Annons:
Etikettwindows
Läst 1078 ggr
beem
2018-02-25 14:22

Libre Office vs Open Office

Jag har nu Office2007 - betalprogram  - men då det är gammalt tänker jag testa en gratisvariant.

Jag har tittat på Libre Office och Open Office.   Jag ser inte så stora skillnader på programmen. Det skulle vara intressant att höra med någon som testat och vet mer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Novachan
2018-02-25 14:41
#1

Jag använder Libre Office och i den finns en funktion som gör att om du håller på att skriva ut ett ord som du har använt tidigare i dokumentet så ger Libre Office ett förslag på vilket ord det är du försöker skriva och om man då trycker enter istället för att fortsätta skriva ut ordet så skrivs ordet ut automatiskt. Är trevligt när man skriver dokument med långa och/eller knepiga ord. Jag har använt Libre Office i… kanske ca. 10 år nu? Och det är inte ofta som jag saknar funktioner som finns i Word. Ibland finns funktionerna men att man måste göra det på ett annorlunda sätt/leta fram dem. Libre Office är också bra på att komma ihåg det mesta man skriver i ett dokument även om man aldrig har sparat och datorn råkar stängas av (utan att man stänger ned programmet innan förstås). Så när man sätter igång programmet igen så frågar den vilka dokument man vill återskapa och så är det bara att fortsätta att skriva och spara dokumentet.

Zepp
2018-02-25 14:53
#2

Om man säger som så.. är du beroende utav för din försörjning att dela med dig av olika dokument.. så kör på Windows office, så att inte dina kunder får konventeringsbesvär!

Oandrasidan.. använder du det bara för eget behov.. välj vilket som.. Open office eller Libre Office.. det är då mer en smaksak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2018-02-25 15:18
#3

#2 Innebär det att jag kan få problem att öppna mina nuvarande dokument i Open Office eller Libre Ofiice ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

parsley
2018-02-25 15:48
#4

Jag har använt Open Office i åratal och är såpass nöjd att jag inte överväger att byta. Det går att spara dokument i Word-format om man vill.

Zepp
2018-02-25 17:56
#5

Jaaaaa, vilket besvär, or not, man får ställa om så att Open Office eller Libre Office att de öpnnar och sparar allt som Windows office!

Sååå återigen.. är du för din försörjning  beroende av att dina kunder får Windows Office-filer.. så utvärdera kostnaden mot  inkomsten.. fråga din revisor i värsta fall!

Och för alla fucking fejan/twitter-beroende… skit i att betala för W-office.. stalka alla på fejan/twitter som fan inte fattat finessen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2018-02-25 21:10
#6

Jag ska använda det för privat bruk.  Eftersom det inte verkar vara någon större skillnad så får jag testa vad som känns bäst för mig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
papa-bear
2018-02-26 17:09
#7

så här är det, open office skapades för x antal år sedan, efter ett antal år till beslöt sig ett gäng att hoppa av och starta upp libre office, pga att de inte visste säkert om open office skulle fortsätta uppdateras, vilket det synligen gjort. bägge programmen använder samma filändelser, odt på textfiler osv, så ett dokument skapat i det ena skall utan problem starta i det andra.

jag har egen erfarenhet av det, då jag började med libre och bestämde mig för att prova open, och fortsatt med open, eftersom jag upplever att det startar fortare på min dator, men det var känsligt för en del medlemmar här att säga så, de blev nästan kränkta. 😮

Zepp
2018-02-26 20:51
#8

#6

På jobbet så använder jag det som de använder, dvs de vet inte särskildt noga egentligen men jag har Office 2007 på min arbetsdator!

Hemma skulle jag kunna ta med 2007 från jobbet men jag tyar inte så jag kör Open Office!

Dvs jag jobbar lixom inte i Office.. utan jag vill bara kunna öppna sådana filer!

Ekonomipersonalen använder W Office, för speciella ändamål, det intressera mig föga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2018-02-26 21:06
#9

Jag har Office 2007  men har börjat få lite problem med det.  Jag känner inte för att kosta på mig 1300:- för ett nytt  så jag ville testa en gratisvariant.

Jag fick problem med nedladdningen av Open Office - varför vet jag inte.  Det gick av någon anledning inte ladda ner.

Jag har laddat ner Libre Office och än så länge känns det bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2018-02-26 21:18
#10

Prexis.. jag har tagit ner Open office.. utan problem.. så då lär jag fortsätta med det.. och jag har lixom inga jättestora behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: