Annons:
Etikettwindows
Läst 1963 ggr
Bjorne2
3/26/18, 10:58 AM

Förinställd användarprofil

Hej
Hur ändrar man de lagrade uppgifterna  för Emailadress, telefonnummer och liknande?
De dyker ju ofta upp när man fyller i olika blanketter på nätet.
Nu har en del av dem blivit föråldrade och behöver ändras.
Det är säkert enkelt men jag kommer inte på det.

Annons:
Kaj
3/26/18, 12:06 PM
#1

Du får så klart besöka varje enskild leverantörs webbsida, logga in med ditt konto och ändra. Det finns inget all-in-one sätt utan varje leverantörs konto har sina egna uppgifter.
Ex outlook.com och gmail.com är 2 helt skilda leverantörer där du måste gå in på båda och ändra dina uppgifter.
Desamma gäller alla bankkonton du har etc.

Att vissa av dessa uppgifter dyker upp automatiskt då du besöker sidorna beror på att dom lagras i kakor på din dator. Dessa kan du inte ändra på. Enda sättet är att man ändrar uppgifterna på webbsidan, då uppdateras även kakorna.

Om du tar bort all webbhistorik i dina webbläsare (inkl. kakor) så kommer inte de automatiskt ifyllda uppgifterna att kommas ihåg förrän du angivit dem en gång till på nytt.

Bjorne2
3/30/18, 9:19 AM
#2

Nyss var jag i alla fall inne på en site jag aldrig varit på förut.
Trafikpedagogerna i Lund för att ställa en fråga om parkeringskyltning.
Nog sjutton dök min mailadress upp där när jag skulle berätta vem jag var.

Fadern
4/2/18, 7:14 PM
#3

Om du menar autofill, som jag förmodar, så kan du se här hur man ändrar i Google Chrome:

http://www.dummies.com/education/internet-basics/how-to-set-up-autofill-in-google-chrome/

Kaj
4/3/18, 10:35 AM
#4

Som #3 skrev finns denna möjlighet i Chrome.
Men det kan även vara så att du har påslaget att sända info till tredjepart. Det betyder att du via inställningar i webbläsaren medgivit att de uppgifter som lagras i dina kakor när du besöker en webbsida även kan användas av en tredje leverantör. Det är väldigt ovanligt och man bör slå av det. Blockera kakor från tredje part.
Chrome, inställningar, avancerat och innehållsinställningar
IE/EDGE internetalternativ, fliken Avancerat + fliken Sekretess + fliken Säkerhet (modifiera för aktuell zon)

Kaj
4/3/18, 10:40 AM
#5

Rensa webbhistoriken i dina webbläsare. Antingen direkt i webbläsaren eller exempelvis via CCleaner från piriform.
Då skall alla kakor och sparade uppgifter försvinna.

Upp till toppen
Annons: