Annons:
Etikettinternet
Läst 1110 ggr
Sindri
4/5/18, 8:51 AM

Apropå att bli skuggad- sökresultat på andra språk

Jag fyller aldrig i att datorn skall veta var jag är, men det gör den tydligen ändå genom IP-adressen. SUCK!

Det som retar mig mycket är när jag är i Spanien och t ex söker på filmer på IMDB så får jag en mest svar på engelska, men också många träffar på det spanska, med spanska titlar och handlingen på spanska. 
Hur sjutton gör jag för att få IMDB att fatta att jag fortfarande är svensk fast jag inte är i Sverige. I många fall vill jag just veta filmtiteln på svenska.

Allmän inställning eller specifikt för olika sajter, t ex IMDB?

Annons:
Niklas
4/5/18, 9:40 AM
#1

Jag kan tänka mig att om du är inloggad får du möjlighet att göra fler egna inställningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
4/5/18, 9:41 AM
#2

Jag glömde skriva det, men tänkte framför allt på IMDB.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
4/5/18, 10:52 AM
#3

Suck! Registrera sig…. Suck!

Kaj
4/5/18, 11:57 AM
#4

Datorn vet var du är för att du troligen inte slagit av positioning i Windows

Gå till inställningar, Sekretess,  positionering och slå av den. Där kan du ställa in en standard positionering och även rensa äldre sparade positioneringar du har fått.

Frågan om IMDB kan nog bli svårare. Den bygger antagligen på att dom vet din ip-adress och väljer innehåll utifrån det. Det är många tjänster som gör det. Exempelvis strömmade media tjänster såsom SVTPlay etc. Därför kan du inte titta på Engelska BBC Plays gratis TV i Sverige. BBC känner av att du inte sitter i Sverige och blockar då din tillgång. Sitter du däremot i England (UK) och har ett abonnemang i UK så kommer det funka. Men inte om du tar med dig ditt Svenska abonnemang och kör - då har du fortfarande en svensk IP adress från din internet operatör och det är den adressen som styr.

Du kan i viss mån styra detta i din webbläsare genom att där ställa in webbläsarens språk. Vissa webbplatser styr innehåll baserat på dessa inställningar. Du byter inte visningsspråk där utan bara vilka språk på webbsidor du avser att besöka.

Det finns ett sätt att komma runt det och det är att sätta upp en VPN tunnel. Det är tjänster som oftast kostar pengar varje månad men då blir du helt anonym samt geografiskt oberoende då du via en VPN tjänst själv kan ange från vilka av deras servrar du vill agera från - som i BBC exemplet ovan skulle du då tillfälligt kunna välja en av deras UK servrar och då kunna se BBC Play och andra strömmade tjänster från England.
Sedan kan du tillfälligt välja en spansk server och en svensk osv precis när som helst. Du kan ändra hur många gånger som helst.

Sindri
4/5/18, 9:34 PM
#5

Jo, positionering stängde jag av en av de första saker jag gjorde.
Men nu ställde jag in en adress i Stockholm, få se om det blir bättre.
OK, jag har en tjänst som heter Se svensk TV här, som jag kopplar på för att kunna se alla program på SVTPlay (betalar min licens året runt!). Netflix funkar inte då den är inkopplad, men annars skulle jag kunna ha den på för att inte Google skall veta var jag är?
Det är bara hit jag tar min laptop utomlands så då har jag ändå tjänsten.
Men det står i inställningar att enskilda appar kan använda positioneringstjänst och Google är väl en av dem!
Nu är de så smart så de blir dumma…..

Upp till toppen
Annons: