Annons:
Etikettwindows
Läst 785 ggr
Linnea Gustavsson
2018-03-09 19:06

Kortsluten dator utan anledning

Hej! Jag har en skoldator (Lenovo thinkpad) som helt utan anledning slutat fungera . Använde den tidigare idag och den fungerade bra som den brukar. Dock när jag skulle starta den när jag kom hem, lyser den grått i olika nyanser (som kortslutning). Någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det? Eftersom den endast har en knapp för strömsparläge, kan jag dessvärre inte starta om den utan att kunna komma in i den. Kan man starta om den på något sätt? Behöver helst (om det går) ha den fungerande tills måndag då jag behöver den till arbete. Mvh Linnea

Annons:
Record
2018-03-11 14:52
#1

Försök med att ansluta laddaren, om det är lågt batteri.

Kaj
2018-03-12 10:58
#2

Alltså blir skärmen grå och ev. lite flimrande vid uppstarten?
I så fall låter det som att du antigen har något glapp i skärmen eller i värsta fall har ett problem med grafikkortet. Båda dessa fel kräver i så fall teknisk support från någon som kan laga den.

Att din dator enbart har en knapp för strömsparläge verkar inte troligt eftersom man i strömsparläge inte får några Windows uppdateringar. det krävs läge "omstart" för att man skall få Windows uppdateringar. Läs gärna min artikel om de olika  lägena i Windows på iFokus här
På högra sidan av din Thinkpad skall det finnas en liten strömbrytare. En liten knapp som brukar lysa grönt då datorn är igång. Pröva att trycka in den i minst 15 sekunder. Det bör göra att datorn går helt ur alla strömspar/vilolägen.
Släpp knappen och vänta 30 sekunder. Därefter trycker du in den knappen igen så bör datorn gå igång med en kallstart.

Zepp
2018-03-16 18:16
#3

Mm man ställer in vilken funktion knappen skall ha.. bäst är att ställa den till att stänga av datorn när man trycker på den.

Oså.. man kan oxå pröva en sk "Norsk reset", dvs ta ut batteriet/göra datorn strömlös!

Oså på det.. har man skoldator så har man väl oxå support, dvs om man fått datorn från skolan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2018-03-17 09:31
#4

Och vad hände sedan på måndagen. vore intressant att höra, för att infoga till sin eller någon annans kunskap. 🤔

Zepp
2018-03-17 14:26
#5

Eh grejen med att göra datorn strömlös är att om problemet återstår så är det dags att byta dator eller konsulterar skolans datortekniker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: