Annons:
Etikettwindows
Läst 1028 ggr
beem
2018-02-26 14:17

Admin.konto lägga till lösenord

Jag ska lägga till lösenord på ett administratörskonto  på en ny dator - via kontrollpanelen.

Där står då detta:

Om du fortsätter kommer ……….. att förlora alla EFS-krypterade filer, personliga certifikat och lagrade lösenord för webbplatser och nätverksresurser.

Förlora lagrade lösenord är inga problem men det övriga ?

Vad menas med det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2018-02-27 09:18
#1

Har administratörskontot som du vill ändra lösenord på  krypterat filer på disken?
Det kan man göra genom att högerklicka på en fil eller ett bibliotek och välja egenskaper, avancerat och sedan bocka i Kryptera innehåll för att skydda data.

Om den användaren gjort det och du byter lösenord så kommer den användaren inte längre åt dessa filer och bibliotek. För att det skall fungera måste man då först exportera ut certifikat etc och sedan importer dem igen och det är lite krångligt.

Jag tror det är bättre att logga in med det aktuella adminkontot (som du vill byta lösenord på) och sedan via det kontot byta lösenordet. Då tror jag inte du kommer få felmeddelandet.
Du får det troligen för att du försöker byta lösenord med ett annat inloggat adminkonto. Om det skulle gå utan vidare skulle du ju kunna ta dig förbi säkerheten och få tillgång till de krypterade filerna vilket inte är meningen.

Så pröva och logga in med det adminkonto som du skall byta lösenord på och byt lösenordet på det kontot när du är inloggad med det.

beem
2018-02-27 09:57
#2

#1 Admin.kontot har inget lösenord nu.  Jag vill skapa ett lösenord för kontot. 

Det är när jag väljer Skapa ett lösenord i kontrollpanelen som jag får svar  Om du fortsätter kommer ……….. att förlora alla EFS-krypterade filer, personliga certifikat och lagrade lösenord för webbplatser och nätverksresurser.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2018-02-27 14:43
#3

Om kontot inte använts sedan tidigare så är det inga problem. Då kan du strunta i detta meddelande. Då är det bara en varning att du håller på att byta lösenord på ett administratörskonto utan att vara inloggad med det kontot.

Men om du inte har något lösenord på kontot ännu är det då så att kontot varit upplagt men inte haft något lösenord?
Vet inte ens om det går men pröva i så fall att först logga in med det kontot utan att ange något lösenord. Om det skulle lyckas så byt lösenord då du är inloggad.

Men är det ett helt nytt konto eller ett konto som du aldrig använt tidigare så bör det vara riskfritt för då har du antagligen INTE krypterat några bibliotek eller filer.
Skulle du ha gjort det och ändå väljer att byta lösenordet med ditt andra adminkonto så kommer ni inte åt dessa krypterade filer därefter men väl alla andra filer och bibliotek- Det är hela säkerheten med Windows. Man ska ex inte kunna knycka en hårddisk eller USB minne med krypterade filer, lägga in dem på en annan dator och där med ett adminkonto komma åt filerna. Det går inte ens att skapa ett identiskt konto på en annan dator - inte ens med samma lösenord - och tro att man kommer åt dessa filer på den datorn då. Själva namnet på kontot som du ser är bara ett "visnings namn". Internt jobbar Windows med egna namn s.k SID:ar och dessa kan inte återskapas från en dator till en annan.
Det går inte ens att först ta bort ett adminkonto på en dator och sedan lägga till ett nytt konto med samma namn. Visningsnamnet blir densamma men internt ser Windows detta som 2 helt olika SID och inte alls som samma konto.

beem
2018-02-27 15:35
#4

#3  OK då vet jag. Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: