Annons:
Etikettwindows
Läst 1220 ggr
Record
2018-03-08 22:43

Mail från Microsoft med utökade tjänster

Fick i dag ett mail där Microsoft anser att de vill ändra villkoren för sin tjänst med Windows och dess konto. De stramar åt lite väl mycket nu trots att man bjuder på sina intressen via datorn och snokandet. Är det fler som tagit emot mail om detta? 🤔

Annons:
Sindri
2018-03-08 22:56
#1

Oj, jag tror jag såg nåt häromdagen om nån som ville "hjälpa" mig i mitt surfande, men jag är superallergisk mot allt sånt så jag klickade bara bort det.

Sindri
2018-03-08 23:12
#2

Häpp! Nu kom det mailet, nej det har jag inte sett förut. Läste som hastigast igenom det de kallar  Sammanfattning. Xbox har jag inte och prenumererar inte på något från dem och använder inte Store.
Men de har bestämt sig för att spara numret på ditt kort resp. ditt bankkonto (pkt 9) för att dina återkommande betalningar skall gå smidigare.
Mycket berör också Skype eftersom Microsoft köpt det.

En del handlar om Bing och den sökmotorn gillar jag inte så det berör väl (?) inte mig.

Så det är väl bara att köra på -eller installera LInux.

Record
2018-03-09 08:07
#3

Tack Sindri för att du läst deras mail, fick inte själv tid i går då jag drabbades av den stora iPhone 6 skandalen, där kunden får betala reparationen två gånger på garantireparationen när tangentbordet lägger av.

Skall i dag läsa MS "Bannbulla" och andras kommentarer, och ja har en kontrovers om Onestore med överfyllnad av "Molnkontot" innan det blir Linux. 🤔

Kaj
2018-03-09 10:45
#4

Jag har inte läst mailet men skulle tro att detta har med GDPR att göra.
GDPR är EUs nya regelverk för hur man får (eller egentligen inte får) lagra personuppgifter och den nya lagen träder i kraft den 25 maj.
Lagen gäller företag, organisationer men även dig själv som privatperson (tänk på det)

I princip går den ut på följande (väldigt kortfattat)

  • Alla uppgifter som kan identifiera en person faller under denna lag (gäller namn, bild, video, kreditkortsnummer,  banknummer, telefonnummer ….)
  • Man får INTE spara uppgifter om en person utan att det finns ett verkligt behov, berättigat intresse och laglig grund för sin verksamhet
  • Det krävs ett medgivande eller aktivt samtycke från personen som det skall sparas uppgifter om. Detta medgivande måste inhämtas i förväg
    Därför antar jag att Microsoft sänt ut sitt mail - räkna med att detta kommer från flera de närmaste tiden
  • En person har "rätt att bli glömd" dvs att allt data om personen skall kunna  raderas på begäran.
    Det betyder t ex att du som privatperson exempelvis kan kontakta PAR som används för direktreklam av många företag och kräva att dom skall ta bort dig ur sina register. Då får du inte längre någon direktreklam där företag inhämtat dina uppgifter från deras register

Om ett företag, organisation, privatperson med mera bryter mot denna nya lag kan EU utkräva böter om 20 miljoner euro alternativt 4% av omsättningen

Det som är intressant är att samma regler gäller för dig som privatperson. Du får from den 25 maj exempelvis INTE lagra personuppgifter utan att det finns ett skäl för dig att göra det. Du ska t ex inte ha excel filer etc med en massa personuppgifter bara för att det kan vara "bra att ha saker". Här är dock regeltolkningen mer diffus och man vet inte ännu hur den skall tolkas. Alla har ju exempelvis personuppgifter i sin telefon (adressboken) och det är OK. men i övrigt skall man vara mer restriktiv nu. och andra sidan lär det väl inte vara så att man får någon kontrollant på sig som privatperson. Men om du som privatperson gör utskick eller på annat sätt förmedlar personuppgifter (tänk på att det är vad som helst som kan identifiera en person såsom för och efternamn) så skall du vara mer eftertänksam nu för där kan du få en anmälan på dig, precis som vilket företag, organisaation, myndighet etc som helst.

Vill ni läsa mer om GDPR så kan ni titta på datainspektionens sida för alla detaljer
Datainspektionen om GDPR

Record
2018-03-09 13:19
#5

Tackar Kaj, Har inte läst det ännu men ja fick mailet till mitt företag. Och då stämmer nog dina tankar, så det blir att lägga ner och övergå till hobbyverksamhet innan underskott o fonder balanserar. Ingen bokföring. bara samla kvitton och sitta på torget o mata duvorna, härliga femtiotal. 😉

Även länken till Verksamt.se var bra

beem
2018-03-09 16:33
#6

#4 Bra info. Tack för den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Sindri
2018-03-09 23:00
#7

Tack Kaj för förtydligande!

Record
2018-03-10 09:09
#8

Detta kommer att ta "död" på de som säljer CD-skivor till släktforskare, inte kan de fråga alla de levande personerna på dessa CD. Troligen kommer den gamla sekretesslagen 70-års gräns att gälla.

Att vi får besök av statens kontrollanter en gång om dagen, skapar bara fler arbetstillfälle och skatter. 😉

Upp till toppen
Annons: