Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1434 ggr
Tobbe_490
3/8/18, 5:08 PM

Information om datorns "inre"

Hej,

Jag funderar på att byta (upp) mitt grafikkort i min PC. Nu undrar jag om man kan få information om grafikkortets anslutning på moderkortet, pci express, storlek etc. utan att behöva öppna datorn?  Att öppna datorn klarar jag men datorn är inne i ett skåp med en massa anslutningar mm och det är jobbigt att ta bort  dessa om jag ändå inte hittar ett grafikkort som passar!  Jag har en ASUS Desktop PC CG8270. Jag har naturligtvis googlat men inte hittat något. Är det någon som har ett tips?

Annons:
Kaj
3/9/18, 10:55 AM
#2

Oj det var en gammal rackare.
Tror du det är värt att uppgradera bara grafikkortet eller kanske mer värt att köpa en helt ny dator - lite mer lär det kosta men troligen inte så mycket.
Jag vet - man kan inte hålla på och köpa ny dator stup i kvarten men denna är från 2012 och här måste du nog göra bedömningen vad du vill ha den till och vad dina krav på restanda är. Ett nytt grafikkort kan hjälpa upp spel t ex men processorn är fortfarande en 3e generationens med alla dess begränsningar.
Nya spel kräver ofta nyare processorer förutom just mer kraftfulla grafikkort för att fungera bra.

Du måste även vara säker på att ett nytt grafikkort stödjer en så gammal dator som har en 3e generationens Intel processor

Här har du specs från Intel om denna processor som du måste säkerställa att grafikkortet verkligen stödjer
https://ark.intel.com/products/65719/Intel-Core-i7-3770-Processor-8M-Cache-up-to-3_90-GHz

Tobbe_490
3/9/18, 2:08 PM
#3

Hej,

Tack för info och råd! Faktum är att jag inte insåg att min dator var gammal! Den har fungerat bra hittills men när jag började lägga till saker i mitt flygsimulator program (X-plane) upptäckte jag att den inte räckte till.  Vad som bekymrar mig mest är ett inköp av ny dator innebär en massa jobb att flytta över program och en massa filer. Finns det några genvägar?

Huygens
3/9/18, 9:16 PM
#4

Man kan flytta hårddisken från gammal till ny dator. Jag antar att du tar kopia på på disken.

Kaj
3/12/18, 10:49 AM
#5

Det krävs specialprogram för att flytta hårddisken och det är inte helt enkelt faktiskt men väl gångbart. Om man letar upp ett program för diskpartition så finns det flera gratis program som har funktionen att klona ett OS till en annan dator och göra den disken bootbar.

Men jag skulle avråda. För om datorn är så gammal är ju även disken det och då finns dels problemet med att den disken är relativt långsam i förhållande till nya diskar och då särskilt om man köper en dator med en SSD disk. Dessutom kan ju den nuvarande disken gå sönder när som helst om den är så pass gammal.

Sedan har vi nästa sak att fundera på. Om man har en sådan gammal dator skulle jag tro att den är en 32 bitars dator. I det läget skulle jag inte vilja flytta mina filer till en ny dator som med säkerhet kommer vara en 64 bitars dator. Bättre då att se till att få nya uppdaterade versioner av programmen och då som 64 bitars versioner.
Så jag skulle nog ta mig tiden att göra en ominstallation av alla program. Även ett utmärkt tillfälle att rensa upp så att man inte har onödiga program installerade.

Sist - beror även på vilket operativsystem han har idag på sin nuvarande dator. Om Tobbe uppdaterat sin dator till Windows 10 så kan det finnas en möjlig lösning men jag har inte prövat den.
I Windows 10 finns det en smart backup funktion som gör att du kan ta en exakt kopia av ditt operativsystem inklusive alla installerade program och allt. Denna skall man använda som en restore kopia ifall ditt operativsystem havererar. Vad man då gör är att installera om operativsystemet från start. Därefter gör man en restore från denna kopia och då kommer alla installerade program att läggas in utan att man behöver ominstallera dessa igen.
Men detta fungerar enbart under Windows 10. Huruvida det fungerar från en Windows 10 dators installerade program och att sedan lägga på dem på en helt annan Windows 10 installation vet jag inte men lite tveksam är jag ifall det verkligen kommer fungera.

Huygens
3/12/18, 11:09 AM
#6

#5 Ojdå, är det så svårt för att det är nyare Windows eller är det SSD som är svårigheten?

Jag flyttade för många år sedan en XP-hårddisk, vanlig HD, till en mycket nyare dator och den gången var det enda speciella att jag var tvungen att registrera min XP-licens en gång till därför att "your computer has now changed too much" (el dyl).

Annons:
Kaj
3/13/18, 10:28 AM
#7

Det som är svårt är att en hårddisk som sitter i en dator och har formaterats som C disk - dvs den bootbara - har internt fått den statusen. Att då bara flytta en annan disk in på samma plats går normalt inte för då kommer datorn och BIOS inte hitta det som den verkligen tror är C disken och datorn kommer inte kunna bootas från den nya disken.
Men de flesta partiotioneringsverktyg brukar ha stöd för att ändra detta

Värre blir det så klart om man köper en ny hårddisk för det är inte ens säkert att den kan sitta på samma ställe som den gamla. Har helt och hållet att göra med på vilket sätt den är tillverkad och på vilken SATA koppling den skall kopplas in på. Det gäller både vanliga diskar och SSD diskar. I dag gäller en viss standard av  SATA men det har det så klart inte alltid gjort utan det finns andra varianter och även äldre varianter av SATA som inte nödvändigtvis är kompatibla.
Därför måste man ha koll på vad sin gamla dator är kompatibel med vad gäller nyare diska<r. Det gäller så klart även om man skall uppgradera andra komponenter på moderkortet såsom grafikkort, ljudkort, mer RAM minne, USB etc.
SSD diskar finns dessutom i mSATA vilket bara är ett kretskort som skall tryckas in. Och då måste datorn så klart klara av mSATA protokollet  och det gör nästan bara nya datorer och dessutom mestadels bärbara datorer för det är det mSATA är till för eftersom dessa diskar bara är ett kretskort och alltså tar upp mindre plats än en vanlig disk (SSD eller vanlig disk)

Tobbe_490
3/14/18, 4:04 PM
#8

Hej, 

Gammal dator säger Kaj, måhända, men det en 64-bitars dator som bl.a. klarar flygsimulatorprogrammet X-plane. Den har dock börjat lacka när jag skaffat en massa add-on. Därför överväger jag noga om jag ska skaffa en ny dator eller ej. Jag får ändå punga ut med ca 12.000 -15.000 kr ser jag när jag  undersökt marknaden.  Att byta hårddisk är inget för mig, det måste finnas enklare sätt att föra över data från den gamla till den nya datorn. Ett större problem är de program jag måste installera på nytt. Som exempel kan jag berätta om Lightroom som jag köpte 2016. Men jag kom inte omedelbart ihåg av vem och hur. När jag hittat inköpsstället saknar jag serienumret. Ska vara skickat till mig per mejl. Men mejlet finns inte kvar, fel av mig. Efter mycket mejlande fick jag serienumret av firman.  X-plane köpte jag på DVD. Om den nya datorn inte har DVD spelare vad gör jag då? Får inget besked från företaget som gör programmet. Alla gratisprogram man laddat var hittar jag dom nu? Allt går ju att lösa förmodar jag men det är inte helt lätt.🤔

Kaj
3/15/18, 10:40 AM
#9

Detta är problemet då man byter dator. Det är inte helt enkelt att flytta över program eftersom vid installationsprocessen för program skapas referenser som är knutna till datorn. Exempelvis uppdateras registret i datorn med en massa nycklar med mera och detta register kan du inte flytta över till den nya datorn för registret är alltid knutet till själva datorn.

Vad gäller DVD så är det egentligen inget problem. Det finns massor av bra program som kan rippa en DVD och skapa ISO eller DVD kataloger på en hårddisk. Då kan du starta installationen därifrån i stället. Den blir som en DVD läsare

Zepp
3/16/18, 6:08 PM
#10

Gammal dator, gamla program!

Dvs det är inte ens garanterat att du kan installera programmet på den nya datorn.

Iallafall Speccy är ett program så gör att du kan kika in i datorns inre utan att släpa ut allt ur garderoben!

https://www.ccleaner.com/speccy

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: