Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 2060 ggr
papa-bear
4/1/18, 10:05 AM

chrome hackar

har en längre tid haft problem med att chrome hackar och fryser när jag scrollar, bl a på expressen och en sida där olika sportsändningar är uppställda. testar jag med firefox märks det inget. testade att stänga en download manager som ligger i bakgrunden, men det hjälpte inte. har senaste versionen, 65xxxxxxxxxxx

Annons:
Huygens
4/1/18, 10:04 PM
#1

Har du provat att stänga av alla spyware-inställningar som sänder data till CIA?

Kaj
4/3/18, 10:25 AM
#2

När det hackar märker du då att fläkten drar igång i datorn?

Jag kan tänka mig att det har med HTML5 och JavaScript att göra. Webbsidor idag som är skrivna med framför allt HTML 5 i tanke tar väldigt mycket processorkraft i sin JavaScript rendering. Det går inte att säga vilken webbläsare som har bästa JavaScript renderingsmotorn för det varierar beroende på vilka HTML5 och JavaScript koder som används.
För vissa kodrader kan IE vara bäst men sämst på helt andra. ibland är det Chrome som funkar bäst men ibland FF. osv.
Det är ett litet helvete för oss användare men webbläsarna uppdateras hela tiden och vid större uppdateringar har man piffat upp renderingsmotererna så man kan ju hoppas att det jämnar ut sig framöver.

papa-bear
4/3/18, 5:43 PM
#3

#2 tackar allra ödmjukast för ett svar som är fritt från konspirationsteorier och andra tokerier. 👍

Huygens
4/4/18, 10:19 AM
#4

#3 Så din dator går fortare nu?

Kaj
4/6/18, 9:28 AM
#5

JavaScript Engines

Olika webbläsare har olika JavaScript motorer för att rendera och exekvera JavaScript kod. Det innebär att webbsidor kan upplevas olika snabba eller långsamma beroende på vilken webbläsare man använder. Det går dock inte att generellt säga vilken webbläsare som har snabbaste JavaScript motorn eftersom de är olika bra på vissa saker och sämre på andra. Till exempel kan en JavaScript motor vara snabb på att exekvera viss typ av binärkod men sämre på andra typer av binärkod där en annan JavaScript motor är sämre på andra delar men bättre på de delar som någon annan JavaScript motor är sämre på.

Alla webbläsare uppdaterar kontinuerligt sina JavaScript motorer så prestandan kan även variera från tid till annan.

I och med att alla webbläsare numer gått över till att stödja HTML5 som stödjer teknik och kod för ljud, video och grafik såväl som för text och bild ställer det ännu högre krav på JavaScript motorn som skall rendera och exekvera koden.

Tekniker att rendera och exekvera JavaScript kod

Olika JavaScript motorer använder olika tekniker för att rendera och exekvera kod som alla har sina för och nackdelar. Ingen är alltså perfekt utan de olika metoderna är bra och dåliga på olika delar.

JIT eller Just In Time är en teknik som används för att öka prestandan genom att delar av koden (den del som för tillfället skall bearbetas) kompileras till maskinkod före exekveringen.

En annan teknik är att kompilera hela koden till maskinkod direkt innan rendering och exekvering och samtidigt optimera maskinkoden.

Ytterligare en teknik är så kallad Bytekod där koden exekveras av en bytekodtolk som emulerar en virtuell maskin som är tänkt att vara optimerad för en specifik CPU-typ.

Det finns även andra tekniker som används av olika webbläsare och JavaScript motorer.

JavaScript motorer som används i olika webbläsare

SpiderMonkey

FireFox

JIT och i viss mån Bytekod

**
V8**

Google Chrome, Opera mfl.

Kompileras till maskinkod vid exekvering

JavaScript Core

Safari

Kompilerad maskinkod och optimerad med JIT

**
Chakra (JScript9)**

Internet Explorer 9 – 11

JIT

**
Chakra (JavaScript) klonad från Chakra JScript9 men utvecklad och förbättrad**

Microsoft Edge

JIT

papa-bear
4/9/18, 6:10 PM
#6

tror jag hittat en lösning på mitt problem, när jag är inne på expressen och klickar in mig på en artikel och börjar skrolla, så följer ju det eventuella klipp med neråt, och då fryser sidan, men tydligen räcker det med att klicka någonstans på sidan så släpper det, precis som att man aktiverar sidan när man klickar på den.

Annons:
Kaj
4/10/18, 8:31 AM
#7

#6 - kan sätta en slant på att detta är ett problem med Javascript motorn i webbläsaren. Det är ett helvete idag med alla tidningar och webbplatser som har reklam där Javascript koden är "på ren svenska - skitskriven av dåliga utvecklare"
Då får man sådana här problem dessvärre.
Det är inte bara expressen utan Aftonbladet,  DN, SvD mfl har samma problem troligen pga. att de säljer reklamplats från samma innehållsleverantörer så koden är desamma oavsett vem som använder den på sin webbplats.

Där är det så att ibland är Chrome snabbast, ibland blir Edge snabbast och ibland blir FireFox snabbast. det är helt beroende på vad Javascript koden gör och det går alltså inte att säga vilken webbläsare som generellt är bäst där. Det är skit kod från utvecklare som ställer till det.

Upp till toppen
Annons: