Annons:
Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
musculus
2018-04-08 08:56

Formatera disk D

Har uppgraderat min dator till nytt moderkort AMD processor RAM minne och ett hyfsat bra grafikkort. 

Innan Windows 10 installationen kopplade jag ur min Hårddisk (jag har två, en SSD (C)  där windows installeras på och en HDD (D) där jag lägger filer och sånt på). Varför jag gjorde det var att jag tänkte att då slipper jag installera alla program och föra tillbaka mina backup filer från extern hårddisk. Windows installationen genomfördes och allt såg bra ut, efter det kopplade jag in min HDD och jag komma åt mina bilder, filmer osv utan problem. Fine! Tänkte jag. Någon timme senare frös datorn (Skärmen blev mörkblå/svart men jag kunde se och röra muspekaren) så jag fick lov att stänga utav den manuellt. Sedan startade den om igen och det tog väl 2 minuter och jag hann inte logga in så fick jag en "Blåskärm" och windows startar om sig själv, samma sak igen. stängde utav och kopplade ur HDD och startade igen utan problem, men om jag kopplade in HDD och startade så får jag blåskärm. så jag ominstallerade Windows 10 igen med min HDD inkopplade.  Efter installationen så installerade jag alla drivrutiner och börjar nu att "snabb formatera" min HDD eftersom den var unallocated. Men hur lång tid ska det egentligen ta? har snart väntat en timme och det står fortfarande "Formateras". Jag har kollat på guider på youtube och för dom tar det 5-10 sekunder innan formateringen utav hårddisken är klar. 

Men jag vet inte, det kanske tar längre tid för en tidigare använd HDD mot en sprillans ny HDD att bli formaterad. Kan tillägga att HDD är på 3TB och jag bockade för snabbformatering.

Annons:
Cragan
2018-04-08 09:04
#1

låter som att det är något fel på D disken för dig tyvärr
en snabbformatering av en lite större mekanisk disk kan ta lite tid men aldrig vart med om en som tagit mer än 10-15 minuter och det var på en disk med ganska stora problem (trasiga sektorer o lite annat smått o gott)

Sindri
2018-04-08 09:09
#2

Om jag vore du skulle jag försöka göra en extern säkerhetskopia av D-disken via någon annan dator, och sedan alltid se till att du har en sån. Framförallt inför uppdateringar och om installeringar. Jag kör med två olika externa hårddiskar som jag kör säkerhetskopior på då och då.

musculus
2018-04-08 10:06
#3

#1 det låter inte bra.. visst, hårddisken är ju ca 5-6 år gammal och det är väl snitt åldern på en hårddisk så det kanske slutar med att man får köpa och sätta in en ny HDD😕  isf blir det nog högst en 2TB

#2 Vad exakt är en säkerhets kopia? är det drivrutiner och sånt för att lättare få D-disken att fungera som den ska? 

Det jag gjorde var att kopiera över alla mina bilder, dokument och filmer jag tycker var värt att behålla. det gjorde jag manuellt genom att markera kopiera och klistra in i den externa hårddisken.

Sindri
2018-04-08 10:38
#4

En säkerhetskopia är en kopia av allt du har på datorn. Det kan vara både program, drivrutiner och mappar. Program och drivrutiner kan man oftast ladda ner igen och installera, men värre är det med dokument, bilder etc.
Du bör ha minst två hårddiskar med säkerhetskopia. Rätt vad det är ballar den ena ur, så är det bara. Jag har ju min D-disk fast i datorn (hårddisken är partiotionerad i två delar C och D), och dessutom två externa hårddiskar som jag kopierar över D på med jämna mellanrum. Känner mig hyfsat säker så.

musculus
2018-04-08 10:43
#5

Om jag nu ska rikta in mig på att köpa en ny mekanisk hårddisk så undrar jag vilket märke som är bäst? Har läst en tråd på Sweclockers där tydligen WD ska vara bra och pålitlig, Seagate ska vara sådär och toshiba åt h****te. 

Min nuvarande eventuella defekta HDD var en Seagate Barracuda 3,5".  inköpt 2012 såg jag nu på en gammal faktura.

Vad använder ni för märken på era hårddiskar och vilka har funkat bäst enligt er?

Sindri
2018-04-08 10:49
#6

Jag har bara använt WD och är nöjd med dem.
Hoppas du kan rädda innehållet på din D-disk!

Annons:
musculus
2018-04-08 10:52
#7

#4 Okej då är det typ vad  jag har gjort. Men jag tror jag skulle behöva en till extern hårddisk i framtiden då den nuvarande bara är på 200Gb som inte räcker särskilt långt.

Cragan
2018-04-08 11:44
#8

har kört både wd och seagate inte haft nå bekymmer med nått märke om man bortser ålders relaterade grejer

för tillfället har jag 2st wd mekaniska diskar som inte mår så bra bägge 10+ år och 2st  samsung 750 ssd diskar

dom mekansika skall dock ersättas med sshd diskar  hybrid diskar mellan ssd och mekaniska
kostar lite mer än dom äldre rent mekaniska diskar men då jag mest spelar o kastar runt större filer så är läs o skriv hastigheten ganska viktig för mig

Huygens
2018-04-08 11:50
#9

#0 Har du kört det där DOS-kommandot chkdsk (eller vad det heter) som rättar och rapporterar fel på HD:n? yt-video

musculus
2018-04-08 16:25
#10

Lutar åt en WD HDD (inlägget kanske skulle legat på datorköp numera😂) Eftersom dom hörs ha en längre livslängd.

WD har, blue, red, black, purple mm. Vad jag har hört är det att föredra en hårddisk på 7200RPM för högre prestanda? Vilken variant kör ni?

#9 Jag kan inte se min disk i "den här datorn" hårddisken tickar som en klocka så den är nog väldigt döende.

Cragan
2018-04-08 18:28
#11

ju lägre varv desto mindre slitage på disken men den blir även långsammare 
wd blå verkar ha bra värde aka utrymme per krona o ju större disk desto bättre värde dock så är dom ju inte dom snabbaste diskarna

Huygens
2018-04-08 18:35
#12

WD är lika snabba som vilka som helst andra diskar.

Cragan
2018-04-08 19:52
#13

#12 wd blå verkar vara 5k rpm så är långsammare än 7,2k rpm diskar finns visserligen fler faktorer som påverkar hur snabb en disk är men rpm är en ganska viktig del i hur snabbt disken kan hämta data

Annons:
Huygens
2018-04-08 20:13
#14

Skillnaden är marginell för datorns hastighet och 7,2 går lättare sönder.

Record
2018-04-08 21:41
#15

Är båda diskarna S-sata diskar och är rätt anslutna på moderbordet?

Om man skall gissa så är det där felet ligger, när du kan köra SSD-disken ensam.

musculus
2018-04-08 22:52
#16

#15 Jag hade HDD inkopplad överste porten i  SATA1_2  på mitt förra moderkort, det har jag även på mitt nya moderkort, så egentligen har inte HDD kopplats in i en "ny" port. 

HDD är 3,5" 3.0 SATA och SSD SATA, det kanske var fel svar på frågan men jag vet inte vad S-SATA är.

Kaj
2018-04-09 09:15
#17

en 7200 är snabbare än en 5400 när det kommer till att läsa och skriva filer men även till att ladda in program datat till RAM

WDs färger är ung. så här

Green = Blue
Blue = Everyday disk på 7200 rpm. 16-64 MB cache

Black = maximum performance 7200 rpm. upp till 128 MB cach. 5 års garanti (High availabillity

Red = NAS. Samma som Black men säkrare då det är en NAS

Purple = varierande mellan 5400-7200 rpm - billigare än Blue/Black

Gold = för servrar

Record
2018-04-09 09:48
#18

#16, blev lite för många "S", slarvigt av mig att inte se  detta. 🤔

musculus
2018-04-09 17:40
#19

#17 1TB diskarna från Blue kan ha 7200rpm men 2TB har 5400rpm, endast black har 2TB och 7200rpm , men dom är hyfsat dyr.

Jag fick info från komplett.se att Seagate Barracudas nya generations mekaniska hårddiskar har bättrat sig från sitt dåliga ryckte, samt att dom är billiga och har 2års garanti. Låter lockande!🙂

#18 Jag är inte så jätte insatt på det här med diskar och kablar, fick idag reda på att 3,5" och 2,5" är storleken på HDD och inte vilken typ av kontakt som passade HDD😂

Record
2018-04-11 22:12
#20

#19

På moderbordet har du fyra uttag (märkta 1-4) för anslutning av SSD, HDD. och kanske en DVD (utan skiva i ?) , sätt dina enheter i den ordningen och prova.

Ja förutsätter att ingen annan adressering kan ske av ytterligare enheter som stör.

Inte heller att någon HDD/DVD /CD  har ett operativ installerat.

Annons:
musculus
2018-04-15 23:22
#21

Beställde en Seagate Barracuda 2TB från CDON på rea och har precis installerat den. Inga konstigheter att formatera och den funkar som den ska, jag har 2års garanti dessutom.

Record
2018-04-16 09:56
#22

Vad var det som orsakade dina problem?

Kan vara till hjälp för andra skall veta var de inte skall göra. 🤔

musculus
2018-04-23 21:20
#23

Problemet var nog att hårddisken tog stryk efter att jag installerade om windows och det fanns nog mycket skräp filer som inte raderades då eftersom jag kopplade ur disken vilket orsakade bland annat blåskärmar och frysningar som jag fick häva med att stänga utav datorn manuellt (Vilken jag har hört är inte bra). Hårddisken var nog inte helt frisk innan jag började grejja med datorn över huvud taget för jag upplevde att det tog tid och saker "Svarar inte" så det var nog ett tidigt tecken.

Hårddisken gick sedan inte att formatera och den tickade som en klocka (mest troligt död)

Att alltid göra en backup har jag lärt mig vara viktigt om man är rädd om sina bilde/filmer dokument etc. Som tur hann jag göra det och jag har kvar mina dokument som jag överfört till mina nya Seagate disk.

Summan av kardemumman är att man inte ska försöka fuska sig fram när det gäller datorer, att göra det  bekvämt  kan orsaka tidskrävande och besvärliga problem och kan göra det dyrt

Youtube är ett jätte bra hjälpmedel. Paul's Hardware har verkligt bra guider och tips

Sindri
2018-04-23 23:38
#24

Så bra att det löste sig för dig och att inget viktigt gick förlorat!

Upp till toppen
Annons: