Annons:
Etikettwindows
Läst 981 ggr
beem
2018-02-18 13:18

Anges standardapp

Efter en nyinstallation av ett program (PSPX9) har jag fått problem med att alla till programmet hörande filer öppnas i detta program. Jag vill att de ska öppnas i PSPX5. När jag högerklickar klickar på en fil för att välja Öppna med…….så finns inte PSPX5 där. Jag klickar då Välj en annan app. Den finns inte med där jelelr.

Så här har jag gjort men verkar som jag är fel ute.

Jag  har kollat i inställningar > Standardappar. > Ange standardappar. Här har jag angett PSPX5.

Därefter vlade jag Ange Standardappar Efter Filtyp. Här letar jag upp filtyp  .psp som är den jag vill ändra.  Här står felaktigt PSPX9. Klickar på den - Välj en app. Kommer då till app store. Där finns inte det jag söker.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2018-02-19 08:04
#1

Har du installerat PSPX9 så har den kanske uppdaterat så att den äldre versionen PSPX5 inte längre finns kvar utan är ersatt av den nya PSPX9 versionen

Skriv program i sökrutan och titta sedan under installerade program om du har kvar PSPX5 där. Troligen inte

beem
2018-02-19 10:02
#2

#1  Jag tryckte sök nere vid start men får inte upp några program alls. Vilken sökruta menar du ?  

PSPx5 är installerat. Jag kör det nästan varje dag.  Vid installation  påverkar det inte äldre versioner utan jag kan ha flera i datorn. Jag har haft det så i flera år.

Då det gäller tex jpeg-filer har jag inställt så de alltid öppnas i PSPX5 och det fungerar bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2018-02-19 11:14
#3

Det är sökrutan nere till vänster du skall skriva program i då kommer valet lägg till och ta bort program upp. Det är där du skall se ifall du har PSPX5 versionen installerad. Nu verkar det som om du har det eftersom du kär den versionen dagligen.

Då skall du gå till sökrutan igen och skriva standardapp och sedan välja standardappinställningar när det alternativet dyker upp

Under standardappar kan du längst ner klicka på länken Ange standard appar. Där kan du sedan leta upp PSPX5 och ange den som en standard app. Klicka på Hantera och välj hur det programmet skall öppna filer. Detta slår ganska hårt och gör att alla filer öppnas som standard via den appen om de överensstämmer med ditt val av filformat

Du kan även klicka på länken Välj standard appar efter filtyp. Då kommer du enbart koppla filtyper till en viss app men appen eller programmet blir inte en standardapp som default.
För detta val krävs att Windows kan identifiera filtypen mot ett installerat program. Kan den inte det så får du valet om Windows store.

beem
2018-02-19 12:31
#4

Under standardappar kan du längst ner klicka på länken Ange standard appar. Där kan du sedan leta upp PSPX5 och ange den som en standard app. Klicka på Hantera och välj hur det programmet skall öppna filer. 

Här finns inte de filer jag vill koppla till PSPx5. .psp eller .pspimage

Du kan även klicka på länken Välj standard appar efter filtyp. Då kommer du enbart koppla filtyper till en viss app men appen eller programmet blir inte en standardapp som default.

Här har jag kopplat filtyper .psp till PSPX5

Jag kanske ska testa att installera om PSPx9. Jag  har ju kört båda i flera år utan att ha haft detta problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: