har jag på min gamla skruttiga surfplatta skrivit till flera föreningar bl.a. till Demensföreningen Trivas r.f. (som genast gillade mitt inlägg och tackade för tipset). 

Tidigare när jag kunde skriva direkt från datorn, var det mycket enklare eftersom adresserna finns lagrade där.

Kvinnan du hittade på Facebooks hjälpcenter verkar ha samma problem som jag, jag har också skrivit till Facebook, men inte fått något svar än.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

annia1
2/9/18, 11:09 PM
#19

Ok, ja som det låter har det då ändrats nåt på just offentliga sidor.

.

Eda
2/24/18, 8:24 AM
#20

Nu äntligen fungerar det med att göra inlägg från min dator.
Men Facebooks supporters ger jag inte mycket för.
När jag skrivit om problemet fick jag först svaret: ”Tack för att du rapporterat följande…..”
Deras två följande svar: ”Dina synpunkter används för att förbättra Facebook. Tack för att du gjorde en anmälan.”
”Vi har tagit emot din anmälan och uppskattar ditt tålamod medan vi jobbar med att lösa tekniska problem på Facebook. Vi kan inte svara alla som skickar in en anmälan personligen, men vi använder din feedback för att göra Facebook bättre för alla. 
Om du vill kontakta oss om annat än tekniska problem besöker du hjälpcentret. 
Vänliga hälsningar, 
Facebook-teamet"  
**Sen blev ärendet stängt utan att jag fick något som helst svar på frågan och till råga  på elände hade de mage att fråga om jag var nöjd  med svaret och man skulle fylla i en smilesymbol, det blev den argaste!

Men peppar, peppar nu fungerar det!**

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
beem
2/24/18, 1:40 PM
#21

Man får aldrig svar från Facebook. Jag vet…har testat många gånger.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: