Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3691 ggr
Zariah
2/18/18, 3:58 PM

Sparar som pdf, står sen Chrome HTML dokument

När jag har ett word dokument och väljer spara som pdf så står det inte pdf sen när jag sparat. Det står att det blivit sparat som Chrome HTML dokument.  Ska det vara så? Kan man inte spara som pdf eller varför blir det så för mig? Vet ni?

Annons:
Pyttelite
2/18/18, 4:26 PM
#1

För att få ett pdf format måste du ta hjälp av ett program som gör om din fil till PDF-format. Det räcker inte med att du försöker spara filen med pdf-ändelse.

Eftersom det är en HTML-fil så blir det automatiskt den filtypen.

För att generera en pdf brukar jag gå till skriv ut funktionen och där brukar man kunna välja pdf. Själv har jag ingen skrivare så det finns bara en pdf att välja på. Du väljer skriv ut som pdf och trycker på skriv ut och sedan får du frågan om var du vill spara filen.

Har du ett äldre system får du kanske ladda ner ett speciellt program som genererar pdf åt dig.

Hoppas att det kommer att fungera för dig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zariah
2/18/18, 5:25 PM
#2

Tack för ditt svar. :-) Jag tryckte på Adobe reader i datorn och det kom upp en fråga hur jag ville öppna såna filer och kom till datorns inställningar och valde öppna med Adobe reader. Istället för Chrome. Så nu funkar det. Det var en inställning i datorn som behövde göras.

Pyttelite
2/18/18, 5:26 PM
#3

Perfekt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kaj
2/19/18, 8:07 AM
#4

Och Word har visst en funktion för att spara Word filer som PDF filer. Man behöver inget extra program för det.

Arkiv, Exportera, SkapaPDF/XPS

Du når samma sak via Spara som och där veckla ut rullistan vid filformat och där ändra till PDF.

Pyttelite
2/19/18, 8:29 AM
#5

Det beror på hur gammal din Word är. Det finns många vägar dit men min uppfattning är att du inte kan ändra format bara genom att ändra filnamn. Den funktioner du nämner innebär att du använder ett omvandlingsprogram.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kaj
2/19/18, 11:03 AM
#6

Alla Office program har funktionen att spara som PDF sedan minst version 2010
Inga extra program behövs eftersom funktionen ingår i Office.

Annons:
Pyttelite
2/19/18, 6:33 PM
#7

Nej nen funktionen isig ör ett program och alla har inte Office 2010. Jag jobbar på ett större teknikföretag och vi har inte gått över än. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kaj
2/20/18, 8:28 AM
#8

#7 att privtpersoner inte alltid har minst Office 2010 eller högre kan jag iofs köpa.
Men om du jobbar på ett större teknikföretag och ännu inte gått upp till minst Office 2010 verkar ju synnerligen anmärkningsvärt  med tanke på att supporten för Office 2007 (som är den som var innan Office 2010) har gått ut för länge sedan.
https://support.microsoft.com/en-us/lifecycle/search?alpha=office%202007

Även supporten för Office 2010 är på upphällning (dock ett par år kvar)
https://support.microsoft.com/en-us/lifecycle/search?alpha=office%202010

Pyttelite
2/20/18, 8:31 AM
#9

Berätta det för dom inte för mig :) Tror du att jag ljuger eller?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kaj
2/20/18, 8:43 AM
#10

#9 tror jag verkligen inte att du gör.
Tyckte bara det var anmärkningsvärt att ett stort teknikföretag kör på så gamla osupporterade produkter med många säkerhetsbrister som man då inte får support på. Ni är helt klart sårbara för alla filer ni skapar och får utifrån om ni kör på en sådan gammal version av office.

Pyttelite
2/20/18, 8:47 AM
#11

De har alltid varit motståndare till Microsoft och deras uppgraderingar förmodligen på grund av att det finns en hel del egenhackade kopplingar som inte fungerar längre när det blir nya versioner då gammal funktionalitet inte supportas längre.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: