Annons:
Etikettövrigt
Läst 1288 ggr
[minigrisensmamma]1
2018-03-22 13:26

Akut min dator har kraschat !

Min dator har krachat när jag uppdaterade datorn. Kan skriva kommndon men inget mer.Vad gör jag nu ?

Annons:
Huygens
2018-03-22 13:40
#1

Du bör ta hjälp av någon som vet vad dom gör. Har du kopior på allt du vill spara?

[minigrisensmamma]1
2018-03-22 13:48
#2

Jo kopior finns. Bor i Stockholm och försöker hitta någon som kan hjälpa mig

Kaj
2018-03-22 14:13
#3

Frågor
Vilket operativsystem har du?
Vad menar du med uppdaterat datorn? Säkerhetsuppdateringar eller har du gjort en egen uppdatering av något i datorn?
Vad menar du med skriva kommandon men inget mer? Är det en kommandotolk du får upp då du startar om datorn?

Huygens
2018-03-22 14:16
#4

Jag antar att du har startat om datorn?

Dom här problemen tror jag är svåra att lösa via forum, av typen jag körde ett kommando och skärmen blev grå…

"Jag sitter här på Ringhals och fick ett meddelande på datorn: "Urgent Security: Push A-button". Jag tryckte på flera av knapparna med bokstaven A. Reaktorbyggnad 3 störtade samman och det skakade kraftigt i golvet här inne. Ett orange självlysande moln driver iväg från resterna. Vad gör jag nu?"

[minigrisensmamma]1
2018-03-22 15:04
#5

Jo det är en kommandotolk jag får  upp

Kaj
2018-03-23 08:07
#6

Så jag antar att det är Windows.

Pröva vad som händer om du i kommandotolken skriver förljande

shutdown /r

Annons:
Kaj
2018-03-23 08:11
#7

Om den inte startar om vid kommandot  ovan så pröva att ta ur alla inkopplade enheter såsom skrivare, usb diskar, usb enheter överhuvudtaget.

Lämna bara mus och tangentbord och pröva att starta om på vanligt sätt.
om inte det går heller ta även ur mus och tangentbord och starta om.
I fall den hoppar igång då koppla in mus och tangentbord och försök logga in.

Det som inte sällan stör en Windows update är just periferi utrustning såsom skrivare, usb-diskar, scanners, spelkonsoler etc. pga att deras drivrutiner inte är helt kompatibla.

Får du inget felmeddelande på kommandoprompten då du startar om???

Kaj
2018-03-23 08:21
#8

Till sist om inget fungerar.

pröva att starta om 4 gånger i rad. Om Windows inte klarar av att boota korrekt 3 gånger i rad så kommer Windows automatiskt att försöka gå in i repair mode den 4e gången. Där ska du då kunna välja att starta i felsäkert läge (advanced options, Trouble shoot) med minimala drivrutiner och tjänster igång. Därifrån är det sedan lättare att felsöka vad som orsakat ditt problem.

Upp till toppen
Annons: