Annons:
Etikettwindows
Läst 2348 ggr
FataMorgana
2018-03-13 12:01

Hjälp med uppdateringar

Drivaren till pekplattan uppdaterar sig dagligen. Jag har redan uppdaterat den 9 gånger. Varje dag står det att jag har en update till förfogande som väntar på att installeras och för varje gång jag installerar den står det att installationen lyckades.  Har Windows 10 och vet inte hur jag kan stoppa den här uppdateringen. Har gjort alla problembehandlingar som finns, men inget fungerar. Min man har en likadan dator som jag och precis samma problem. Han har redan installerat den här uppdateringen 16 gånger och i samband med det började plötsligt hans fläkt att ständigt gå på högvarv. Vet inte om det har med saken att göra, Hans fläkt går på högvarv så fort han öppnar en internetsida. Finns här någon kunnig som har en aning om vad som kan stå på? Tack!

• Synaptics - Mouse - 8/16/2017 12:00:00 AM - 19.3.31.31 (9)

Annons:
Kaj
2018-03-13 15:27
#1

Om det bara hade varit en av er som haft problemet så skulle jag sagt att eran Windows Update databas kan ha blivit trasig (korrupt) vilket tyvärr händer ibland om en Windows update inte får gå hela vägen igenom ex om man stänger datorn under pågående uppdatering.

Det kan visserligen vara så att båda fått samma problem med en uppdatering och därför felar båda datorerna.

Pröva med att fixa till Windows update katalogen.
Du måste vara inloggad som administratör för att detta skall lyckas:
Detta kan göras direkt från Windows genom att skriva felsök i sökrutan, starta appen  och  välj Windows update (åtgärda problem med windows update….)

Kör igenom felsökningsprogrammet (kan ta sin tid) och starta sedan Windows update och sök efter uppdateringar igen.

**Alternativ 2 samma som ovan men genom att hämta hem Microsofts felsökningsprogram:
**Jag har märkt att det nästan alltid är bättre att hämta hem felsökningsprogrammet från Microsoft och köra det direkt i stället från felsökningen i Windows.
Hämta programmet här. Logga in som administratör på datorn och kör filen (kommer se lika dant ut som ovan men min erfarenhet är att detta alternativ är bättre.
https://support.microsoft.com/en-us/help/10164/fix-windows-update-errors 

Reparationen tar inte bort något men återställer Windows update katalogen så det kan hända att man inte kan backa till tidigare installationer (återställning kommer dock fungera)

FataMorgana
2018-03-14 09:19
#2

Tack! Jag ska se om jag lyckas följa dina anvisningar. Jag återkommer.

FataMorgana
2018-03-14 12:50
#3

Blir snart galen på Windows 10. Tänkte att det skulle finnas en ruta att kryssa i någonstans för att kunna logga in som adminstratör, men tydligen kan jag bara aktivera mig som administratör genom att skriva cmd i sökrutan och sedan skriva in:  Net user Administrator /active:yes. 

Vågar jag som inte alls är bra på datorer  att göra det här? 

Kan jag stänga ner rutan sen och öppna upp den på nytt och deaktivera med att skriva in ett "no" i stället för ett "yes"? Eller måste rutan förbli öppen? Jag är så rädd att göra fel.

Kaj
2018-03-14 14:02
#4

Nej du ska inte köra kommandot ovan det rekommenderar jag bara väldigt avancerade användare. Detta är det inbyggda adminkontot som har mycket högre rättigheter än ett vanligt adminkonto och utsätter dig alltså för extra risker om du skulle få in ett virus od. Detta konto skall enbart användas i väldigt kritiska lägen för felsökning och man bör veta vad man gör i dessa lägen för att aktivera det kontot.

Det är klart du kan logga in som administratör. Men du måste så klart ha ett administratörskonto att logga in med och det bör absolut inte vara ditt vanliga konto.
Man skall alltid ha ett administratörskonto (inte det inbyggda ovan utan ett som man skapar själv via Inställningar och Konton - gå till Windows knappen och klicka på kugghjulet för att öppna inställningar) som man BARA skall använda då ett administratörskonto behövs och ALDRIG annars exempelvis vid vid vanlig datoranvändning. Då skall du ha ett vanligt konto som inte har administratörsrättigheter.
Vid installation av Windows körde du förmodligen med ett adminkonto. Det kontot bör du därefter aldrig använda för vanligt arbete utan du bör ha lagt till ett nytt vanligt userkonto utan admin rättigheter som du skall använda vid vanligt arbete vid datorn. Om du inte gjort det är det stor risk att ditt vanliga konto är ett adminkonto och det är inte bra för då är du utsatt för högre risk för intrång på din dator.
Skulle nu så vara fallet så börja med att skapa ett helt nytt konto och gör det till ett administratörskonto.
Därefter går du in på ditt vanliga konto och slår av administratörsrättigheter på det och låter det bara vara ett vanligt användarkonto i Windows.

Vid inloggninsrutan för Windows 10 är det alltid ditt senaste inloggningskonto som visas. Men där kan du växla användare och då ange ditt administratörskonto i stället och logga in som den användaren och då kan du köra mitt script ovan.

Du kan även på Windows knappen längst ner till vänster välja att "Växla" konto. Då kommer du få valet att logga in med ett annat konto (exempelvis ditt admin konto) och ditt för tillfället inloggade konto förblir inloggad under tiden. Detta alternativ är inte så bra då det gäller att köra scriptet från Microsoft ovan för där är det bäst att inga andra konton är inloggade på datorn.

Till sist har du även möjlighet att använda Windows inbyggda funktion för att köra ett program i adminläge. Det kan göras på 2 sätt.
Starta programmet, om det kräver administratörsrättighet så kommer det upp en uppmaning där du skall ange ditt admin konto och lösenord.
Högerklicka på programmet och välj "kör som administratör"

FataMorgana
2018-03-14 16:05
#5

Det verkar som att mitt konto är ett adminkonto, för jag har inte skapat mig några nya konton alls och när jag går in på inställningar till konton står det administratör under det lokala kontot. Jag har inga andra konton att växla till.  Men säg, då borde jag åtminstone ha varit inloggad som administratör när jag körde felsökningsprogrammen? Jag försökte göra det via din länk och då hittades 3 fel. Ett fel hade med databasen att göra, så du kan ha rätt med att den är sönder. Sen stod det att alla problem blev fixade, Men det blev inte fixat, för om man gör en ny scan dyker samma problem upp igen och naturligtvis står det att de blev fixade igen, oavsett om jag använder mig av HP felsökning och reparatur eller av windows.  

Vad som gäller att skapa ett till konto, så är det bara att gå till "lägg till någon annan till den här datorn"? Om det är så vikigt som du säger, så kanske det vore bäst att göra det. 

Ps. Kommandot låter jag förstås bli.

Huygens
2018-03-14 17:27
#6

Här är någon som löste problemet genom att öppna datorn, skruva loss kontakterna och sedan skruva tillbaka dom igen, därefter ominstallera koden. (länk)

Annons:
FataMorgana
2018-03-14 18:01
#7

Jag tror inte att det skulle vara så svårt att öppna datorn och skruva loss allt, men jag skulle helt säkert inte kunna skruva tillbaka allt igen…. Men tack ändå Huygens!

Kaj
2018-03-15 11:01
#8

#5

Ja du har i så fall alltid varit inloggad som administratör och då var det även som administratör du körde felsökningsprogrammet.
Det har även hänt mig att jag varit tvungen att köra programmet ett antal gånger innan de reparerat databasen helt men det är ovanligt för det brukar gå på första försöker.
Men då detta uppkommer brukar jag köra programmet ovan och växelvis köra det inbyggda i Windows (som ska vara samma som programmet) - skriv felsök i sökrutan till vänster och  välj felsök för Windows update där.
Om du gör detta växelvis ett par 3 gånger och fortfarande får problem så är det nog något annat.

Och ja. Du bör genast lägga till ett nytt konto i din dator. Kalla det något i stil med Admin eller så (valfritt namn) - gör det kontot till ett administratörskonto - dokumentera lösenordet bara.
Därefter loggar du in med det kontot och går till konton och ändrar ditt vanliga konto från ett administratörskonto till ett vanligt windows konto.
Logga ut igen och logga in med ditt vanliga konto. Nu är du lite mer skyddad för nu kan inga program eller systemändringar göras då du är inloggad med det kontot (vilket många virus med mera försöker göra).
Om något händer som vill göra en systemändring eller installera ett program så kommer Windows slänga upp en dialogrutan där du skall ange ditt administratörskonto och dess lösenord. Om du vet att det är du som triggat funktionen är det bara att ange detta annars är det bara att klicka på avbryta.
T ex om du är inloggad med ditt vanliga konto som inte är ett adminkonto och försöker gå in och exempelvis ändra på något konto kommer Windows be dig om uppgifterna till ditt administratörskonto. Där vet du ju att det är du som triggat detta och kan lugnt ange detta

FataMorgana
2018-03-15 15:00
#9

#8  

Ja då har jag nog alltid varit inloggad som administratör med alla mina datorer som jag haft. Jag har inte ens vetat om att man ska lägga till nytt konto. Har tänkt att ett bra antivirusprogramm håller intrång och virusar borta. Men tack för informationenen, Det är bra att veta. Ska fixa det. 

Sen så har jag nu kört programmet växelvist, som du sa och problemet är tyvärr fortfarande kvar. 3 fel hittas. Det ena felet med databasen blir ibland fixat, men ibland står det att den inte kunde fixas. De andra två blir fixade varje gång. Sen kommer den där synaptics mouse uppdateringen hela tiden om igen. Har redan uppdaterat den 19 gånger nu.  Men ibland kommer det också en felkod 0x80246007 och ibland en annan felkod 0x80070002.

Du skriver att om jag fortfarande har kvar problemet, att det nog är något annat i såfall. Vad skulle det här andra kunna vara? 

Ville också säga, att för min man händer det samma sak som för mig hela tiden, med samma felkoder och alllt. Men sen har vi också identiska datorer.

Kaj
2018-03-15 16:30
#10

Det kan vara många olika orsaker.

ni kan pröva detta från microsoft. Den gör iofs samma som programmet och felsökningsfunktionen i Windows gör men det kan vara värt och pröva
https://support.microsoft.com/sv-se/help/910336/windows-update-error-0x80070002-or-0x80070003

Om det inte fungerar så kan det vara problem med drivrutinerna som laddas hem och vill uppdatera din dator.
Då rekommenderar jag er att besöka Synaptics hemsida och ladda ner senaste drivrutinen där. Leverantörer har idag nästan alltid uppdateringsprogram man kan köra som automatiskt identifierar om du behöver uppdatera en drivrutin och sedan görs det från deras eget databas av drivrutiner.

FataMorgana
2018-03-16 12:24
#11

Tack för att du tar dig tid och svarar.

Jag kunde tyvärr inte köra programmet. Det fungerade inte, var inte kompatibelt. Sen hittar jag inte rätt på synaptics hemsida. Har googlat runt som bara den. Ska fortsätta söka, Men undrar om det fungerar att avinstallera drivrutinen  i enhetshanteraren och om windows sen verkligen försöker installera om den? Så som det står här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028443/windows-update-drivers-in-windows-10

Tänk om jag avinstallerar men sen inte lyckas ominstallera. Fast jag vet inte om det här skulle lösa problemet, Vad säger du?

Kaj
2018-03-16 14:17
#12

Programmet skall du kunna köra men du måste välja rätt operativsystem och typ av Windows  10 Windows 8.1 eller Windows 7

Om det är en bärbar dator med styrplatta (touchpad) så skulle jag inte avinstallera den om jag inte visste att jag hade en extern mus och tangentbord först som fungerade typ via en USB. Det vore ju inte så bra om mus och tangentbord slutade och fungera för då kommer du ju inte in i datorn. Windows ska visserligen växla över till Windows interna drivrutin då och det ska fungera men med begränsad funktionalitet på framför allt musplattan tills man sedan återigen installerat rätt drivrutiner - då skall allt hoppa igång igen.

Om det är en bärbar dator och det är en touchpad du menar så är den förmodligen beroende av dator modell åxå. Dvs om du har en ASUS så skall du hämta hem drivrutinen för touchpaden från dom och har du ex en Lenovo från dom osv.

Ett annat alternativ är ju att helt enkelt strunta i meddelandet om att uppdatera från Windows. Om det är något fel i paketeringen av drivrutinen så kommer problemet försvinna med tiden.

FataMorgana
2018-03-16 16:29
#13

Ok. Ja det är en bärbar dator som det handlar om. Då vågar jag nog inte avinstallera något,  Men det slog mig just när jag gick in och kollade egenskaperna till drivaren att det står att den är  installerad den 11/17/2017 . På updaten står det 8/16/2017. Betyder det att windows kommer med uppdaterigar för en gammal drivare och att felet kanske ligger där?

Sen hade jag gärna stuntat i problemet om det ändå kommer att försvinna med tiden, men eftersom min mans fläkt gör på högvarv hela tiden misstänker vi att det kanske har med saken att göra och skulle därför gärna lösa problemet för att se om hans fläkt lugnar ner sig. Men det kan också hända att det bara är en slump att det hände samtidigt och att hans problem med fläkten beror på något annat.

Annons:
Kaj
2018-03-19 08:55
#14

Att fläkten går på högvarav tror jag inte har med detta och göra för då skulle ju även du ha samma problem på din dator.
Snarare något annat då. Exempelvis kan han ju ha fått in något skit i datorn som ligger och tar upp CPU kraft.
I dag är det väldigt vanligt att webbsidor från mindre seriösa har kryptovaluta grävare på sig och besöker man sådana så kör dom javascript eller i värsta fall riktig kod (det är därför man aldrig skall köra som administratör) för att beräkna fram  ett resultat för en kryptovaluta - ex bitcoin.
Det finns blockerare för detta till webbläsare som ex google chrome:
Ta t ex thepiratebay. Går man dit så drar fläkten igång direkt därför att dom lagt in en krypto grävare i koden på webbsidan. Allt blir jätte trögt och CPU går i taket. Om man då slänger på en kryptoblockare så försvinner problemet.

Bäst är att då hans problem med fläkten uppstår är att starta programmet resursövervakaren. Skriv så i sökfältet nere till vänster.  Här kommer du behöva uppge ditt administratörslösenord och det är OK.
Titta sedan där vad det är som drar prestanda - DISK, CPU, MINNE.
Då du lokaliserat vilken eller vilka delar kan du titta på den detaljerade bilden och se om det är ett visst program eller process som är boven och då avgöra om detta är ett program du själv installerat eller om det är något som har kommit in ändå (virus) på datorn.

Condor
2018-03-19 10:42
#15

#14

Hej! Jag är Fata Morganas sambo som har datorn med fläkten.  Det är klart att jag redan har kollat resursövervakaren (kollar minst 10-20 ggr om dagen) och jag har inte högre CPU, DISK, MINNE aktivitet än Fata Morgana.

Fläkten drar igång redan vid den minsta aktiviteten, dvs. om jag surfar på en säker sida som inte kräver stor kapacitet. Nu när jag är inne på iFokus (kräver lite mer kapacitet) är min CPU på mellan 25 och 35 %. Arbetsminne på runt 60 % och DISK mellan 0 och 5 %.  Men om jag bara scrollar lite på resursöverkakaren eller en internetsida går CPU upp till 40-50 % .  Bara när jag just öppnar en intenetsida eller resursövervakaren går CPU för ett par sekunder upp till 70-90 %, men den går omedelbart ner igen.

Mest CPU drar Internet Explorer och resursövervakaren när jag kollar. Mest arbetsminne drar Bit Defendern (mellan10 och 30 %). DISK går bara upp till 80-100 % när någonting uppdaterar sig, t.ex. Bit Defendern. Annars är den låg.

Fläkten drar dock igång redan utan stor aktivitet (t.ex. CPU 15 %, MINNE 60 %, DISK 0 %), ibland redan när man kör upp datorn, och lugnar först ner sig efter några minuter om man stänger ner Internet Explorern. Jag har också försökt med Google Chrome, men det är ingen skillnad.

Kaj
2018-03-19 13:57
#16

Vet ju inte vad du besöker för sidor men om det är typ alla webbsidor som drar i väg är det nog inte krypto miners som är orsaken.

men du kan ju pröva detta. Ja la in tillägget No Coin i min Google Chrome och blev genast av med att ex thepiratebay använde min dator för att gräva fram kryptovaluta vilket fick min fläkt att tystna och min CPU tid att gå ner till vanligt igen.
Den finns inte för IE men för Chrome och jag tror den finns för Edge åxå men osäker där
https://www.howtogeek.com/334018/how-to-block-cryptocurrency-miners-in-your-web-browser/

Condor
2018-03-20 12:15
#17

#16

Jo, fläkten drar iväg på alla websidor, men speciellt på websidor som kräver stor kapacitet, t.ex. websidor med mycket reklam eller videos, som t.ex. webkameror.

Jag ringde till HP Support, men dom verkar heller inte veta vad problemet är.  Där får man bara allmänna råd som att göra testerna som jag redan har gjort och att köpa ett pressluftspray för att rengöra datorn. Men jag tror inte att det är damm i datorn som orsakar problemet, eftersom fläkten ibland går upp och ner. Datorn blir heller inte het och ibland börjar fläkten redan när man kör upp datorn, innan den ens skulle hinna att bli het.  Sen skulle jag försöka att aktuallisera bios, men jag har den nyaste bios (f.17) på datorn, så det är väl lönlöst.

Idag visade resursövervakaren stor aktivitet direkt efter att jag körde upp den, av saker som t.ex. runtime broker, system, Windpws security health service och annat och det fick fläkten att gå på högvarv. Kanske datorn försöker att fixa sig själv? I alla fall går den fortfarande på högvarv, fast CPU nu bara är runt 30 %, MINNE runt 60 % och DISK 0 %.

Om jag stänger IE tar det ett par minuter tills fläkten lugnar sig, men det räcker med att öppna google för att den ska dra igång igen.

HP har en dålig hotline med dåligt utbildad personal. Jag hade en gång en Toshiba och där fanns det personal som alltid visste råd.

Huygens
2018-03-20 12:17
#18

Kolla om det finns damm på fläkten eller i datorn som gör att värmen hålls.

Kaj
2018-03-20 16:13
#19

Webbläsare har kända problem med webbsidor som har avancerad javascript kod . Värst är faktiskt Internet Explorer där enligt min bedömning. Men även Chrome och FireFox har problem med dessa sidor.
När jag besöker sådana sidor drar min fläkt åxå igång och det tar ca 15-20 sekunder innan det går att scrolla på sidorna (Internet Explorer - Chrome är lite bättre där). Så där är nog bara att tugga i sig att tunga webbsidor  så kommer CPU gå upp och fläkten kommer dra igång.  Bättre blir det om man har en dator med rejäl prestanda såsom en Intel I7 med 8 generationens processor eller om datorn har ett kraftigt grafikkort och webbläsarens Javamotor är anpassad för att kunna utnyttja grafikkortet (tror Chrome och MS Edge är det)
Exempelvis sidor från :
https://www.datormagazin.se
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/
https://computersweden.idg.se

Huygens
2018-03-20 17:11
#20

På nätet finns rapporter att anti-malware slukar mycket datorkraft.

Annons:
Zepp
2018-03-20 21:24
#21

Jaaa antivirus  och antmalware och allt sådant drar datorkratft hur som helst

Bäst är att alldrig surfa på Google,, Fejan, Twitter  eller liknade!

Helst skall man inte surfa alls!

Iallafall.. köp något välkänt program, det tar avsevärda resurser ur din dator, det tar oxå tid innan de scannat alla sidor man kan tänkas  surfa till.. mmen de är för din egen säkerhets skull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Condor
2018-03-21 10:50
#22

#18

Dom på HP rekommenderade mig att inte skruva bort locket på datorn själv. Dom gav rådet att köpa ett pressluftspray som jag ska blåsa in i alla öppningar med.  Dammsugaren har jag redan försökt med.

Men jag tror inte att det är damm i datorn som är anledningen till att fläkten går på högvarv.  Datorn blir ju aldrig het och fläkten drar igång redan direkt efter att jag kör upp datorn, innan den ens skulle hinna bli het, om det vore damm i den. Men jag ska ändå göra ett försök med sprayet.

#19

Jag använder helst Internet Explorern som webläsare. Jag har försökt flera ggr att använda Google Chrome, men då uppträder de problem som du beskriver att du har med IE, att sidorna öppnar sig långamt och att det tar lång tid tills man kann scrolla. Till och med Chrome öppnar sig långsamt.

Just nu går fläkten på högvarv, men ändå öppnar sig sidorna snabbt. Det är nog bara när datorn försöker att uppdatera sig (synaptic mouse) som det går långsammare. Klart att det finns datorer som är mycket snabbare än våra HP, men det är inte riktigt vår prisklass. Problem kan dock uppträda även med dyra datorer. Men om man har ett bra märke som t.ex. Toshiba, har man åtminstone en bra Hotline med bra utbildat personal, som kan och vill hjälpa.  Sämst service har nog Acer, men även HP är inte mycket bättre.

Huygens
2018-03-21 10:55
#23

Har du kollat BIOS-inställningar?

FataMorgana
2018-03-21 12:00
#24

#23

Jag misstänker själv att det handlar om förändrade inställningar i BIOS. Condor har den senaste aktualiseringen F.17 , medan jag har F.15. Jag borde alltså uppdatera min, men min dator fungerar jätte bra och fläkten är nästan hela tiden tyst som en mus. Inte ens på sidorna som Kaj länkade till satte sig fläkten i gång så att det skulle ha stört mig. Men jag undrar om inställningar i BIOS bara kan förändras av sig själv i och med någon uppdatering eller så? 

Sen är saken bara den att ingen av oss är särskilt bra på datorer och att vi inte riktigt vågar göra något i BIOS. Jag har kollat på youtube och sett på anvisningar för hur  fläktens inställningar i BIOS ska vara, men jag vet inte hur man ska göra för att komma ut ur BIOS sen? Så dålig är jag på datorer.

Huygens
2018-03-21 12:09
#25

Komma ur BIOS? Man lutar sej tillbaka, sitter med benen i skräddartställning, blundar och säger PRUUUHHHFFFHHHH!!!

FataMorgana
2018-03-21 12:25
#26

#25  

Jag menar allvar… 

Det hör säkert till varje människas allmänbildning att veta hur man kollar BIOS inställningar, men jag har aldrig gjort det och vet därför inte hur det fungerar. Överallt läser jag att sådant är till för IT experter och att man bara kan förstöra sin dator om man inte vet vad man gör och därför har jag aldrig vågat mig på BIOS.

 Jag har som sagt sett på youtubes och kommit så långt som till hur man ropar upp BIOS och vart man kollar sina inställningar och hur man ändrar från enable till disable om nu det skulle vara det som är problemet, Men vad gör man sen när man ändrat på detta? Hur stänger man av BIOS?  Stänger datorn av sig själv och körs upp av sig själv i normalt läge om jag bara lutar mig tillbaka? Eller vad vill du säga?

Huygens
2018-03-21 12:39
#27

Jag tror det finns någon instruktion i BIOS/menyn för hur man sparar BIOS-ändringar. Tryck ESC eller någon F-knapp?

Annons:
Condor
2018-03-22 11:03
#28

Igår var vi hos MediaMarkt, men pressluftsprayet för att rengöra datorer var slutsålt. Kanske det är många som har samma problem med fläkten och alla provar med sprayet?

Jag tror dock att det är ett annat problem, pga hur datorn uppför sig. Idag var jag inne på en helt vanlig säker sida och förstås gasade fläkten på.  Jag kollade resursövervakaren, men allt var normalt.

Men medan jag surfade där lugnade fläkten ner sig igen. Sen stängde jag sidan och hade bara Google öppnad utan att göra någonting och efter ett par minuter gasade fläkten på igen.

Efter en tid lugnade den sig  och jag gick in på i fokus. Då gasade en på igen. Nu kollade jag resursövervakaren igen och då var det hög aktivitet på någonting som heter "Microsoft store" vad än det är……….  DISK var på över 90 %, men gick ner igen efter en tid.

Det har heller ingenting med webläsaren att göra, för om jag öppnar andra program, t.ex. ett spel, gasar fläkten på.

Huygens
2018-03-22 11:35
#29

Jag vet en som köpte en hårtork där man kunde stänga av hettan och blåsa på för fullt, bara inte delar lossnar i datorn.

FataMorgana
2018-03-22 11:51
#30

#27

Jo jag tror jag fattar nu. Det ska finnas en exit balk att trycka på och sen får man frågan om man vill spara ändringarna med instruktioner på vilka knappar man sen ska trycka på osv och sen körs allt ner automatiskt. Men hur som helst är jag nog för rädd för att göra något i BIOS då jag inte ens är säker på hur inställningarna ska vara,

Men jag undrar hur program som speedfan eller hwmonitor fungerar och hur pålitliga dessa program är? Ser man med hjälp ett sådant program hur BIOS inställningarna är, eller ser man bara temperaturer och hur många varv fläkten går? Vet du eller Kaj eller någon annan här?

Huygens
2018-03-22 12:00
#31

Det brukar följa med en obegriplig BIOS-manual (?) till datorn/moderkortet. Ibland kan man lista ut vissa saker ur manualen, men visst, det är ganska svårt. Kanske om man är noggrann och skriver ner alla BIOS-ändringar på papper så man kan backa tillbaka ifall ångloket kör över ett stup?

Kaj
2018-03-22 14:08
#32

Alltså har ni även kollat igenom datorn efter virus od? Ni skulle ju båda kunnat fått något spionvirus som ligger och bevakar vad ni gör på webbsidor. Det är nämligen inte normalt att fläkten drar  gång på vanliga webbsidor utan tunga javascript/html5 kod. Hade det varit på bara den ena datorn hos er skulle jag sagt att det är ett hårdvarufel men på båda - låter osannolikt att båda i så fall gått sönder.

Det är kanske inte så att alla antivirus program kan känna igen alla virus.
Då och då laddar jag ner ett par gratis verktyg från antivirusprogram leverantörer och kör dessa på min dator . Dessa program som jag talar om är komplement till deras antivirussuite och kostar inget. Så man behöver inte installera hela deras suite utan bara dessa specialdesignade antivirusprogram som går mycket djupare i sin analys

Pröva exempelvis malwarebytes och kör en djup genomsökning och även en vid omstart.
https://www.malwarebytes.com/

Det finns flera liknande som är superba där vanliga antivirusprogram inte är lika exakta.
Norton power eraser är ett liknande som malwarebytes.
https://us.norton.com/support/tools/npe.html

Jag brukar köra båda dessa ett par gånger per år. Efter varje gång avinstallerar jag dom så klart. Nästa gång jag vill köra dom ser jag till att ladda hems senste versionen igen.

FataMorgana
2018-03-22 17:22
#33

#32 

Nej, jag jag måste ha uttyckt mig dåligt. Det är bara Condor som har problem med fläkten, inte jag. Min fläkt är så himla tyst att jag nästan undrar om den verkligen ska vara så tyst. Inte ens på sidorna som du länkade till i inlägg 19 hörde jag mycket av min fläkt.  Vi har bara både två problem med updateringarna (synpatics mouse). 

 Jag försöker bara komma underfund med hur BIOS fungerar för att kunna hjälpa Condor med hans dator. Tänker att om jag lyckas gå in på min BIOS för att kolla mina inställningar utan att förstöra något, att han sedan låter mig gå in i hans dator och kolla på hans BIOS inställningar. 

Vad som gäller antivirus program är BitDefender ett av de bästa antivirusprogram som man kan ha. BitDefender är varje  år testsegrare och brukar vara den enda som hittar 100% av alla virusar och rekommderas därför också av polisen. Men jag har förstås för säkerhets skull letat i Condors dator efter misstänkta program och hittar absolut inget som verkar misstänkt.

Huygens
2018-03-22 17:49
#34

Det är inte så att fläkten är utsliten?

Man ska kunna blåsa hårt rakt på fläkten och då ska den helst snurra runt.

Annons:
Zepp
2018-03-22 21:59
#35

 Jag använder tryckluft.. 7-8 bar, det ryker damm, funkar den efter det så kör jag ett tag till, lägger den av köper jag ny dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2018-03-22 22:10
#36

Jag avsåg att blåsa med munnen i #34.

Upp till toppen
Annons: