Annons:
Etikettvarningar
Läst 3076 ggr
Huygens
3/30/18, 1:01 PM

Adobe skuggar dej

Har du någonsin funderat på varför Adobe Reader jämnt behöver "säkerhetsuppdateras" trots att det bara är en läsare?

Adobe lanserar nu en ny "tjänst" som kommer att följa din rörelser rent geografiskt. Du blir därmed kartlagd, vart du går, hur lång tid det tar för dej att nå din destination, om du stannar på vägen, hur länge du stannar på en viss plats osv. Informationen lagras givetvis av CIA/NSA/GCHQ där dom kommer åt på nätet (tänk Snowden/Tempora/osv). Phys Org, 2018-03-28

Uppgifterna kan sedan samköras av en AI med andra personers uppgifter för att kartlägga ditt nätverk av vänner och bekanta. Adobe kommer även hålla reda på dina intressen, näthandel och konsumentmönster.

Total Massövervakning

Annons:
[VSK]
3/30/18, 1:06 PM
#1

Men vem kör med Adobe Reader idag?

Sindri
3/30/18, 1:27 PM
#2

??? Vad läser du pdf med?

[VSK]
3/30/18, 1:30 PM
#3

#2

Vem frågar du? Underlättar ju om du taggar den du pratar med.

Jalking
3/30/18, 1:54 PM
#4

Jag slängde ut Adobe Reader för många, många år sen därför att den blev för trög. Ett riktigt skitprogram redan då!
Jag rekommenderar å det grövsta Sumatra pdf för att läsa. Enkel, startar blixtsnabbt och har inga konstigheter för sig.
Måste jag fylla i någon blankett använder jag FoxIt Reader. Funkar, men lite trögare och jag är inte lika säker på att den inte har nåt jävelskap för sig.

Sindri
3/30/18, 6:43 PM
#5

#3 av: VSK

Eftersom ingen av er (0 & 1) verkar använda Adobe var det till båda. Har aldrig hört talas om att det finns andra program som kan läsa pdf. Där ser man! Skall kolla in Sumatra.

[VSK]
3/30/18, 7:08 PM
#6

#5

Vilken webbläsare som helst kan väl läsa PDF:er. 

Vill man ändra och greja så är Foxit Reader ett bra verktyg. Idag har jag faktiskt ingen koll men förr så tillhörde Foxit Reader toppen när det gällde säkerhet (minimalt med säkerhetsbuggar).

Annons:
papa-bear
3/30/18, 8:13 PM
#7

#4 👍 tack för tipset att använda sumatra, nog det snabbaste pdf-program jag använt.

Kameratrollet
3/30/18, 11:24 PM
#8

Jag använder Dokumentvisaren från LibreOffice.

Kaj
4/3/18, 10:20 AM
#9

Som VSK säger. Moderna webbläsare idag klarar av att läsa PDF filer så det behövs inget Adobe Reader för det.
Exempelvis Microsoft Edge, Chrome och FF.

Däremot har Adobe Reader några verktyg som inte finns i webbläsarna - ex pennan att färgmarkera text. Jag använder den från readern när jag skriver ut fakturor där jag markerar förfallodag och moms innan jag skriver ut dom.
Men att bara läsa så går det bra med webbläsarna idag.

Till sist. Även Microsoft Word klarar av att öppna PDF filer. De konverteras då till Word filer automatiskt.

Sindri
4/5/18, 8:43 AM
#10

Skall ladda ned Sumatra nu. Var kollar jag om jag har 32 eller 64 bitars version av Windows?

Kaj
4/5/18, 11:47 AM
#11

Kontrollpanelen, System och säkerhet, System - under Systemtyp ser du ditt operativsystem

Sindri
5/14/18, 8:17 PM
#12

NU har jag laddat ner Sumatra som app, fick ingen fråga om vilket system, men det är lite dålig upplösning på kontrollpanelen?

Record
5/16/18, 1:25 PM
#13

Adobe rekommenderar rensningsverktyget.😭

"

Acrobat Reader DC kraschar vid utskrift / Acrobat Reader DC skriver inte ut när jag klickar på knappen Skriv ut

Det kan hända om en installationsfil för Adobe Acrobat DC är skadad. För att åtgärda problemet ska du kontrollera att du har den senaste versionen av programmet Adobe Reader DC/Acrobat DC.

Om problemet uppstår med den senaste versionen:

1.     Avinstallera Acrobat Reader DC med rengöringsverktyget för Acrobat.

2.     Installera om Acrobat Reader DC."

Annons:
Zpookey
5/17/18, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och dagens foliehatt går till #0 😂

Det säger väl sig själv att det kommer säkerhetsuppdateringar?
Med tanke på att Acrobat reader är så utbrett så försöker ju "hackare" att hitta vägar in via just det programmet. Ibland lyckas de, och ganska ofta lyckas Adobe att täppa till säkerhetshålen innan det händer. De flesta programtillverkarna släpper säkerhetsuppdateringar titt som tätt eftersom att de omöjligt kan förutse hur hackare hittar en väg in. Det finns ingen som lyckats släppa ett failsafe-program som aldrig behöver säkerhetsuppdateringar efter att det släppts….någonsin. Och det kommer aldrig att släppas ett program som är helt hackningssäkert i framtiden heller….there's allways a way in.

Rätt roligt att du länkar till phys.org också….de försöker ju inte alls spåra dig. 😂

Sen har de ju Google analytics på sin hemsida…..just saying.

Zpookey
5/17/18, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här kommer lite info på vad som loggas när du besöker phys.org.

Huygens
5/17/18, 1:53 PM
#16

Adobes Creative Studio spionerade på sina användare och skickade ut informationen lätt förklädd till företaget Omniture redan år 2007. TechDirt, 2007-12-28

Zpookey
5/17/18, 1:55 PM
#17

https://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt

"En foliehatt är en pejorativ benämning på en person som anammar, sprider och tror på pseudovetenskap och diverse konspirationsteorier. Obefintlig eller bristande källkritik är utmärkande drag."

Huygens
5/17/18, 1:56 PM
#18

Dispatch 1035

Upp till toppen
Annons: